السبت، يونيو 28

تدبيسى ... وتاج راسى


شوفوا انا ادبست ..... التدبيسه دى من صديق جميل وعزيز عليا جدا هو فارس بلا جواد – يلا ربنا يسامحه بقى -
بس بجد التاج ده أخد منى مجهود علشان قد مااقدر اتكلم بصدق لان فارس اهدانى التاج ده مخصوص اكيد علشان يدينى فرصة انى اتكلم عن نفسى وابين ليكوا شخصيتى الحقيقية من اولها كده.
وبصراحة قد ماخفت منه الا انى كنت فرحانة ان التاج ده وصلنى بدرى قوى كده ده عمر مدونتى البيبى خالص لسه ماكملش شهرين ....وده شرف كبير ليا يا بشوات
......بسم الله نفتتح الجلسة .....والنبى تسترها ياااارب.....

**اذكر احلاما تخص ماضيك كنت هتتخلى عن ايه فيها وهتتمسك بايه لحد دلوقتى ؟؟

- وانا صغيرة خالص – فى ابتدائى كده – كنت دايما لما حد يسألنى السؤال التقليدى عايزه تبقى ايه لما تكبرى؟ كنت اقوله ...

" نفسى ابقى مهندسة واتجوز مهندس "...اه والله
ودايما كانوا الكلمتين ملزوقين فى بعض وكان اكبر احلامى على الاطلاق هو كونى ابقى مهندسه عسولة واموره . وعلى فكرة انا كنت لسه ماعرفش يعنى ايه جواز اصلا – براءة بقى –


- وانا صغيرة خالص كنت ساكنة فى بيت العيلة انا وبابا وماما وانا بصراحة مكنتش بطيق جدى –الله يرحمه بقى- ولا جدتى .وببراءة الطفلة الصغيرة اللمضة كنت دايما اقول" يارب يبقى عندنا بيت بعيد بقى يا إما تاخد جدى وجدتى وتريحنى منهم " وانا طبعا بتلفت حواليا بعدين حد يسمعنى وتبقى داهية سوده . ودايما كانت بتبقى فى خيالى صورة اوضتى الامورة اللى ارتبها واعمل فيها اللى انا عاوزاه من غير ماحد يدخل فى شئونى .
- دايما كنت بحلم انى اسافر بره والف وادور ويبقى عندى فلوس كتير اعمل بيها اللى انا عايزاه ...والله هبهدل الدنيا بس ادوهالى..

وطبعا الحمد الله ربنا حققلى جزء من الحلم الاول خصوصا إن كلها سنة واحدة وابقى مهندسة .لكن بخصوص حكاية الجواز من مهندس دى فهو يارييييييت والله لكن مفيش مانع كمان انى اتجوز واحد مش مهندس لكن تتوافر فيه شروط الزوج اللى بتمناه.
والحلم التانى اتحقق الحمد لله .اما عن التالت فده مش ممكن اتنازل عنه ابداااااااااااا-فاهمنى طبعا-

- اااااه صحيح نسيت اقول ليكوا انى كنت بتمنى من صغرى يكون عندى اخت بنت قريبة منى فى السن سوا اكبر او اصغر منى بس الحمد لله الحلم مش اتحقق بس ربنا رزقنى ببنوتين عمى اه هى اكبرهم اصغر منى ب 11 سنه بس مش مشكلة والله بموت فيهم .

** اذكر احلاما تخص مستقبلك وما تتمناه منه..

- بحلم وهفضل احلم بإن الشعب الطيب ده يعيش زى الاجانب مش لاسمح الله فى الانفتاح والانحطاط انما فى حياة الرفاهية والراحة وكمان إن مصر تبقى من الدول المتقدمة مش النامية يعنى الواحد كده يروح اخر الدنيا وهو بيحط صباعه فى عين التخين ويقوله انا من البلد اخترعت... وعملت.... واخترعت .....و ...........
بس ان شاء الله هبقى اوصى عيالى يقولوا لاحفادى يبلغوا اولادهم إن لما دة يحصل يبقوا يجوا على قبرى ويقرولى الفاتحة

–بعد الشر بعد الشر –

- بحلم إن ربنا يعز الاسلام والمسلمين ويرجع زى عصر عمرو بن العاص وصلاح الدين .

- بحلم ان مدونتى تبقى مشهورة وحلوة وكل الناس تزورها وابقى محبوبة وسط الناس.
- بحلم ان اخويا رونى يتخرج ويبقى صيدلى شطور ومودى يكبر ويبقى ظبوط عسل .
- بحلم انى اتجوز الملاك اللى عشت احلم بصورته واللى اولادى يفتخروا بيه فيما بعد.
- بحلم انى اكون لاولادى الام اللى ترفع راسهم وتقدر تهيألهم جو البيت الهادى الجميل.

- بحلم إنى يبقى عندى ميس أو ملك أو مهند أو مازن –دول ولادى مستقبلا بلاش قر – وياريت يبقوا كلهم وانى اعرف اربيهم صح على دينى واخلاقى وشخصيتى.

..- طبعا كلكوا بتقولوا دلوقتى ايه الطماعة دى ؟؟ انما مش مهم استحملونى -..
* اذكر شخصيتين –على الاقل- متواجدين فى حياتك كنت تتمنى وجودهم من قبل ..اذكر شخصين على الاقل.

شلتى الحلوة home alone دول حبايبى اصحابى وزمايلى فى القسم وهما " بيرو وروفى ورغدة ولومى وأمانى " وياريت كنت اعرفهم من ابتدائى ونتربى ونكبر سوا .
ده بالاضافة لاصحابى التانيين " فلة ومشمشة وأرنوب "

** غير متواجدين فى حياتك وتتمنى وجودهم مستقبلا فى حياتك وحياة اولادك.

طبعا بابا حبيبى الله يرحمه .بجد الوحيد اللى دايما بقول انى خسرته وبحس بوحدة قوى لما بتكون الدنيا ظالمانى ومش بلاقيه جنبى . وكنت اتمنى لو إنه يعيش لما يشوفنى وانا بتخرج مهندسة لان ده كان حلم حياته وكمان لما يجوزنى ويربيلى اولادى كمان

– وبس بقى علشان هعيط ها ..-

** لمن تهدى هذا التاج .؟

طبعا انا لسه جديدة فى التدوين وصحابى اللى بحبهم تقريبا كلهم جاوبوا على تاجات قبل كده فاحترت لكن اخيرا اخترت...
Blue-wave

شريف- اختلاف

حدوتة


……………….تن تن تن ....................
طبعا رغيت كتير معلش وربنا يسترها بقى ويغفر لفارس عملته دى.

هناك 38 تعليقًا:

كوارث يقول...

يا هلا يا هلا
سلامو عليكم
التاج جميل واجاباتك اجمل
لاحظت انها كانت هتكون نفس اجاباتي في الاسألة كلها ما عدا الاولاني بتاع احلامي ايه ده !
ان شاء الله مدونتك تبقى مشهورة والناس كلها هتزورها
وان شاء الله ربنا هيعز الاسلام والمسلمين
الله يرحم شوقي :
فالطف لأجل رسول العالمين بنا .. ولا تزد قومه خسفًا ولا تسم
يا رب أحسنت بدا المسلمين به .. فتمم الفضل وامنح حسن مختتم

blue-wave يقول...

يااااااااة يا حبيبه
اد ايه اجاباتك رقيقه وجميله وعسوله
واد ايه قلبك طيب ولسه اخضر ما اتلوثش من الدنيا دى
واد ايه حاسس انك حد قريب اوى
وكفايه كدا بقى:))
تحياتى

Blue Nile يقول...

ربنا يوفقك يا حبيبة
اجاباتك جميلة
يارب تتجوزي مهندس ياستي
هههههههههههههههه

انا اتدبست زيك تمام وهرد قريب ان شاء الله عالتاج
بس والله مش تدبيسةولا حاجة
دي فرصة حلوة للتعارف ان احنا نعرف تفكير بعض

فارس بلا جواد يقول...

حبيبة
لو كنت أعرف ان اجاباتك هتبقي حلوة كده كنت زودت شوية أسئلة من عندي كمان
كلامك كله عسل بجد وطالع من القلب
وبجد موضوع جدك وجدتك ده ضحكني قوي .. ربنا يرحمهم
معلش بقي ممكن سؤال رخم شوية ما انتي عارفه أخوكي بيعشق الرخامة زي عينيه
بالنسبة لكلامك
(لكن بخصوص حكاية الجواز من مهندس دى فهو يارييييييت والله لكن مفيش مانع كمان انى اتجوز واحد مش مهندس لكن تتوافر فيه شروط الزوج اللى بتمناه).

كنت عايز أعرف بس الدكاترة إيه نظامهم معاكي?
ههههههههههههههههههههههههههه
كل تاج وانتي طيبة
و ربنا يحققلك كل أحلامك

سفينة يقول...



حبيبه انتي بجد اثبتي من خلال اجاباتك علي التاج ان انتي شخصيه جميله وتلقائيه وصريحه جدا..

وربنا يارب يغفر لبابا ويرحمه ويدخله فسيح جناته....آآآآآمين يارب العالمين

تقبلي مروري،ودومتي بألف خير

خالص تحياتي

قبطان

Maha Shahen يقول...

ما شاء الله عليكى بتتمتعى بخفة دم فظيعه ولطيفه في نفس الوقت
بس بصراحه رخامه عايزه اعرف ليه مكنتيش بتحبى جدك ولا جدتك
وطبعا لازم احييكى علي اجابتك الجميله واللذيذه
واتمنالك تحققى كل احلامك يا رب
وبالنسبه لموضوع مصر يا ريت تبقى تقوليلي لو حصل فيه تطورات في الاجيال الجايه ههههههههه
ربنا قادر علي كل شيء
واتمنى تجيبى طفل وتسميه مازن لأنه اسم جميل وطبعا قبل الطفل يكون ابوه بقى زوج صالح واخلاقه عاليه يا رب
ربنا يوفقك في حياتك يا رب ويسعدك يا عزيزتى
تقبلى تحياتى
نور

أمل فتحى عزت يقول...

السلام عليكم
بكل الحب والاحترام


ادعوك لمتابعة الحلقة الرابعة من حكاية عمى رمزى وعم عمارة فى الحارة


تعالوا نسمع ونشوف العفاريت بتقول ايه عن الحارة


مع خالص تحياتى

Blue Nile يقول...

(كنت عايز أعرف بس الدكاترة إيه نظامهم معاكي?
ههههههههههههههههههههههههههه)

على الهوا كده؟؟؟؟؟؟؟

نـــــور يقول...

كوارث
******
ربنا يكرمك يارب عاجزة عن الشكر على كلاماتك الرقيقه دى ويارب يستجيب لدعاى ودعاك ويحققلك كل احلامك ياااارب...دمت بكل خير

نـــــور يقول...

blue-wave
**********
متشكرة قوى يادكتور عمرو والله مش عارفه ارد على كلامك الحلو ده اقول ايه؟ ....ادامك الله بكل خير

نـــــور يقول...

blue nile
**********
حبيبتى الجميلة تسلمى يارب وياستى مااحنا قلنا عادى بقى الواحد كبر وعقل وبقى يعقلها المهم اللى يعرف ربنا.ربنا يرزقنا ويرزقك بيهم يارب يلا بقى ياعم مستيين اجاباتك على التاج وبصراحه عندك حق والله ادينى اتفضحت قدامكوا اهه..اما بالنسبه لحكاية عالهوا كده فده بقى معلش يااختى معذور والله هههههههههه. دمت بكل خير

نـــــور يقول...

فارس بلا جواد
************
ان شالله تسلم ياخويا يارب ... وبعدين تزود ايه مش كفاية فضايح كده ياراجل الرحمة حلوة ده انت دكتور ااااااه بالمناسبة مااحنا قلنا مابقاش فى مشكلة دلوقتى المهم يكون فيه المواصفات اللى انا عايزاها وبخصوص الدكاترة بقى فاانا بصراحه مكنتش بحبهم بس اذا كان دكتور فى مستشفى النسا فى الدمرداش يبقى ممكن ههههههههههههههههه

نورتنى يافارس ومتشكرة بجد على التاج وعلى زوقك فى كلامك وعلى فكرة حكاية جدى وجدتى بجد مش هزار ....دمت بخير

نـــــور يقول...

سفينة
*******
القبطان الجميل مرورك شرف كبير ليا وربنا يكرمك يارب متشكرة قوى على زوقك وعلى مدحك ده ... ربنا يستجيب لدعاك يارب ويرحم بابا وموتى المسلمين ..دمت فى رعاية الله وامنه

نـــــور يقول...

nour shahen
************
الجميلة وحبيبتى اهلا بيكى تسلمى ويسلم زوقك وربنا يستجيب لدعايا ودعاكى اللهم امين. اما مش رخامة خالص والله انك تسألى وانا هحكيلك ..بقى ياستى جدى ده كان بيكره البنات جدا وبيحب الصبيان وانا كان عندى ابن عم اكبر منى بخمس سنين فكان بيفرق بينى وبينه جدا ودايما يشخط فيا وعلى فكرة جدى ده مات وانا لسه عندى 4 سنين الا انى لسه فاكرة قسوته فى معالتى وانتى بقى عارفه الاطفال بتحب الحنية فالتالى كنت بكرهه بمعنى الكلمة..اما جدتى فهى لسه عايشه وربنا يكرمنى فيها هى كمان فهى مش عادلة شوية ماتعرفش اللى يحبها من اللى يكرهها ومعاملتها جافة جداا واللى بيخلينى اعاملها كويس هو بس احترام روح بابا واحترام سنها بس ولما باجى اقارناهم بجدى وجدتى لامى بلاقى فرق شاسع بيكرهنى فيهم اكتر .. بس والله انا قلبى مش اسود خالص ..وحاضر لما حصل حاجة فى التاريخ هبقى اخلى احفاد احفادى ينزلوها فى بلوج ههههههه ماهم هيورثوها هى كمان. اتمنى تنورينى كده على طول ..دمت بكل خير

قلب ينبض لله يقول...

ايه يا حبيبه الاجابات دي
انتي عسوله اوي

عئبالك ان شاء الله لما تتخرجي السنه الجايه وتبئي مهندسة أد الدنيا

انا ناقشت مشروع التخرج بتاعي امبارح وبصراحه احاسيس مختلفه حاتلي مابين فرح وحزن
كانت ايام جميله في الكليه

وربنا يوفئك ويكرمك بعريس مهندس بدال انتي عاوزة كدا

انتي عفوية جدا وتلقائيه

ربنا يحئئلك كل احلامك ياجميل

نـــــور يقول...

قلب ينبض لله
***********
اهلا باحلى قلب منورنى دايما وانا اقول راجعه ببوست جديد زى العسل ليه اتاريك ياعم مظبط دماغك من المشاريع ..مبروك ياعسوله وبعدين بجد انتى اللى عسل بقى ها .وربنا يحققلك انتى كمان احلامك يارب.
دمت فى رعاية الله

الاسطى يقول...

ياخرابىىىىى ..
أنا يفوتنى موضوع ليكى يا حبيبةأرد فيه الرد السبعتاشر ..؟ و كمان تاج ..؟
سامحينى على التأخير .. بس هى مشغوليات و الله اليومين دول موسم الشتلة بتاعة الرز و طلمبات المية بتتصلح ... و الورشة عندنا - الصلاة عالنبى - مليانة شغل و الواحد مش عارف يهرش ..
سامحينى مرة تانية ... أنا باحجز مكان لنفسى أهو علشان تعرفى إنى جيت ..
بس هاقرى إجاباتك و أرجع أعلق ..
سلاموووز

الاسطى يقول...

انا جييييت
إجاباتك عسولة خااالص مالص يا حبيبة والله و دمك خفيف اوى خصوصا فى بداية الجزء الخاص ب الأحلام الى فى المستقبل ..
و كمان كلامك فيه عقلانية ..
زعلت اوى لما عرفت إن والدك متوفى .... ربنا يجعل مثواه الجنة يارب ..
صحيح ... مين رونى و مودى دول ... بيلعبوا فى تشلسى ؟

الفارس الملثم يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
الفارس الملثم يقول...

علي فكره اجابتك تتميز بالعفويه الشديده واضح انك شخصيه جميله وتتمتع بروح مرحه جدا

وكان فيه حكمه بتقول , تكلم لكي اعرفك , واكيد احنا عرفناكي اكتر من خلال احلامك دي

بس ايه خلاكي تتمني تبقي مهندسه , عموما ان شاء الله الحلم يكمل ويكون انسان متدين وعلي خلق

وطبعا كمان بقيت احلامك اللي اتمنتيه دي تتحقق

ليكوريكا يقول...

ياااااااااااااااه

دي كلها احلام يا حبيبه :)

بس بجد اجايات جميله اوي صادقه اوي

ربنا يحققلك كل احلامك وتبقي كل ايامك

حب وفرحه وسعاده

ليكوريكا ...

شهد الكلمات يقول...

حلوة احلامك يا حبيبة رقيقة زيك

و بالنسبة للاخت صدقيني ساعات في قرايب و صحاب بيقفوا جنبك في وقت الشدة و بيكونوا احسن من الاهل

تحياتي

نـــــور يقول...

الاسطى
******
يخرب عقلك ايه الاسباب العنيفه دى..انا ماتوقعتش كده خالص ههههههه
انا قلت انت متقوقع علشان تنزلنا ببوست رهيب ..عموما خلاص سماح على عملتك دى علشان بس الكلام الزوق اللى كاتبه فى حقى ده.. وياسيدى ماتزعلش بابا مش اول واحد يموت وده واقع حتى لو كان اليم...متشكرة قوى على احساسك الجميل ..دمت بكل خير

نـــــور يقول...

الفارس الملثم
************
متشكرة قوى على كلامك ويارب تكون لما عرفتنى اكون نلت الرضا ياسيدى ....وبعدين مش عارفه والله اشمعنى مهندس يعنى؟؟ يمكن على راسهم ريشه؟؟
نورتنى يامحمد ...دمت بخير

نـــــور يقول...

ليكوريكا
********
ياهلا ياهلا
ياسيدى انت بخيل ليه ؟؟!!
هى الاحلام بفلوس؟ يعنى هيبقى لا واع حلو ولا حتى احلام...تفاءلوا بالخير تجدوه
ومتشكرة على مرورك ..مدت بخير

نـــــور يقول...

شهد الكلمات
************
انا مبسوطه جدا بزيارتك واللى جت بظروفها فى التاج وسعيدة اكتر برأيك فيا وبعدين انتى اللى رقيقة وزى العسل.
طبعا عندك حق ربنا بيعوض بس انا كنت بقول كده لان بنوتين عمى دول انا بحسهم بناتى لانى زى ماقلت الكبيرة فيهم انا اكبر منها ب 11 سنه..بس ربنا يخليهم ليا يارب ..ويخليكى انتى كمان ياجميلة.
دمت بالف خير

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حبيبة
الاسئلة جميلة والاجابات اجمل واحلى ووووووووووحاجات كتير مش جاية على لسانى ...لآ لسانى ايه!!؟مش جايه على بالى الحين......
ربنا يرضى عليكِ ويهبك الرضا فهى هبة عظيمة لو وهبها الله لعبد فقد انعم عليه حقآ.
تشكراتى وتحياتى لكِ ياباشمهندسة حبيبة.

Mohamed Hesham Safa يقول...

كل دي أمنيات ...

عذرا لتطفلي لكن الواحد منا دائما ما يتمنى الكثير ...

اللي عجبني هو انك قدرتي تتكلمي عن نفسك بطلاقة وحرية كده أفتقدها أنا بصراحة .



والسـ ختام ــلام

نـــــور يقول...

norahaty
*********
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ياخبر انا استاهل الكلام الحلو ده كله؟؟!! ربنا يكرمك يارب ويستجيب لعاكى ويجعلك انتى والمسلمين نصيب منه.
اتمنى يدوم التواصل ...دمت بكل خير

نـــــور يقول...

mohamed hesham
**************
اهلا بيك يامحمد ..انا قلتلكوا من الاول هتقولوا عليا طماعه. شوف يامحمد واقعنا بقى صعب واللى هيستسلم ليه ممكن يموت .على الاقل احلم هتسعى لتحقيق حلمك ده ...لو اتحقق هتفرح بيه
ولو ماتحققش يبقى تكفيك سعادتك بانك عشت فى الحلم ده.مش كده ولا ايه؟
متشكرة على زوقك وزيارتك وكلامك يارب تتكرر تانى...دمت بخير

ولــــــــــو يقول...

طبعا كلها احلام مشروعة اتمنى ان لو مش كلها اتحقق فيارب معظمها
اكتر حاجة لفتت نظري ان كل اللي تعرفيهم اساميهم دلع خالص
هو فيه ظابط يبقى اسمة مودي ؟
ظابط ايه ده
وروفي ونونا وشوشو وميمي
مش فيه اسامي صريحة ف بلدكوا ولا ايه

دايما يارب ف احلام ودايما يارب تتحقق

momken يقول...

ازيك يا حبيبه

احلامك جميله ومتاحه
احلام الناس الطيبين كلها زى احلامك
الا موضوع جدك وجدتك ده
هههههههههههههههه

متخفيش مش انتى الى موتيهم هما عمرهم كده

فعلا احلامك بسيطه ومتاحه جدا

وتقريبا احلمنا كلنا
طبعا انا مش بحلم اتجوز مهندس
انا ولد
ممكن اتجوز خدامه اهى قريبه من المهندس كلهم خدامين اكل عيشهم

تحياتى

نـــــور يقول...

ولو
****
ياخبر ابيض ولو عندنا تانى منورنى والله
وداخل بعد غياب بتريقة ؟؟؟ ماشى ياسى ولو مضطرة اسحملك علشان اللى انت عملته بس . وبعدين اه فى ظابط يبقى اسمه مودى اخويا وانا حرة فيه يااخى.
وبعدين انت بتتبلى عليا ياحاتم ؟
انت جايب الاسماء دى منين؟
اه بلدنا اللى انت منها دى فيها اسماء صريحه زى ولو كده ههههههه
بس دول صحابى واحنا بننادى بعض كده..
ربنا يكرمك ويكرمنا يا ولو يارب ويحققلك احلامك انت كمان..
دمت بالف خير

نـــــور يقول...

momken
********
اهلا بيك ياممكن ..تسلم يارب ازيك انت
ربنا يكرمك وشكرا على زوقك ..يعنى كده اقدر اعتبر كلامك بيقول نى من الناس الطيبين؟؟
وبعدين وماله يااخى ماتتجوز مهندس انت كمان وانا ابلغ عنك البوليس ههههههههه.
ربنا يستجيب لك وليا يارب .
ويباركلك فى حياتك ويديم عليك فرح قلبك يارب..دمت بالف خير

♥ـارهSaraسـ♥ يقول...

ايه البراءة دى يا حبيبة ده مش من وانتى صغيرة بريئة لا لسه ابيض لدلوقتى بس انا زى كل اللى اجمعوا فى تعليقاتهم انتى بنت عسولة ;)

نـــــور يقول...

sara
*****
ربنا يخليكى ياقمر يارب
انتى اللى عسوله ومتشكرة قوى على زوقك
سعيدة باول زيارة ويارب ماتكونش الاخيرة ...دمت بكل خير

aya يقول...

احم.....بما اني جيت متاخره يعنيحيه كوتار فبالتالي انا مش عارفه اقول كلام اكتر من الي قالوه بس بجد عايزه اقولك بجد بجد بجد بجد بجد بجد بجد بجد بجد بجد بجد بجد بجد بجد بجد بجد حبييييييييييييييتك موووووووووووووت حسيت اد ايه طيبه واد ايه جواكي ابيض
احم ممكن يعني اقولك بئا كلمه الحمد لله محدش قالها
بالنسبه لاختك البنوته الي قريبه لسنك
تسمحيلي اكون انا :)
ربنا يرزقك بالزوج الصالح الذي يعينك علي امر دنياكي واخررتك ويكون باش مهندس يا ستي ااااااااااااااااااد الدنيا كلها

نـــــور يقول...

tota البسكوتة
**************
ومعلش بقى مش بمزاجك هقولك دايما كده البسكوتة..بما انى خلاص قبلت انى اكون اختك الكبيرة ياقمر هو انا اطول تبقى ليا اخت قمر زيك كده ؟ طب ياريت والله وياريتك قريبه منى مكنتش هعتقك..
وبعدين على فكرة انتى لسه حابانى دلوقتى انا حبيتك من زمان..واله نيتى خير مش حاجه غلط هههههههههه
يارب ياحبيبتى يستجيب لدعائك ودعايا وابقى اعزمك على الفرح كمان..
دمت بكل خير