الثلاثاء، نوفمبر 11

احنا جيل هاى تك


من كام يوم حصلت مشكلة مش ظريفة ابدا أبدا

إذ فجأتن وعلى حين غفلة منى أنا وأهالى الحتة كلهم سمعت خبر مشئوم من أخويا. وهو بيصحينى من النوم الصبح لقيته بيقولى "عندى ليكى خبر مش تمام"
قلتله "خير..البلد ولعت؟"
قالى "لا للاسف..بس مفيش نت فى البيت" طبعا مش عارفه اوصفلكوا شكل عنيا وهى 2 متر بره وشى ولا بقى المفتوح على مصراعيه ولا ايدى اللى بقت بقدرة قادر على قمة دماغى.

وإذا بى بقوله"يالهوتى ..لييييييييه؟!!"
قالى "أصل فى عمال بيحفروا مش عارف ليه كده وقطعوا كابل التليفون وبالتالى مفيش حرارة فى تليفون البيت علشان الروتر يشتغل"

طبعا عنيا دلوقت بقت 4 متر بره مش 2وذلك لان القانون بيقول"ان الخضه تتناسب طرديا مع مربع المسافه"

وقلتله" كمااااااااااااان؟..عععععععع..ياربى عالقحط يعنى لا نت ولا تليفون بيت ياصباح الخساير يعنى هنقضيها موبايل؟.طويب"
وقمت وأنا مش متصوره شكلى قدام المعيده اللى مفروض كنت ابعتلها حل الريبورت عالميل فى يومين الاجازة ولا أصلا البرنامج اللى كنت مستنياه عالميل علشان احل الريبورت من اساسه ولا الريبورت التانى اللى مطلوب منى بعد يومين ولسه مش عملت عليه سيرش اصلا وكنت مأجلاه للاجازة ولا..ولا..ولا..والاهم مدونتى اللى بقالى يومين مش شفتها وهتجنن وأشوفها.
رجعت اكلم أخويا وهو اصلا خايف يكلمنى لانه عارفه انا مدايقه قد ايه من الخبر ده وأنا بروح رياضيه تقبلت الموقف

وقلتله "طيب ياض فين موبايلى أتصل بالمقاطيع صحابى علشان اقولهم انى مش هقدر ابعتلهم البريزنتيشن عالميل زى مااتفقنا وإن تليفون البيت تعيشوا انتوا وماتحاولوش تكلمونى"
لقيته بيضحكلى ببلاهه وبيقولى "هئ هئ هئ مفيهوش كريديت"
أنا:"نااااااااعاااااااااام ...ياغلبى انت اخر مره تصحينى وشك اسود عالصبح ..انتوا خلصتوا رصيدى ؟"
هو –يومئ برأسه مجيبا بنعم-ايه رأيكوا مصطلح جبار اهه-
أنا:"وفخور بنفسك ياخويا؟..روح منك للى كلت دراع جوزها..طب ادينى 10 جنيه سلف أشحن احنا اخر الشهر وأنا مفلسة"
هو:"هئ هئ هئ..الواد حبظلم صاحبى اخد منى كل فلوسى اصله مزنوق حبتين"
أنا:"طب وانت رايح للى كلت دراع جوزها ابقى خد حبظلم معاك وقوله انى انا اللى باعتاه هروح معاك على طول...هيا اذهبا للجحيم معا"

أنا خلاص كنت هتجنن وعماله اضحك بتهييس الدنيا اسودت فى وشى وحسيت كأنى محاصره فى بيتنا لا عارفه أوصل لحد ولا حد يوصلى.
بصراحه عشت حياتى تى فى وأفلام كوميدى وأبص عالجهاز من بعيد باحتقار وهو جثة هامده.

ولما فقت من الغيبوبه ولقيت نفسى فى عز الازمه بجد لقيتنى بسأل نفسى سؤال غلس .."ليه حياتى وحياة كتير زيى ممكن تقف لما النت والتليفون يتقطعوا؟" وافتكرت ازمة قطع الكابل وازمة الاسبوعين اللى حصلت فى مصر من سنه وحال البلد اللى تقريبا وقف.
طب امال قبل النت والتليفون الناس كانت عايشه ازاى؟
ولا يمكن اللى يجرب التكنولوجيات دى مايعرفش يعيش من غيرها بدليل إن قبلنا مكانوش بيستخدموها وعايشين.
طب تتصوروا شكل حياة حد فينا دلوقت لو جرب ده ومره واحده ركب مع مخموخ وظاظا وجرجير آلة الزمن ورجع 3000 سنة ورا؟؟
تفتكروا وجود التكنولوجى فى دمنا بالشكل ده لدرجة لما حد ينسى موبايله فى البيت يومه بيقف دى ظاهرة صحية ولا ظاهرة ملوخية؟ :)
أنا بصراحة مش عارفة
كانت معكم من امام كمبيوتر الكلية المسروق ...حبيبة :)

هناك 23 تعليقًا:

الميكروباص يقول...

ولله ولله ولله
قبل النت والتليفون الناس كانت عايشه مرتاحه على الآخر
حاليا الوقت بينسرق أمام الكمبيوتر
وفيه ناس اعرفهم أصبحوا في شبه عزله عن بيوتهم
واعرف ناس متجوزين الكمبيوتر
الجيل ليس جيل هاي تك
لكن التعود على شيء صعب انك تتركه
خاصه لو كنت تملك فيه عالمك الخاص

momken يقول...

ازيك يا حبيبه

بزمتك ينفع كده تبقى بيرو جنبك وانتى بتكتبى الميل ومتكونش هى اول تعليق

ياله ما علينا نصيب

بالنسبه للبوست فى حجتين مهمين
اولا رجوعك لمدونتك وبيتك وزى منتى عارفه الراجل مالوش غير بيته

وطبعاً المود الرائع وذهاب رياح الخماسين والسحابه السودا من على مزاج حضرتك السامى

نيجى للبوست

اه احنا اصبحنا جيل التكنولوجيا بتلعب دور اساسى فى حياته

التلفزيون اصبح موضه قديمه
والسينمات قربت تروح عليها
والمسارح الله يرحمها
وطبعا انا مش فاكر ان كان فى اختراع اسمه فيديو

دلوقتى الابتوب والموبيل اصبحوا هما الحياه
والطريق للتواصل
زمان لما كنت بسمع ان من اهم عناصر النجاح توافر شبكه اتصالات جيده
مكنوتش بفهم المعنى بالظبط لكن مؤخرا فهمت الحكايه دى

ياستى انا هديلك مثل اصغر بكتير من امثلتك

افرضى الميمورى بتاع الموبيل ضاع وكل الكونكتس بتوعك طاروا
تخيلى حالتك الصعبه

ربنا يسترها علينا قريب هنعيش ببرشامه زى( قيتا ماكس بلاس) ونستغنى عن الطعام

تحياتى

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) يقول...

بصى يا ست حبيبة
الكل عاش
عيشية هنية
بست كانت على ايامهم
الست بهية
بتخبز الخبيز
ولى سى السيد مستنيه
علشان تقدمله احلى هدية
وكله كان تمام
روقان وراحة بال
بدون شغل عيال
بلاى استشين وضياع مال
ونت وكافيات
ورنه ومسجات
وبلوتوث وكاميرات
يعنى
الكل عاش فى زمانه
ولا يسئل عن ما لم يحضر اوانه
واه واه واه
من زمن هو ات


المهم كيف حالك
طبعا انتى لا تردى على تعليقات
بس كان نفسنا نطمئن عليكى
وعلى اللى حواليكى
وربنا يجعل نتك موصول
وتعيشى عيشة ولاد الاصول
يا حبيبه يا هاااااااااى تك

وميض ابتسامة يقول...

انا مقدر البلوة اللى انت فيها ولو كان بأيدى كنت ارسلت لك كتيبة محاميين عشان يدافعوا عنك ..بعد البلوة السودة اللى مكناش عاملين حسابها .. كومبيوتر الجامعة يانور .. والتهمة لابساكى كمان ... اعمل ايه فى تهور البنات بس ياربى ..
عموما شدى حيلك كلها سنة وتتخرجى من ...... الكلية طبعا والتهمة تسقط بالتقادم وحتى هذا الحين سأرسل لك عيش وحلاوة لزوم القاعدة
ولكن اذا دى كانت آخر مرة تتشاقى فيها فسأرسل لك حبة كريديت كارت لزوم الموبايل
ايه رأيك؟؟؟؟؟

تحياتى لابنتى خفيفة الدم ..جداااااااا

romansy يقول...

ههههههههههههههه
اخرتها سرقه
لالالالالالالالالالالالالالا
حرام عليكى
بجد والله انا بقت حياتى كلها نت وتليفون دا لما النت بيكون مفصول عندى ببقى مش عارف اعمل ايه
بس فعلا
احنا اتعودنا على التكنولوجيا
ولا ايه

Sweet Violet يقول...

ربنا معكى فى العزله اللى انتى فيها

احنا فعلا بيقنا متجوزين للتكنولوجيا للأسف

من كتر اننا اتعودنا خلاص عليها

ربنا يرجعك يارب من العزله دى و ماتعود تانى

كـــيــــــــارا يقول...

هههههههههههههههههههههه


فكرتيني بايام انقطاع النت

ولا الايام اللي كنت بغير فيها الشركه

يالهوووووووي


ولا اليوم اللي الشركه فصلت فيه النت بالغلط


مش مهم اكون قاعده علي النت بس لما بيفصل بحس ان الدنيا كركبت وفي بلاوي عليا ولازم يجي لكن لو شغال بس انا مش قاعده بيبقي الموضوع عادي خالص

فعلا هاي تك ياحبيبتي

محمد فاروق الشاذلى يقول...

أنا شايف إن الاعتماد على التكنولوجيا بالشكل ده مش عيب ولا حاجة بدليل إن ده حاصل فى كل العالم مش مصر بس وكمان مع كل الاجيال مش جيلنا بس، وافتكرى زماااااان قبل الموبايل لما تليفون البيت كان بيقطع الحرارة كان ايه اللى بيحصل وعدى على كده كل الاختراعات اللى فى القرن اللى فات

حبيبة الروح يقول...

ماشي يا ملوخيه هانم بقي بتكتبي من كمبيوتر الكليه المسروق
فعلا معرفتش اربي مخصوم منك اسبوع من المصروف يلا بحلقي وبرائي كمان بقي
بس فعلا عندك حق
انا ولا اقدر اعيش من غير موبيل بس بصراحه يعني ممكن اعيش من غير نت بس مؤقت مش اكتر من يوم واحد
بعدها بيجيلي عصبي تقريبا بقيت مدمنه يلا ما علينا

وحشتيني يا بيبتي
اموااااااااااااااااااااة

aya يقول...

يا حرااااااااااااااااااااااااام عااااااااااااااااااااا
اي الي انتي فيه ده يابنتي حبس انفرادي؟؟؟1!!!! وانا بقول بردوا كاتبه البوست بقالي يوم كاااااامل وحبيبه معلقتش طب تيجي ازاي دي؟ظلمت يا حبيبتي :(
مود البوست يجننننننننن يارب كده علي طول وحمدلله علي السلامه رجوعك لبيتك (اصل البت مننا ملهاش غير بيتها وجوزها وعيالها اه يااختي)
نا علي فكره بكون عامله كده اما يكون النتي مش موجود وبفضل فاتحه الجهاز واقعد جنبه مستنيه الفرج دا حتي يابنتي لو مبعملش حاجه علي النت ومفيش مخلوق علي الميل ولا اي حاجه خالص بفتح بس كده اطمن :D تقوليش حلاوه روح
اخكي مخافش تحدفيه بحاجه وهوه بيقولك مفيش كريديت:D
وحشاني يا قمر

غير معرف يقول...

ههههههههههههههههه
و الله أنتى عسل
عارفة فعلا يوم ما النت بيفصل بحس إن اليوم ملوش لازمة أصلا






مووووووووه
وحشانى

كلام حسام يقول...

ربنا معاكي يا حبيبة

سمكه واحده يقول...

اه والله يا بيبه تخيلي الواحد ميقدرش يوم حتي يصبح علي الجهاز اول ما بيقوم من النوم يبص علي الموبايل ويقوم علي الجهاز حياته كلها دي وهو ماشي بيفكر فيهم الاتنين ومستني لما يرجع من بره يتلقح علي الجهاز ويتسابق هو واخواته مين اللي يلحق بجد الواحد حس ان انعزل عن العالم الخارجي وكل يوم اقول ابطل واعمل حاجه بردو لو خرجت دماغي ارجع اتنيل عليه ده بجد بيبقي ادمان حتي لو مش بتعملي حاجه اهو تدخلي علي النت الاي سبب
بجد حاجه مش كويسه بس هنعمل ايه بقت من ضروريات الحياه
تحياتي ليكي ياجميل
حد شافك وانتي سرقه الجهاز الكليه اه خالي بالك
حمدالله علي سلمتك من المدو ده يا جميل
سمكه

سمكه واحده يقول...

اه نسيت اقلك زي انهارده مثلا جرجت ورجعت قولت علي السرير عدل لاني بقالي فتره مش بنام كويس وبقلق فقلت كويس انا عايزه انام متعرفيش ايدي جت علي الجهاز وفنجلت عنيا وانا بكتبلك اهو ههههههههه
سلام

فارس بلا جواد يقول...

ازيك يا حبيبة ..يا رب تكوني بخير
المهم ما عرفتش الازمة بتاعه النت اتحلت ولا لسه .. هو انا اول ما ارجع يقوم الكابل مقطوع .. انتي متفقه معاهم بقي
بس معاكي حق انا ماعرفتش قيمة النت غير لما قطع عندي فجأة وفضلت اسبوعين من غير نت وعلي رأي واحده صاحبتنا (البيت من غير نت زي الراجل من غير ست)
ههههههههههههههه
يا رب تحلي المشكله بسرعه
تحياتي

mohamed ghalia يقول...

أكيد النت والتليفون وفروا وقت كبير ومجهود وسبب رئيسى فى التجارة الإلكترونية وفى حاجات تانية كتير جدااااا أكيد التطور التكنولوجى له أهمية كبيرة فى حياتنا ودى حاجة كويسه

☼♫♪ عمــاد الدين يــوسف ☼♫♪ يقول...

على اد ما التكنولوجي اللي الانسان وصلها بتخدمه وبتختصر مسافات وساعات .. على اد ما هي نقمه لانها اخدتو حتى من نفسو والمحيطين بيه ... تقدري تقوليلي احنا بنقضي اد ايه مع التكنولوجي اللي بتتنوع من النت والكمبيوتر الى التلفزيون الى الموبيل هتلاقي ان تقريبا يومك كلو بين كل ده ... طيب فين سؤالنا على بعض وصلة ارحامنا اللي عوضناها بالتلفونات ودمتم ... فين ممارستنا لهواياتنا الحقيقيه مش النت ... زي الرياضه القراءه في الكتب اللي لن تغني عنها ابدا قراءة الكتب بالاكروبات ريدر وخلافه
صدقيني لو التكنولوجي دي توقفت في العالم كلو مره واحده هنرجع لعصور ما قبل التطور واللي بديهيا مش هنقدر نتكيف معاها.. واكبر دليل انقطاع الكابلات البحريه اللي استمر اكثر من اسبوعين توقفت فيه الحياه واصابها شلل تام وكمان ساعتها التلفونات كانت شغاله والستلايت وغيره تخيلي لو كل ده وقف ... ساعتها ندرك انها كانت نقمه كبيره على رغم المنفعه الهايله بتاعتها

غير معرف يقول...

يا بنتي ما هو بقي ادمان خلاص ,الواحد لو اكتشف ان النت قاطع بيبقي حالته بالبلا ويبقي مش طايق يكلم حد , ودلوقتي بقي يقلك اقطع الميه عني ولا تقطع النت ههههههههههه

عالم حبيب يقول...

السلام عليكم ياحبيبة

الإنترنت فعلا وبصدق وبدون مجاملات ولا لف ودوران بيوصل في حياتنا للإدمان

سبحان الله .. كانت أقصى أحلامي سنة 2000 إن يكون عندي جهاز كمبيوتر .. وحصل فعلا سنتها .. وفي 2003 بدأت أعرف طريقي للإنترنت وأصبح لدي خط دي اس ال .. اللي حصل معاكي كان بيحصل معايا أوقات كتير .. لكن من فترة .. يمكن سنة بالضبط .. بدأت أتحكم في نفسي .. ممكن أبعد عن الأنترنت والتكنولوجيا نهائيا من غير يكون بداخلي شوق ليها وده بصراحة ريحني كتير .. كنت بأفكر من فترة أكتب في الموضوع ده .. ما شاء الله سبقتيني : )

kochia يقول...

عارفة لو بصيتي للامر انك واخده منه اجازة .. ترتاحي

ده بقي ادمان رغم فايدته

تحياتي

مصطفى محمود يقول...

ههههههه

فكرتيني بنفسي بس انا النت قطع عندي شهر بحاله ويزيد كمان :(
http://sub-0-zero.blogspot.com/2008/11/blog-post.html

وطبعا كنت حاسس بنفس الاحاسيس اياها :))

المهم انك تحمدي ربنا انه مش مسروق زي عندنا
لحسن السرقة دي بتتأخر
إنما إن شاء الله يرجع الأون ليكم بدري بدري :))

وقبل ما امشي احب اقولك ان قبل النت الناس كانت عايشة زي الفل ومفيش أي حاجة
كلها يومين وتنسي :))

ربنا يوفقك

سلام ,,,

Mohamed Dawod يقول...

ربنا يرجعه انشاء الله بالسلامه ويرده اليكم سليما معافا قويا. ويجعل داونلووده سريع. وكونكشنه متصل غير متقطع. وسرعته متتدهورش ابدا عن 100 ميجا.ويجنبه مخاطر الطريق وحفره. امين.
المشكله فى معدات الهاى تك هى التعود عليها وممكن بتوصل مع بعض الناس لدرجة الادمان ومع قليل من الناس لدرجة الجنان. بس الحمد لله الاعراض اللى ظهرت عليكى بتقول انها فقط اعراض تعود. ربنا ستر. بس انا متاكد ان بعد يومين تلاته من السكته القلبيه للراوتر. بداتى تتجهى اتجاهات اخرى يمكن انتى ادتينا فكره عنها وهى الافلام الكوميديه وده شىء جميل.كمان اكيد الريبورتات برضه حتتجهى اتجاهات اخرى مثل التلفيق او النقل او التطنيش. لا طبعا بهزر اقصد اكيد حتلاقى طريقه اكتر تقليديه من الارسال على الميل او البحث فى مكتبة الانترنت.
بس انا بتمنى ان الساده المسؤؤولين ينظروا بعين العطف لكابلكم المقطوع فى اقرب فرصه علشان منتحرمش من بوستاتك الجميله. لو عاوزانى اتضامن معاكى وابعت برقيه لاى مسؤول انا مستعد.....خالص تحياتى وسلامى يا حبيبه

mahasen saber يقول...

حبيبه قريته قريته يا حبيبه يعنى عرفت فعلا ليه مفيش نت
يا نهارى معلش يا قمرى تعيشى ويتقطع مليون كابل غيرها
بس انا بئه محظوظه ان تليفونك اتشحن عشان استقبل منك المكالمه الجميله دى يا حبيبتى
ربنا يباركلى فيكى
وخلاص متكلفيش نفسك تانى هجوزك الواد يعنى هجوزك الواد وبالعند فى ادم خليه يخلل مع اجنحته المكسوره