الخميس، يناير 29

رب بيتنا بالدف ضارب



أنا رجعت

كتبت حاجات كتير وافكار كتير كانت فى دماغى بس كلها مكتوبه ساخر ماجاليش نفس انزلها لانى غبت فى وقت بيتهيألى انا لو كنت موجوده كنت قلت كلام كتير كنت تعبانه لانى مش قادره افرغه.

غزة ولعت بناسها انا للاسف مقدرتش اعمل اى حاجه غير انى قاطعت
مش عارفه ليه كنت حاسه ان ده مش كفايه رغم انى مكنتش عارفه اصلا مفروض اعمل ايه؟لانى كنت ف دنيا تانيه.انا يمكن فرحت لانى لاول مره بقدر اقوم نفسى واقاطع بجد 


وبقيت عامله فى بيتنا زى عسكرى المرور اللى يجيب حاجه اقوله اه دخلها او لا مش تدخلها ولما كانت الذاكره مش بتسعفنى كنت ببص على اسم الشركه المنتجه وبرضو اقرر بس فى حاجه بقى لفتت انتباهى
فى مره كنت بقرا بوست فى مدونه من المدونات المحترمه اللى بحبها فى وسط الزحمه وكانت منزله ملف وورد عباره عن تلات صفحات علشان يتطبعوا ويتوزعوا علشان تشجيع الناس وتوعيتهم للمقاطعه وكانت الورقه فيها كل الشركات والمنتجات اللى مفروض نقاطعهم عاليمين وعالشمال قايمه بالبدائل اللى مفروض نستخدمها


واذا بى بأنادى على اخويا بقوله تعالى شوف المنتجات اللى مفروض تقاطعها وانا قبلها كنت لسه مدياله درس فى المقاطعه وفايدتها واقنعته انه يعمل كده ويشجع اصحابه كمان 

قام لقيته بيسألنى سؤال محرج قالى"هو ليه كل اللى الناحيه دى نعرفه -وشاور على اليمين- وكل اللى الناحيه دى مش سمعنا عنه؟-وشاور عالشمال-؟؟"

طبعا أنا اتكسفت جدا ومابقتش عارفه ارد وبعدين ربنا عارف نيتى البمبى مقلم بتركواز والهمنى الاجابه قلتله"ياحبيبى بص الناس اللى عملت الورق ده غالبا كانوا من بتوع السعوديه ودول الخليج لانهم بيتكلموا فى منتجات احنا عمرنا مش سمعنا عنها فى السوق المصرى بدليل انهم هنا حتى بيقولوا فى البدايل منتجات صافولا السعوديه مع ان فى توكيل لصافولا هنا فى مصر "


طبعا الواد اصلا مش حب يحرجنى الحجه كانت واهيه وهو حس بس قال اختى الكبيره ومحترمه وعيب عليا اكسفها
ده من ضمن خيبه الامل اديت للواد اخويا ربع جنيه بحاله علشان يجيبلى اى حاجه اكلها قالى لسته الحاجات اللى هو عارف انى بحبها اصلا 

اجيبلك شيبسى؟... قلتله لأااااااا مقاطعه
طيب دوريتوس؟ ... نووووووو مقاطعه
طيب هوهوز او هوستس؟ ... لالالالالالا ابوس ايدك مقاطعه
قام رد عليا رد بليغ جدا "امال اجيبلك ايه يانيله انتى؟"

بصراحه اتلخمت وبعدين قلتله اى حاجه من منتجات ايجيبت فودز يابنى -اللى هى يعنى بتتاكل عافيه-ا

طيب الواحد يقنع العيال الصغيره ازاى اذا كان كل المنتجات اللى بيحبوها واللى بتتاكل اساسا مقاطعه
طيب الكبار -ومش كلهم يعنى-بيقدروا يمسكوا نفسهم ويقولوا نسلك بأى حاجه


بس اصل الموضوع خلانى اسال ازاى البلد ممكن تستقل وهى مش عارفه تنتج حتى اللى بتاكله بس؟!


اذا كان عمنا رشيد وزير الصناعه واخد توكيل شركه يونيليفر
ودى اللى هى يعنى منتجاتها غازيه بيوتنا يعنى بسلامتك انت وهى كل واحد فيكوا الصبح اول مايصحى من النوم بيحط فى جيب عمنا رشيد اتنين تلاته جنيه صابون بقى ولا شامبوا ولا ولا...
طيب اذا كان رب البيت بالدف ضارب!!!!!

ده الراجل اللى هو بتاع الصناعه كلها مش فى ايده ومش قادر يخطط لصناعه تطلع منتجات بديله!!!

عموما يلا الحمد لله وده مش اعتراض منى لاسمح الله على شغل عمنا الوزير

طب ده حتى بالمناسبه عمنا منصور وزير النقل واخد توكيل جينرال موتورزاللى بتصنع شيفروليه اولى الشركات الموضوعه فى قايمه الممنوعات طيب ياربى اعمل ايه أنا دلوقت؟
كنت ناويه عالاوبترا وبعدين تراجعت علشان المقاطعه 
خلاص بقى مش مهم:)
الكلام مش مرتب حبتين لانى بكتبه اصلا وانا بنام على نفسى
بس كنت هطق لو مش كتبته  


هناك 70 تعليقًا:

mohamed ghalia يقول...

انتى جيتى على الوجع ونفس الموضوع كان بيدور فى دماغى
فعلا إحنا تقريبا مش بنصنع حاجة
ودى مصيبة
بجد حرام بدل مرجال الأعمال العرب رايحين يشتروا فى الأندية الإنجليزية يجوا يعملوا مشاريع هنا
المسئولية مسئوليتنا كلنا
بجد لازم وقفة منهم
ده غير الصين الى غزتنا بمنتاجتها
ربنا يسترها علينا
دمتى بكل الود
دمتى فى سعادة

Hossam يقول...

لقيتك مش بتسالى قلت اما اجى واعرف ايه مخليكى مش معبرانى
واتفجاءت ببوستك الجديد
بس كويس انك مخرفتيش اكتر من كده ودخلتنى نمتى هههههههه
تحياتى صديقتى
سلام

الازهرى يقول...

فى البداية وبناءا على كلامك انا لا اضع اى نود فى جيب رشيد ومنذ سنوات طويلة

ثانيا وبالنظر الى الكثير من منتجات المقاطعة نجد أنها من الكماليات ربما تعودنا عليها لكثرة استعمالها ولكنها فى النهاية يمكن الاستغنا عن الكثير منها

وما دمت قد قررت المقاطعة فاستمرى مهما اوقفك من حولك وقد جربتها ولله الحمد مع العديد من الاصدقاء منذ بدء الانتفاضة عام 98 وما زال الكثير منا مستمرا عليها

تحياتى دوما

وميض ابتسامة يقول...

هى الحكاية بقت مقاطعة المنتج ده والسماح بآخر .. ان جيتى للحق الحكاية كلها بقت محيرة ..
وللرد بقية
المهم اخبار الامتحانات ايه؟
يارب تكون بخير ونفرح كلنا

Aml Ghonaim يقول...

لا ؛ وكمان أحيانا نكون فاكرين انه مقاطعة ويطلع مش مقاطعة!!!
عندك شويبس مثلا !!!
اشترتها كوكا كولا من 10 سنين !!
واحنا : ياغافلين لكم الله !!!!
المشكلة لما تبقى الحاجة الوحيدة اللي ممكن نعملها لنصرة المجاهدين ومش عارفين نعملها صح!!!!
يارب اغفر لنا !!!

سمكه واحده يقول...

حبيبه الف حمدالله علي السلامه يا جميل
نورتي مدونتك ده اولا
علي فكره ياحبيبه انا متفقه جدا مع كلامك والله لما فكرنا نقاطع حسيت ان مش هنلاقي ناكل اعتمدنا كلي علي الاستيراد حاجه تكسف ده حتي المعجون مبقتش عارفه اجيب معحجون اسنان انهي نوع وجبنا حاجه غريبه جدا والله لانه اكتر حاجه بتخلص عندنا بسببي بس الحمد الله اول مره الواحد بجد يقاطع ويستمر بس هي حجات كتير علي بعض محتاجه حجات تانيه كتير الموضوع كبير
المهم حمدالله علي السلامه ويارب تكوني خلصتي علي خير
سمكه

blue-wave يقول...

الله عليكى يا بيبه
يا سلام
جايبه سيرة رشيد بيه مرة واحدة؟
كنتى كويسه والله:))

حواء يقول...

الفكرة في الثبات على المقاطعة
مش كل ما يحصل حاجة نقوم نقوم و ننزل على فاشوش
من 98 من اول ما ظهر موضوع المقاطعة ده و الحمد لله انا و معظم الاسرة بتاعتي مقاطعين على قد ما نقدر
فكري انك حتى لو استعملتي منتج اقل جودة فده لوجه الله
اعتبريه نوع من انواع الجهاد
ربنا يوفقك في امتحاناتك
و على فكرة النيسان الصني احلى من الاوبترا بكتييير و تقريبا بنفس السعر مريحانا جدا
و كفاية انها ياباني

تحياتي

☼♫♪ عمــاد الدين يــوسف ☼♫♪ يقول...

اختي الفاضله حبيبة
بجد وحشتني مدونتك جدا جدا وآسف جداااااااااا لاني مش كنت برد لاني اصلا مش بتواجد على النت الفترة اللي فاتت ابدا وكمان لما جيت ادخل لقيت حد تسلل للمدونة ومكونتش عارف لا اضيق ولا ارد
عموما شكرا ليكي جدا على سؤالك واهتمامك بغيابي وده برضو عشمي في اختي الفاضلة
تحياتي

princess يقول...

انا عايزة اقولك ان حتى المنتجات المصرية داخل فيها مكونات مش مصرية
حاجة تكسف بجد

mahasen saber يقول...

كل وزير واخدله توكيل ولو مش واخد توكيل عنده مشروع مهم وااقف وراه

يبقى هيركزوا امتى فى حالنا المشقلب ده

عايش... ولكن !!!! يقول...

الاول ازيك يا بيبه وحشانى جداا

ثانيا بقا لو هتتكلمى على رشيد فهو احسن الموجودين فى الحكومه
بس انا فى كلمه دايما ملازمانى مصر كلها اخدتها فى ابتدائى واعدادى
مصر بلد زراعى وليس صناعى
بس للاسف دلوقت لا عرفنا نبقى زراعى ولا صناعى

romansy يقول...

مشكله كبيره كبيره
بما انى شغلى فى مجال الانتاج اقدر اقولك ان لاسف الاشياء الاساسيه فى االاجهزه الكهربيه
تبقى مستورده دايما

واحنا يدوب بنصنع الجاجات الخفيفه
اللى برضه الشئ الاساسى اللى بيصنعها مستورد

دا حالنا بقى

موناليزا يقول...

نفس سؤالى ليه منتجاتنا مش بنفس الجودة

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) يقول...

يا هلا يا هلا
ازيك يا حبيبه وقصاقصيها

رب البيت ضارب بالدف
ومش بس كده بيرقص كمان
يعنى متعدد المواهب

بصى المقاطعة دى فن ومهارة
مش اى حاجة كده

يعنى خذى مثلا

نعد قايمة بكل السلع المستورة ونسبه المكون المحلى زيرو
ودى تقاطع كلها
ثانيا" نعرف نسبة المكون المحلى فى باقى السلع علشان لا نضر اقتصادنا

ثالثا" نحاول نقاطع الاول الاهمال والتسيب وعيشية الفهلوه
ونبدء فى التخطيط العلمى المدروس
علشان نبقى اشخاص تكون امه قويه
ونبدء باءنفسنا
نعمل حملة فى البيت الاول بتاعنا

للنظام والكلام المفيد ونكون فى بتينا نموذج للتعاون ونقوى علاقتنا ببعض داخليا

يعنى ننظم الجبهه الداخليه
وبعدين نتجة للخارج
وطبعا" الموضوع ده محتاج افعال والتزام و مثابرة
لاءننا اتربينا على الاتكاليه وعيشية السبهلله والضياع

ربنا معانا

وشوشه فى ودنك
ارضة المدونه مع فونت الخط مع لونه
محتاجين مراجعة
قبل ما ندخل كلنا نعمل عملية اصلاح نظر

او نقاطع المدونه

ولالالالالالالالالالا ايه


تحياتى

momken يقول...

حمدالله على السلامه

ياستى لا يكلف الله نفساً الا وسعها

ربنا يقدرك على فعل الخير

اه صحيح
المهندس رشيد محمد رشيد مش معها بركتور اند جاميل او بى اند جى

الى مع رشيد هى ينليفر واشمها عنده يونيلفر مشرق

بركتور بتاعه اريال وهيد اند شولدرز وكامى
يونيلفر بتاعه اومو وسيجنال صنسيلك ولوكس

(صندوق الدنيا) يقول...

حبيبه الف حمدالله علي السلامه

موجة يقول...

بصى ياحبيبة قلبى اانا
انتى صح بس ايد لوحدها متسقفش
وكلنا عارفين المقاطعة والحوارات دى بس مين بيعمل كدة قليل جدا
بس احييكى على حاجة واهنيكى اخيرا يابنتى اتوظفتى وبقيت ليكى شغلانة
اخيرا كبرتى لحد ماشفتك عسكرى مرور
الف الف مبروك عقبال ماتترقى متبقى ظبوطة صغنطوطة

Meme يقول...

يااااااااااااخبر ابيض انا لسه كنت باكل سنكرس عاااااااااااااااماكنتش اعرف و الله
على فكره التصنيع دي مشكله مش بس عندوكم هي في كل البلدان العربيه
كلنا بناكل و بنشرب سلع اجنبيه و حتى لو كان في سلع محليه فالمستهلك بيبقى مش واتق من الصنعه
و يمكن معاه حق لانها في الاغلب بتبقى بتتبلع بالزور
نورتي مدونتك و البلوقر و النت كله يا قمر

aya يقول...

انا جييييييييت يا حبيبه
شفتي مقدرتش ازاي
تصدقي عندك حق الواحد فعلا مبقاش عارف يجيب ايه من الحاجات الي بتتاكل دي
الا قوليلي انا اخر مره نزلت واشتريت حاجه كان الربع جنيه بصراحه بيجيب لبان بالعافيه هوه بئا يجب الحاجات دي كلها امتي؟هيه الحاجه رخصت ولا ايه؟
وحششتيني يا قمرايه

غير معرف يقول...

حبيبة انتي اتكلمتي كتير اوي وتعبتي قلبك ووجعتي قلبي معاكي
كل الكلام ده عندك حق فية بس مين هيقدر يعمل مقاطعة ولاي منتج
المفروض ان المقاطعة مع كل المنتجات الموجودة يعني بتقولي للناس محدش ياكل ولا يشرب محدش يشتري حاجة من الماركت ولا من الخضري ولا من فرنة العيش اللي الناس بيموتو بعض عليها
يعني من الاخر بتقولي للناس موتو من الجوع ...

فارس القمر يقول...

انا متضامن مع مقاطعتك دى ولو كل واحد فينا عمل زيك كدا هتبقى مقاطعه بجد


البلد مش باظت من شوى كل واحد واخد فيه توكيل شكل وسايب مهمته اللى حالف عليها اليمين وخربانه خربانه

Butterfly يقول...

هههههههههههه
أنا الحمد لله اكتشفت انى كنت مقاطعه من غير معرف حاجات كتير
بس طبعا فى حاجات كنت بجبه بسيطه أوى والحمد لله برده عندى القدره على الاستغناء :)

prince4ever يقول...

مساء الورد
مبروك عالاجازه عقبال م نبارك ع النتيجه....
هي وصلت للهوهوز... عايز اقولك ان الواد اخويا كل ما ييجي م السفر بيجيب معاه كراتين شيكولاته لينت - lindt- اللي مش ممكن اشتري منها واحده إلا لما اخطب ابقى اجيبها بدل الشبكه... ايه رايك اني مباكلش منها و بجيب هوهوز..ممكن اقاطع الدوريتوس عشان مبقبلوش انما الهوهوز لأ...حتى و لو خده مني النص جنيه و بعتوه اسرائيل ادامي كده..برده مش هقاطعها...
المهم تكون الامتحانات تمام و بالامتياز ان شاء الله يا حبيبه
و مممم
أبدا هخش انام عشان مسافر بدري الصبح..ف بيس اوي كده
سلااااام

kochia يقول...

طبعا عندك حق
كلام مخنوق ..تقوليه ولا تسكتي ؟؟

اما موضوع المقاطعة ده مع ان مفيش غيره حل لكن صعب جدا
احنا بنقوم وننام وايدينا في كل حاجة اجنبيه

العيب فينا .. ليه مش بننتج
ليه مش بنكفي نفسنا

موضوع طويل
ومهما حاولنا لازم برده هنستخدم حاجةمن بتاعتهم ..والا ...!!

مش عارفة فعلا الحل ايه
تحياتي
ويلكم باك ( مقاطعةاللغة اهو)

نـــــور يقول...

mohamed ghalia
**************
هتقول لمين يامحمد ربنا يكرمك
ادينا بنقول كلام بس اين المجيب ؟
لعل ربنا يكتب لنا ولبلدنا مستقبل احسن مع ناس احسن

تحياتى ليك كمان
نورتنى جدا

نـــــور يقول...

Hossam
*******
والله ياحسام مش حكايه مش معبراك
عيب عليك نحنو اسدكاء -يعنى نحن اصدقاء-:)

ماانا برضو لما قريت تانى يوم قلت ياربى لو مسكونى هبقى اقول كنت مش فى وعيى وتحت تأثير المخدر ياباشا
انا برييييييييييييئ
:)
تحياتى ياحسام
وسلام

نـــــور يقول...

الازهرى
********

ربنا يكرمك ويعينك وتفضل على كده
لو بصينا هنلاقى مش كلها كماليات والله لان فى حاجات كتير بنبقى محتاجينلها

بس ممكن نقول ربنا يثبتنا ونستنى حتى عن الضروريات وربنا يجعله ف ميزان حسناتنا

ادعيلى ربنا يثبتنى
منورنى جدا باافندم

نـــــور يقول...

وميض ابتسامة
************
اهلين والدى العزيز
على الاقل دلوقت هى بقت كده علشان نحس اننا عملنا حاجه فى الموضوع الكبير اللى محير ده فعلا
مستنيه بقيه الرد
ياترى مشغول عنى فى ايه؟
الامتحانات عدت والحمد لله على اى حال
ادعيلى بقى الدور على النتيجه:(

نـــــور يقول...

اصرار أمل
*********
اه تصدقى فعلا دى مصيبه كبير
واله مشكلت كمان انى بنسى يعنى ممكن اقرا ان فى حاجه فى المثاطعه واشتريها وانا مش فاكره
ماهو الواحد معذور برضو الحاجات اللى مقاطعه كتير جدا ماتتحفظش بصراحه

نورتينى جدا

نـــــور يقول...

سمكه واحده
**********
ازيك ياسمكمكتى
وحشتينى ياعثل
بص بقى ياقمر مادام قلتى هنسترجل ونعمل ومقاطعه يبقى ان شالله طبقه الجيراللى على سنانك تصرفها خالص وماتلاقيش عريس لازم برضو تصرى على رأيك موقفك وتقاطعى
صح؟
الامتحانات خلصت وخلاص بقى ياسمكه الحمدلله
الدور عالنتيجه
ربنا يستر
منورانى ياسكر

نـــــور يقول...

blue-wave
**********
ازيك يادكتور عمرو
منور البلوج
كنت وهفضل كويسه ياعم
العمر واحد والرب واحد
وماياخد الروح الا اللى خلقها
مش كده ولا ايه؟ :)

منورنى

نـــــور يقول...

زوجه
*****
تمام الفكره ف الثبات الله ينور عليكى
ورأيك لو قريتى الردود هتعرفى انى بتفق معاكى جدا
ممكن نستغنى عن الافضل ونحتسب الاجر عند ربنا

موضوع الاوبترا ده كان تقريبا هزار وبرمى بصراحه عل واحده صحبتى والمعيده بتاعتى فى الجامعه فى نفس الوقت
نورتينى جدا ياافندم
وربنا يثبتك انتى واسرتك

نـــــور يقول...

☼♫♪ عمــاد الدين يــوسف ☼♫♪
****************************

يااااااه ولا زمان ياعماد
نورت الدنيا من تانى
ومعلش ياسيدى ربنا كبير والحمد لله انك رجعتلنا من تانى
لا شكر على واجب ده كان مفروض عليا :)

نـــــور يقول...

princess
***********

للاسف هى دى الحقيقه اللى مقدرش انكرها
لانى نزلت مصانع وشفت بعنيا
بس الاصعب بقى انهم يقولولك احنا مضطرين اننا ندخل حوالى 40% تقريبا من المنتج من منتجات مستورده بحكم الاتفاقيات والمعاهدات وخلافه
وتلاقى ال 60% المصرى متجمعين بس فى مصر انما اجزائهم كلها مستورد
شفتى الخيبه؟

نـــــور يقول...

mahasen saber
**************
مش هياخدوا بالهم من حالجه ياقلبى
وانتى يعنى شايفاهم فاضيين؟
انما قوليلى داخله فيا شمال كده ولا سلام ولا كلام
ازيك وازى خطيبى؟

نـــــور يقول...

عايش... ولكن !!!!
*****************
ازيك ياعلاء
ربنا يكرمك يارب منور الدنيا ويارب تكون مريت الامتحانات بخير

بص ياعلاء
شوفنا ايه من كويس دى؟
يعنى اسم الله شايف حال الصناعه معدول اوى ؟!!!
ماهو مايل ز بقيه الاحوال المايله فى البلد
اديك قولتها مصر لا فضلت على حالها وفضلت فى الزراعه
ولا لما اتجهت للصناعه نجحت
يعنى من الاخر رقصنا عالسلم

نورتنى ياجميل

نـــــور يقول...

romansy
*******
ازيك يااحمد
عامل ايه ياهندسه
وياريتها على قد الاجهزه الكهربيه بس
ده كله ويقولولك منتج مصرى وهو تجميع مصرى واجزاء مستورد
حاجه تشل
نورتنى

نـــــور يقول...

موناليزا
*********
لا ياقلبى انا ماقولتش لا سمح الله انه مش بنفس الجوده لانى ببساطه شايفه اننا مش عندنا منتج اصلا :)

نورتنى ياافندم

نـــــور يقول...

ABOALI
******
اهلا ياابو على
ايه ياخويا الفزيته اللىانت عاملهالى دى

والله يابو على كده شكلنا كلنا هنقاطع تبع اول فيزيته

اسفه بس بجد ماباليد حيله
ومش عايزة اغير التمبليت لانى حاباه اوى وبصراحه كان وشه حلو عليا
فمعلش هبقى احاول ادى الارضيه لون فاتح
وحكايه نقاطع المدونه دى لو هتصر عليها هيبقى هفتقدك جدا ياابو على

نورتنى جدا

نـــــور يقول...

momken
*******
ازيك ياممكن بيه
الله يسلمك ياسيدى
بص عندك حق لكنى مش عارفه اغير عقدتى فى عدم التذكر بين يونيليفر وبى اند جى
عقده عندى دى والله ياممكن
وعقابا ليا مش هصلحها فى البوست علاشن افضل احس بالذنب كل مااشوفها ف البوست

وبعدين الحمد لله انى مش بخلط بين شركتين واحده فيهم مش مقاطعه
نورتنى ياممكن

نـــــور يقول...

ام البنين
**********
ربنا يكرمك يادكتوره
جزاكم الله خيرا
منورانى جدا ياافندم

نـــــور يقول...

موجه
****
اهلا باول تعليقاتك هنا
بصى يابنتى
اذا كانت ايد لوحدها ماتصقفش طب مابيدينا نخلى ايدينا الاتنين يصقفوا
بمعنى ان لو كل واحد قال انا مش هعمل حاجه لوحدى مفيش حد هيعمل حاجه
يببقى لو كل واحد قال عليا بنفسى الكل هيعمل وهيجيب نتيجه

منوران يالمضه وبطلى غلاسه:)

نـــــور يقول...

Meme
*****
وانت منوره الدنيا ياقمر بس من ير سنكرز
وحياه ربنا ياشيخه تقاطعيها
البتاعه حلوه اه بس هو ده المفيد
علشان تتاخدى حسنات وربنا يرضى عنك :)

ربنا يخليكى ياقمرتى ويخليلى سؤالك

نـــــور يقول...

aya
***
:)
طبعا متقدريش هو انا اى حد ولا ايه؟
وبعدين انا اصنع المعجزات
الربع جنيه معايا بيجيب كل ده
عنى مش تستبعدى انى بخمسه جنيه اشترى عربيه
:)

انتى مش واحشانى لسبب واحد هو ان برغى معاكى بقالى 3 ساعات حلى عنى بقى p:

نـــــور يقول...

gogo
*******
لا ياجوجو
المبادئ مابتتجزأش
بمعنى اما صح او غلط
وانا شايفه ان دى مبررات نبرر بيها اننا نفوسنا ضعيفه ومانقدرش نستغنى عن حاجه هنلهى بيها بطوننا مش من غيرها يعنى هنموت

واعتقد ان الموضوع يستاهل مننا اكتر من كده

نورتينى جدا ياجميله

نـــــور يقول...

فارس القمر
**********

اثابك الله يابشمهندس :)
ياريت الكل يتضامن والله بس المشكله اوقات بيقولوا هو انا لوحدى اللى بشترى وبشترى....ماالكل بيشترى
يعنى منتهى السلبيه

ربنا يكرمك ويثبتنا واياكم
نورتنى جدا

نـــــور يقول...

Butterfly
**********
:)
برافو يافراشتى
استمرىىىىىىىىىىىى
توغلىىىىىىىىىىىى
انتشرىىىىىىىىىى

ربنا يثبتك ياجميله:)

نـــــور يقول...

prince4ever
************
اما انا متغاظه منك غيظ من ساعه ماقريت الكومنت ده
امشى ياض انت من هنا
وماتجيش البلوج ده تانى
قال وانا اللى كنت بقول الزقازيق مافيهاش الا رامى
ده الجامعه مافيهاش الا رامى
ده رامى زينه شباب البلد

كده تخلينى اندب بختى؟ :((
امشى من هنااااااا
ماهو اللى زيك هما اللى هيجيبوا البلد ورا
ماانا كمان كنت بحبها ومازلت ومع كده بطلتها
ماشى يارامى لينا حساب
سلام
وانا كمان هقوم انام علشان عندى انا كمان سفر بكره

نـــــور يقول...

kochia
*******
وانا اقول ويلكم باك دى ايه؟
اتاريها طبعت صينى وانتى مقاطعه

لا صدقينى بما انه الحل الوحيد لازم نرضى
وننفذه وعن قناعه
واذا كانت التضحيه كبيره فلها مايماثلها الاجر
مش كده ولا اييييييييه؟

mahasen saber يقول...

مهو اصلك لو بتحسى بحماتك وبتشعرى بالمها
كنتى عرفتى انى داخلالك وانا مفشفشه من البرد وضاربنى
قطر الصعيد بالمقابل بتاعه
انما راح راح الاحساس بالم الحموات والشعور بالالمهم

ماشى يا لمضه لما اشوف هريكى بوس وبيرو قلتلك من زمن فسخنا الخطوبه اذهب الى الرخاوى عشان تتعالجى من الصدمه بئه ههههههههههههههه
وحشتينى يا لمضه
وخلى بالك من نفسك انا كنت تعبانه جدا ومش شايفه قدامى ده انا شفت ايام يا ربى الحمد لله

Tamer Nabil Moussa يقول...

السلام عليكم

ازيك ياهبة

اخبارك اية

---

المقاطعة جميلة ومطلوبة

بس اتمنى اننا نقدرر نصنع ويكون فية بديل مميز

لو عندنا اكتفاء ذاتى كانت المقاطعة مشيت

ربنا يصلح الحال

تحياتى

انى احبكم فى الله يقول...

الموضوعبجد جميل يا حبيبه وماشاء الله لى التعليقات وفعلا احنامحدش بيعمل حاجه كل اللى احنا فالحين فيه الانديه بتاعت الكورة

prince4ever يقول...

جيت برده
خلاص يا ستي متزعليش نفسك...مش واكل هوهوز تاني... امشي يا هوهوز... احنا عندنا كام حبيبه يعني
بقولك...أخوكي مزنوق و البلوجر بايظ و معدش بيلون و الكلام بينزل شمال و حاجه بله...
عارفك خبره كبيره...فلو عندك حل بجد قوليلي
اشطات عشان الضهر بيأذن

مصطفى محمود يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

في الحقيقة أنا مليش نفس اناقش موضوع الصناعة دا دلوقت ودا لأن نفسيتي لا تسمح في الفترة دي.

بس انا كان عندي كلمة وقفت في زوري عشان كده قلت لازم اعلق بيها ومكتمهاش ..

دول مش "رب" بيتنا أصلا ,, لأننا مش في ايدنا اختيارهم ولا محاسبتهم

وحسبي الله ونعم الوكيل ...

ربما أعود لموضوع الصناعة دا في ظروف أفضل إن شاء الله
سلام:)

غير معرف يقول...

اهلا بست بيبة هانم الي مش فكرنا خالص مالص ولا معبرنابأي شي تيب يا ستو انا حمد لله على سلامتك يا بسكوته واحنا محتاجين نتقن في صناعتنا شوية علشان تبقى مطلوبة ونقدر نعمل اكتفاء عن المنتجات التتانية علشان نكون واقعيين برضه الامر محتاج مجاهدة وطولة بال

Heba Sayed يقول...

السلام عليكم ورحمة الله

مدونة رائعة

جزاكى الله خيرا حبيبتى على مدونتك وبوستك الرائع

prince4ever يقول...

حبيبه
سلامتك الف سلامه
ايه يا بنتي خيييييير... قلقتيني و الله
أينعم الناس بتاخد الأجازه عشان تأنتخ...بس مش للدرجه دي...أسبوع ف السرير ليه
عندك ايه طيب...طمنينا عليكي بس.. و ميهمكيش من حاجه.. ده انا كنت بحسبك مسافره..
ربنا يشفيكي يا رب و تقومي بالسلامه
و ادعيلي ربنا يوفقني...اصلي بعت شويه م الهبل اللي بكتبه ده لدار نشر و يا رب يعجبهم و ينشروه... دعواتك
سلامتك يا حبيبه الف سلامه
باي

tarek alghnam يقول...

الاخت العزيزة الحبيبه
انا متشكر جدا
ربنا يكرمك يارب
وسلامتك الف سلامه
وجميل اوى البوست بتاعك كعادتك
تقبلى تحياتى
ودمتى بحفظ الله

نـــــور يقول...

mahasen saber
*************
الف سلامه عليكى
انا كمان كنت تعبانه والله وفضلت تقريبا خمس ايام فى السرير مش بتحرك
اسفه والله لسه قاريه الكلام ده النهارده

ماتزعليش وسلامتك
يارب تكونى احسن دلوقت

نـــــور يقول...

Tamer NabiL
***********
ربنا يكرمك ياتامر
بس انا قلتلك كتير انا حبيبه مش هبه

عموما عندك حق ونورتنى جدا

نـــــور يقول...

انى احبكم فى الله
*************

اسعدتنى زيارتك جدا جزاكى الله خيرا
انديه الكوره دى قصه تانيه
فالحين فيها فعلا وياريتنا بنكسب
حاجه تغم
اسعدتنى جدا زيارتك

نـــــور يقول...

prince4ever
***********
ممكن يكون العيب من البروسر نفسه يارامى
اذا كنت بتشتغل على بروسر قديم ممكن تكون المشكله فيه

واحيانا الفرق مابين المودزيلا والانترنت اكسبلورر نفسه هو الاساس

معلش جه الكلام متأخر
بس بجد ظروف التعب

ربنا يتقبل

Unknown يقول...

حبيبتى حبيبة
قلتى المفيد
حنفهم العيال ازاى؟
وحاجيبلهم ايه بدال
اللى متعودين عليه؟

نـــــور يقول...

TeVa
****
مالك بس ونفسيتك مالها؟
يارب تكون احسن دلوقت
وجهه نظر برضو
والاحسن والاشرف مايكونوش اولى الامر على فكره

منورنى

نـــــور يقول...

قلب ينبض بالحب
*************
عيب تقولى كده يابوبه
انتى حبيبتى وانتى عارفه
بس الظروف واديكى عرفتى

طوله البال يلزمها قناعه واقتناع
ودول اعتقد ناقصين ناس كتير
نورتنيى ياقلبى

نـــــور يقول...

Heba Sayed
**********
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

وجزاكى خير الجزاء
اسعدنى مرورك

نـــــور يقول...

prince4ever
************

ربنا معاك يارامى يارب
ومتشكره اوى ليك على سؤالك واهتمامك

انا فعلا سافرت تانى يوم ماسبتلك الرد عالكومنت وقلت انى مسافره
بس رجعت بعدها بيومين
ومن يومها وانا فى السرير مش فقت الا من تلات ايام ولا حاجه

يلا دعواتك ومتشكره على اهتمامك مره تانيه وان شاء الله توافق دار النشر على نشر اعمالك
ادعى لنفسك كتير

نـــــور يقول...

tarek alghnam
**************
اهلا بحضرتك يااستاذ طارق
بتشكرنى على ايه بس
ربنا يسلمك يارب
والبقاء لله مره تانيه
حضرتك بتفرحنى بتعليقاتك دايما

جزاكم الله خيرا واذهب عنك الحزن يارب

نـــــور يقول...

norahaty
*********
مش عارفه والله يادكتوره نور
لو حضرتك عرفتى عرفينى علشان لما اجى اربى اولادى اعودهم من الاول
نورتينى جدا