الجمعة، يناير 16

كلام مش لينا ياشباب


ملكنا هذه الدنيا القرونـــا
وأخضعها جدود خالدونــــا
وسطرنا صحائف من ضياء 
فما نسى الزمان وما نسينـا

وكنا حين يأخدنا ولى 
بطغيان ندوس له الجبينــا
تفيض قلوبنا بالهدى بأســا
فما نغضى عن الظلم الجفونــا

بنينا حقبة فى الارض ملكا
يدعمه شباب طامحونــــا
شباب ذللوا سبل المعالى 
وماعرفوا سوى الاسلام دينـا

تعهدهم فأنبتهم نباتــا
كريما طاب فى الدنيا غصونا
اذا شهدوا الوغى كانوا حماة
يدكون المعاقل والحصونا

شباب لم تحطمه الليالى
ولم يسلم إلى الخصم العرينـا
 وإن جن المساء فلا تراهم
من الاشفاق الا ساجدينـــا

كذلك أخرج الاسلام قومى
شبابا مخلصا حرا أمينا
وعلمه الكرامة كيف تبنى

فيأبى أن يقيد أو يهونــا
فيأبى أن يقيد أو يهونــا
فيأبى أن يقيد أو يهونــا
 .
.
.
وما فتئ الزمان يدور حتى
مضى بالمجد قوم آخرونا
وأصبح لا يرى فى الركب قومى
وقد عاشوا أئمته سنينــا
وآلمنى وآلم كل حــر 
سؤال الدهر
أيــــــــــــن المسلمونـــــــــــا ؟
 !!!!!!! 

ترى هل يرجع الماضى فإنى
أذوب لذلك الماضى حنينا؟

دعونى من أمان كاذبات
فلم أجد المنى إلا ظنونـــا


"ملكنـــا هذه الدنيــــا" 

هناك 22 تعليقًا:

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) يقول...

اول تعليق
اثبات وجود
ان الامانى ستعود

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) يقول...

الفيديو جميل ومؤثر
يدور فى كل الانحاء
حيث كنا فعلا

سيدنا عمر يقول
كنا اذلة فاءعزنا الله بالاسلام
فاءذا ابتغينا العزة فى غيره اذلنا الله


وهو وضعنا الان

ولكن هذا لا يعنى القنوط والياءس
ف والله بعد الهموم والاحزان تاءتى البسمه والنفحات والرضا والفيوضات
من رحمن رحيم قادر مقتدر
ولكنها
سنن الله فى كونه
يعلو فيها الظالم
ثم ينكسر على ايد
ممن عرفوا العدل عنوانا
والسلام طريقا
والرحمه رسولا

ستنقشع السحابه السوداء ان شاء الله
وتلك فرص لتنقية النفوس من الشوائب
ونسئل
لما يريدون المسلمين فقط ؟
يخافون منا ومنا اسلامنا
لاءننا اصحاب العقيدة الشامخه
التى تتضم كل الاجناس
لذا سعوا لفرقتنا
ولكن من فرق الاحزاب قادر على تفريقهم ان شاء الله وكيدهم


تحياتى

mahasen saber يقول...

مين قالك انه مش لينا
خلى عندك تفاؤل ان شاء الله لينا ولاخواتنا كمان

صح يا حبوبه يا لمضه

حبيبة الروح يقول...

هوووووووووووووووووووي جيت اهه بس لما افهم ابقي اعلق
سلام يا لوزة

رابطة هويتي اسلامية يقول...

شارك معنا في حوارنا
غزة في قلب مدون
مع المهندس : الحسيني لزومي
الحوار موجود علي الرابطة شارك معنا في الحوار
كن إيجابيا وحاول المشاركة في إنشاء بلوجر فعال
حوارنا مستمر مع المهندس
متي دخلت سجل تعليقك بسؤالك أو إستفسارك بالنسبة للمهندس
مع تحيات
رابطة هويتي إسلامية

الميكروباص يقول...

الماضي سيرجع
ولكن ليس في هذا الزمان
لأن كما قلتي في العنوان
الكلام ليس لنا
نحاول ان يكون لأولادنا - يا ريت-
او لأحفادنا على وجه الاكثر
لكن ان كان لأبعد من احفادنا فهذا يثبت اننا عشنا ومتنا ولا عملنا اي حاجه

وميض ابتسامة يقول...

هل اصبحنا فى نهاية الزمن .. !!
فأختفت اعلام الحق وزمن الفروسية !!
هل تاه الحق بيننا فما عدنا نستطيع ان نراه وهل خبأ نوره!!
هل ماتت الضمائر .. ووئدت الكرامة!!
هل نحن احرار حقا ام نتظاهر؟؟
وهل نملك زمام امورنا؟؟
هل نتذكر امجادا ولت ام اصبحت فى زاوية النسيان؟؟
لا أملك الا ان أسأل !!!
ولا انتظر اجابة!!

momken يقول...

مش ليكوا !!
لكن اعتقد ان الكلام موجه لى شخصيا

واجد كلامك يعذرنى انا شخصيا

ويانبنى انا شخصياً

اعتقد انى انا الاولى بتلك الكلمات

ولا يستحقها احداً من البشر غيرى

وارى انى امير المقصرين

تسلم ايدك

تحياتى

momken يقول...

اه الفيديو روعه

برضوا حاسس ان انا الى شايل الكاميرا

وبلف حولين نفسى

princess يقول...

ان شاء الله لينا
احنا ربنا اعزنا بالاسلام وان شاء الله نحن الاعلون
تفائلى:)

maha zein يقول...

صدقيني يا حبيبة
انا اشعر بتفائل
صدقيني اد ما دي نكبة عليا جعلت مئات بل الاف من الشباب يعود الى الحق ويفوق من ثباته
انا حسة بجد ان النكبة دي كانت سبب في اهتداء شباب كتير
ربنا ينصر المسلمين والمجاهدين
ويعز الامة بشبابها ولا يستبدلنا

غير معرف يقول...

للاسف يا حبيبه لقد تخلينا عن ديننا , وملأ قلوبنا حب الدنيا وخوف الموت فهنا علي الجميع


لكن ربما مازل امل , مادام هناك رجال باعوا الدنيا من اجل اوطانهم وعقيدتهم مثل رجال حماس وحزب الله وغيرهم

لسه اتفرج علي الفيديو اهو

مصطفى محمود يقول...

أين المسلمونا ؟

هناك أهم ,,, بس نايمين دلوقت ..


بلا ملكنا الدنيا بلا نيلة ..

إحنا اصلا مش عارفين نملك نفسنا يبقى هنملك الدنيا إزاي ؟

ربنا يهدينا

النشيد جميل ,, وإحنا محتاجين نفتكر إحنا كنا ايه عشان نعرف نقوم ,, إذا كنا ناوين ...

يلا ربنا يهدي


بالتوفيق في امتحاناتك ...

تسلمي :)

غير معرف يقول...

ان بعد الظلمه نورا. والبذره لا تكمن وتدفن فى الطين الا لكى تنبت شجره جميله. واسعد ايام المسلمين كانت التاليه لاحلكها ظلمه. خلاص خلاص. هانت خلاص. خلليهم فى حيرتهم يدورون واحنا عارفين اخرتها. والله برغم كل اليأس اللى حوالينا بس خلاص بشاير التغيير بانت. نصيحه بس. محدش يلوث نفسه فى الفتنه والا مش حيخرج منها سليم بدون نجاسه. خالص تحياتى يا باشمهندسه

نـــــور يقول...

مع احترامى لكل الناس اللى قبل غير معروف لانى مش هقدر ارد عالكل هرد بس على الكومنتات اللى محتاجه رد

واولهم من وجهة نظرى ويارب كل الناس اللى انا بتحترمها كويس قبله تفهمنى اقصد ايه؟

غير معروف
طبعا كلام جميل بس للاسف مش فهمته كله كنت حاسه الكلام بالالغاز شويه
خصوصا النصيحه اللى انا مش عارفه المقصود بيها ايه؟ ولا هى موجهه لمين بجد؟

ممكن حضرتك توضح الكلام اكتر علشان الهدف منه يوصل؟
على كل حال نورتنى جدا ياافندم أو نورتينى على حد السواء

دمت بكل خير

سمكه واحده يقول...

ان شاء الله الكلام يكون لينا يا بيبه تفائلي خيرا
ربنا ينصرنا وينصر الاسلام

الجي احلي ان شاء الله طول ما في ناس كويسه
تحياتي يا جميله

كوارث يقول...

:)
القصيدة تحفة !

prince4ever يقول...

ازيك يا حبيبه
يا رب تكوني بخير و امتحاناتك تمام و الدنيا بيس
انا حبيت امسي بس سريع سريع كده و اهديكي التاج في حينما تكلمت قلت...يا رب تقبليه...و اشطات و طمنينا عليكي
سلام

prince4ever يقول...

ازيك يا حبيبه
انا قلت اكيد اكيد كرهتيني... ههههههههه... ده مكنش تاج ده يا شيخه اللي هنخسر بعض عليه... ولا كأني قلت حاجه.. ولا يهمك...
بس و الله انا دي كانت أكتر حاجه خنقاني من التدوين من زمان... متفق معاكي جدا ان الواحد ممكن يكتب عملت و سويت كفضفضة و مشاركة لناس بيحبهم بلا ادعاء ولا شبهة رياء لانه اساسا ميعرفهمش... انا الناس دي بحترمها و مش دول اللي اقصدهم مطلقا... اللي اقصدهم شريحه تانيه هايفه جدا بس موجوده... ممم...ايه تاني فكريني...ممم...ااااااه... تأثير التدوين... انا يمكن اكون مش مدون اجتماعي او بعلق ع الأحداث الجاريه او مشارك لحاجه معينه او متبني فكره بس فكرة انه مش مؤثر عندي كانت قاصره جدا و انا اعتذر فعلا...انا كنت اقصد التأثير السياسي و النظامي بس مش اكتر... لكن بجد انتي وضحتيلي مجالات تانيه كتير كويسه كنت عارفها بس غابت عن دماغي خالص...متشكرين يا معلمه...
مممم...مثقف...لأ اوعي...مقولكيش... مش عشان فالفريق الثقافي بتاع اي حاجه من يوم ما اتولدت... بس انا متابع جيد لكل ما لا يتابعه الغير.. يعني دودة قرايه من ناحيه... عيني اتعمت من الناشونال جيو جرافيك و التي في سينك الفرنسيه دي من ناحيه تانيه... هواياتي غريبه حبتين على مفهوم ناس كتير... انا م الآخر غير... je suis un autre
لا مليش اخ مدون... بس ليا اخ مثقف... اخويا الوحيد ده اكبر مني وهو صيدلي بيشتغل بره و انا قاعد لوحدي مع ابويا و امي محدش بيسأل فيا....
ممممم
وش بدعليك طبعا في امتحاناتك... انا عندي اعز منك في هندسه...في بصراحه احمد الوحيدي و ده حبيب قلبي...
ممم..بالحق... راجعه مغمومه ليه م الامتحان...لأ ازعل..كده الدعوات بتروح هدر... متخليش حاجه تدايقك ابدا.. انا مثلا النهارده... و انا رايح الجامعه الصبح اديا كانت وارمه و صوابعي مطلعه نار و لما سألت الدكتور قاللي اني عندي مرض كده في الاوعيه الدمويه الطرفيه اسمه rynaud's phenomena
و عادي و الحمد لله بيس خالص
المهم... دخلت اصلي العشا في جامع عندنا في القوميه... حطيت الكوتشي ابو 250 ج و النعمه و في الجامع.. خلصت صلاه و ملقتوش...
بكل بساطه والناس كلها حواليا متنرفزه..أبتسمت و بعت ابن خالتي جابي واحد من البيت و بكل هدوء قعدت اقرا قرآن..
بجد اليقين بيعلم هدوء النفس... فمتخليش حاجه تدايقك مهما حصل ... و لو في حاجه وحشه حصلت قولي قدر الله و ما شاء فعل...و افتكري الشيخ رامي...

بس عشان اسيبك تذاكري...على الله تكوني صحيتي م الاتناشر ساعه نوم... بجد نفسي انام نصهم عشان تقريبا بقيت انام اربع ساعات ف اليوم

سلام يا حبيبه و ربنا معاكي يا رب و يوفقك
اشطااااااات

كومينت عداله

عالم حبيب يقول...

نشيد جميل ما شاء الله

بس سؤال : ليه الكلام مش لينا .. إن شاء الله لينا .. المفترض إننا الشباب اللي هاننصر ديننا إن شاء الله .. بس محتاجين كل واحد يكون بجد لبنة في بناء نصر الدين .. نصلح من حالنا شوية وإن شاء الله ربي يصلح الحال

son's egypt يقول...

السلام عليكم
فعلا يا تري هل سيرجع الماضي مرة اخري
ونعيد المجد لهذه الامة

hasona يقول...

أخضعنا الدنيا عندما كان من أجدادنا عقبة وخالد
لم تلهيم الدنيا عن رسالتهم
ولم يهرلوا وراء الاوهام
والان نحن علي النقيض
ولكن الاماني والاحلام ستتحقق
ولكن تحتاج الي تغير يبدأ من الداخل لتغيير ما حولنا-وليتنا نستطيع
سنعود -ونربي أولادنا علي ما فقد من العزة والكرامة
ليكون لهم مستقبل كماضي أجدادنا وليس كحاضرنا


شكرا لك علي كلماتك

تحياتي