الثلاثاء، فبراير 17

على أطلال الفارس...بكينا


يوم صعب وشاق
شاق على الروح اكتر من الجسد
 الزياره كانت لبيت محمد الفارس الملثم
بدأ الاتفاق من امبارح بينى انا ومى صحبتى صاحبه مدونه مدينه الملائكه بالتفكير فى عمل زياره لوالده محمد لانه كان من أعز اصدقاء التدوين ليا أنا وهى
وكلمت والده محمد استأذنها فى السماح لينا بزيارتها
واصرت موجه صحبتى وصاحبه مدونه بين السماء والارض حديثه الدخول للتدوين
 كمان انها تصاحبنى فى الزياره لانها خافت عليا من أثر المقابله وانى اواجه لوحدى
اتفقنا واتقابلنا احنا التلاته
بدأت موجه بالتنبيه عليا علشان احاول مش اعيط لما اشوف والدته علشان اهون عليها مش ازود همها
ورغم انى حاولت مع نفسى كتير انى اجمد الا ان الموقف كان اشد منى ومنهم
لفت نظرى هدوء الحى وغرابه الجو وكأن كل حاجه واخده جنب وهاديه ومرسوم عليها ملامح حزنها عليه
اتأكدنا من العماره ولقيت نفسى بدأت الرهبه تتسلل لقلبى وايديا تترعش ومسكت فى موجه وكأنى بستخبى فيها
مش عارفه ليه حسيت ان ملامح العماره كئيبه وكأنها هى كمان زعلانه على فقدان الفارس حتى انها بدت زى الاطلال
استقبلتنا زوجه اخوه على السلم لما اتصلت بيها وانا تحت اسألها عن الدور واستأذنها فى الطلوع .
بدأت احدث نفسى واوصيها بالصلابه
ومع كل درجه من درجات السلم وانا حاسه ان الخوف والقلق والرهبه بيزيدوا لحد ما دخلت للشقه
اول ماوقعت عينى على والدته حسيت  ان الجبل اللى فضلت ابنيه جوايا طول الطريق وحاولت صحبتى تبنيه بدأ يتهاوى
اختنقت بالدموع وانا بسلم عليها وقبلت ايدها وتعمد اناديلها طول اللقاء ب ياأمى
فضلت قاعده لفتره بحاول اتأمل المكان واتصور محمد فى كل جزء فيه
اشارت لينا والدته على صوره ليه متعلقه عالحيط فى الصاله وقالت ده محمد وهو فى خامسه ابتدائى وبدأت من هنا فى سرد مواقف ومميزات تشهد بيها لحسن اخلاقه معاها ومع كل اللى حواليه
"هو ياحبيبى كان متفوق فى دراسته حتى من غير دروس وكان طول عمره شاطر
حتى كان دايما يقولى الصلاه ياماما هى اللى هتنفعك لازم تحافظى عليها
ماتزعليش حد ياماما واوعى تحرجى حد
ولما ايام الجامعه كان يخلينى اصور كتب ليه هو واصحابه مكنش ابدا يرضى ياخد منهم فلوس وينبه عليا"
وقتها ردت زوجه اخوه
"اه والله طول عمره حنين وطيب
والله حتى لما كان جوزى يزعلنى كان هو اللى ياخدلى حقى منه
وكان دايما لما يشوفنى لابسه بنطلونات يقولى لا حرام البسى عبايات او جيبات
هو كان غالى عندى اوى"
الكلام كان بيتحكى وانا قاعده انا والبنات اسمع وبس
كنت بترجى دموعى تخرج بهدوء
مش تخرج بصوت الالم اللى جوايا وانا بسمع الكلام وشايفه عيون امه ماليها الدموع
واول ماتكلمت سألتها
"محمد تعب ياامى قبل وفاته؟"
جاوبتنى
"والله يابنتى هو دور البرد اللى اشتكى منه بس وكان تعبان يوم الجمعه خالص
واخد الحقن يوم السبت وبقى كويس ولحد المغرب طلب اكل وشاى بلبن وصلى المغرب
نادى عليا وقالى اضغطى على ضهرى لانى حاسس انى مش بتنفس كويس"
وبعدها نطق الشهادتين وخرجت روحه"
وفى الوقت ده ماقدرتش امسك لا دموعى ولا انات صوتى اللى بتقطع فيا انها تخرج
واترميت فى حضن موجه وبكينا بألم شديد لدرجه ان والدته وزوجه اخوه اللى بدأوا يهدونا
قد ايه حسيت فى وقتها انى ضعيفه
والانهيار كان قريب اوى وسهل اوى قدام ست من اقوى وانبل السيدات اللى قابلتها فى حياتى
يمكن هى استوعبت الموقف بشكل كان يصعب على اى حد يتحمله ولا اتصور انى لو مكانها كان ممكن ابقى بالصمود ده وبقوه الايمان بالقدر دى
طلبت منها انها تدعيله دايما فى صلواتها وانها تدعيلى انا كمان علشان انول شرف دعائها ليا
رددت كتير "لو بتعزوه اقروله القرآن وادعولوا فى صلاتكوا
هو فى الجنه انا مش خايفه عليه
هو ارتاح من عذاب كتير كان شايفه"
اتذكر دلوقت اول مره كلمتها فيها علشان اعزيها وقالتلى"
محمد استريح لانه فى مكان احسن من الدنيا لكن سابنى انا مكسوره زى الطير الحزين"

لعل الراحه النفسيه اللى حسيتها فى جو بيتهم كان ليها أثر كبير فى تهدئه اعصابى ورجوعى لحالتى الطبيعيه رغم احساسى بإن اركان البيت نفسها بتفتقد وجوده فيها
شفت هناك ولاد اخوه اللى حكالى عنهم كتير والبنت جارته اللى كان بيشرحلها التاريخ اللى سقطت فيه كتير ومش نجحت الا لما هو درسه ليها واللى كان باين عليها آثار حزنها عليه

الحاجه اللى قد ايه فرحتنى انى عرفت منها ان فى حد اتصل بيها من السعوديه وقالها انه عمل عمره ووهب اجرها لمحمد
لكن اكتر الكلام اللى قتلنى كلمتها
"انا فرحت اوى لما ناس كتير كلمونى وقالولى انهم بيحبوه من غير مايعرفوه
اصلى كنت فاكره انى انا بس اللى بحبه لانه مكنش بيخرج ومكنش ليه علاقه بحد
بس هو مكنش بيتأخر عن اى حد يحتاج منه حاجه علشان كده الكل زعل عليه"
قعدنا معاها حوالى ساعه ونص
حسينا فيها اننا اخدنا عليهم واخدوا علينا
طلبت انا من والدته السماح لى بزيارتها من وقت للتانى وهو وافقت بالترحيب
خرجنا من البيت بعد السلام عليهم وخرجت معانا زوجه اخوه لحد الشارع
وقبل مانمشى قالتلى كلمه طمنتنى اوى ودعيت بيها ربنا يجمعنا بمحمد فى اخرته.
قالتلى
" اطمنوا ياللى بتحبوه انا دخلت عليه بعد الغسل وقبلت جبينه 
الشيخ قالى ده حرام بس انا قلتله ده اخويا
ووقفت قدامه املى عينى من وشه اللى كان بجمال عمرى ماشفته على وشه فى الدنيا"

للمره التانيه غبت تقريبا عن الوعى
وسلمنا عليها ومشينا وانا فى حاله يرثى لها
واعصابى كلها تعبانه
اليوم كان من اصعب ايام حياتى
لكنه من اكتر الايام اللى أثرت فى روحى
رحمك الله يامحمد
وجمعنا بك فى دار الحق

هناك 79 تعليقًا:

كلام حسام يقول...

انا لله وانا اليه راجعون

..............
السطور موجعة جدا والوصف اكتر وجع
كلام امه وزوجة اخوه والوصف قبل الوفاة

............
الله يرحمه ويسكنه فسيح جناته

موجة يقول...

اللهم ارحم امواتنا واموات المسلمين
طبعا انا مش هقدر اقول اكتر من كدة
بس بجد
ربنا يصبر قلوب كل الناس اللى كانت تعرف محمد الفارس
وخصوصا
اهلة
وحدوتتة
واتمنى من كل قلبى انها تكون اخر الاحزان
ومش هعرف اقول غير
البقاء والدوام لله وحدة

سمكه واحده يقول...

ليه كده بس يا حبيبه
ربنا يرحمه يارب ويدخله فسيح جناته
ايوه اهم حاجه قرأه القرأن والدعاء له ربنا يرحمه ويصبر اهله
وجعل مثواه الجنه ان شاء الله
وياريت لما الواحد يموت يلاقي ناس كتير بيحبوه ويدعوله ويحسن خاتمتنا اللهم امينكل واحد هيمر بالموقف ده بتمني ان الواحد يكون ربنا راضي عنه ويموت علي طاعه يارب الواحد بيخاف ويتعظ مفيش حاجه بعيده
البقاء لله وحده
بوست مؤلم اوي يا حبيبه اوي
ربنا يرحمه

Sweet Violet يقول...

ربنا يرحمه ويغفرله... ويجعل قبره روضه من رياض الجنه و يصبر اهله

maha zein يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله
كلامك اثر فيا بشده
ربنا يرحمه برحمته
عارفة صورته وهو صغير
بتبين انه طيب جدا
والله ده الشكل فعلا اللى بيكون صاحبه طيب جدا
ربنا يرحمه
ربنا يصبر اهله واحبابه واصدقاءه
ربنا يرحمه

يا رب تكوني بخير
وجزاكي الله خير

حبيبة الروح يقول...

كلامك صعب ومش عارفه اعلق من كتر العياط
ربنا يرحمه ويجمعنا بيه علي الخير باذن الله

gogo!sf يقول...

ربنا يرحمة ويرحمنا جميعا

بجد موقف مؤلم جدا اللى انتى كنتى فية
ادعى له بالرحمة وادعى لوالدة بالصبر
وربنا يحسن ختامنا جميعا ومن حسن الختام
السيرة الحسنة طيبة الذكر

بسم الله الرحمن الرحيم

يا ايتها النفس المطمئنه ارجعى الى ربك راضيه مرضيه

صدق الله العظيم

yoyo يقول...

الله يرحمك يا محمد
و يسكنك فسيح جناته اللهم آآمين يااارب العالمين

عارفة يا حبيبة ام محمد مشاء الله عليها ربنا يثبت إيمانها و يصبرها كمام وكمان و الله مش بنسى كلامتها ليا فى أولى مكالمة و بعد كدا لما كلمتها وطلبت انى اطمن عليها و من قوت لتانى وردت وقالت ليا موبيل محمد هيفضل موجود انا حسيت ان الست دى أمى والله ومن اول مكالمة لها وانا بقول لها يا ماما

ربنا يصبرهم و يصرنا اللهم آآمين يارب العالمين
حبيبة على اد ماتقدرى ادعى له بالرحمة و حاولى تقرأ له جزء من القرآن

رحل عن عالمنا الا انه باقى فى قلوبنا و تبقى سيرته العطرة

تحياتى
يويو

romansy يقول...

الله يرحمه فاز بحسن الخاتمه
موقف صعب قوى
الله يكون فى عون اهله

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

ربنا يبارك لك

كود البانر اللى كنت عملته لمحمد .. الحمد لله عرفت بيتحط ازاى .. و حطيته فى السايدبار عندى
هتلاقيه فى السايدبار الشمال

mohamed ghalia يقول...

الله يرحمه
محمد كان شخص غالى على قلوبنا كلنا
ربنا يتغمده برحمته
دمتى بكل الود

غير معرف يقول...

فى ناس دايما كده. زى نسمة الريح الخفيفه. يدخلوا الدنيا يلطفوا كل شىء يقابلوه او يلمسوه ويخرجوا بسرعه زى ما دخلوا تانى. الناس متقدرش تنساهم ودايما تفتكرهم وتطلبلهم الرحمه.
الله يرحمه ويدخله فسيح جناته و يحسن خاتمتنا يا حبيبه

أكون أو لا أكون يقول...

رحمه الله... واسكنه فسيح جناته...
إنا لله وإنا إليه راجعون...
جزاكم الله خيراً...

حواء يقول...

الله يرحمه ويحسن اليه
إن لله وإن اليه راجعون

Teawater يقول...

البقاء لله اللهم توفنا مسلمين
واغفر لنا خطايانا
وجزاكي الله خيرا

Meme يقول...

و الله و انا كمان حسيت اني بتخنق و انا بقرا البوست ....الفراق صب اوي و حاسه بيكي ..برغم اني ماعرفوش و لا مره قريت مدونته بس احيانا كنت بشوف تعليقاته عندكم و فعلا اتهزيت لخبر وفاته
انا كنت حسألك هو كان تعبان و لا ايه بس انتي خلاص فيكي الخير جاوبتي
ربنا يرحمه و يحسن اليه و يعوض اهله الصبر على اد محبته

momken يقول...

يا ايتها النفس المطمئنه ارجعى الى ربك راضيه مرضيه فادخلى فى عبادى وادخلى جنتى


اللهم ارحمنا اذا ما اولنا الى ما ال اليه
اللهم احسن وقفنا بين يدك
اللهم اخذنا اخذ الكرام عليك

رحمك الله ايها الفارس رحمه واسعه وابدلك داراً خيراً من دارك واهلا خيراً من اهلك
ولا يحرمنا اجرك ولا يفتنا بعدك
ويجمعنا بك على خير ان شاء الله


وجزاك الله خير يا حبيبه
ومحدش يعزيك فى عزيز

بوست متعب اوى

تحياتى

الميكروباص يقول...

رحم الله الفقيد رحمة واسعه واسكنه فسيح جناته
وجزاك الله خير على هذه الزياره

وميض ابتسامة يقول...

عظم الله أجرك انت ومن معك

وغفر الله لمحمد ماتأخر وما تقدم من ذنب واسكنه فسيح جناته مع الابرار

وصبر اهله على فراقه

Kiara يقول...

ربنا يرحمه يارب ويدخله فسيح جناته

الازهرى يقول...

انا لله وانا اليه راجعون
رحمه الله فقد كان اخا عزيزا
واقد ذهب الى ما هو افضل مما نحن فيه
فلا حزن عليه
ولكن ندعوا له بالرحمة والمغفرة وان يلحقنا الله به على خير

princess يقول...

ان لله وان اليه راجعون يا رب ارحمه واغفر ليه
امين

Unknown يقول...

اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات
وللمسلمين والمسلمات الاحياء منهم
والاموات انك سميع عليم مجيب الدعوات
يارب.اللهم اغفر لنا وارحمنا اذا صرناالى ما صاروا اليه تحت التراب
لا من حبيب ولا شفيع الا عملنا
ورحمة ربنا سبحانه وتعالى
عارفة ياحبيبة انا لم
اتشرف بالزيارة ولكن
وكأنى كنت هناك فما
وصفتيه ليس الا
انعكاسا لما
تصورته
انا
عن محمد
واسرته وجو بيتهم
ياسبحان الله وكأنى اراى ما
تصورته من قبل عن محمد ووالدته
واخيه وزوجته واطفالهما .رحم الله محمد
رحمة واسعة واسكنه فسيح جناته وآلهم اهله ومحبيه الصبر على الفرقان .امين

نـــــور يقول...

كلام حسام
*******

الحقيقه كانت موجعه اكتر من الكلام بكتير ياحسام
ربنا يتقبل دعائك يارب

نـــــور يقول...

موجه
*****

امين يارب ياحبيبتى
ربنا يصبرهم لان احنا ياللى عمرنا ماشفناه بس نعرفه من ورا شاشات الكمبيوتر حصلنا كده
يبقى القريبين ربنا يثبتهم بقى

وجودك بيسعدنى

tarek alghnam يقول...

اختى العزيزة حبيبه
لا حول ولا قوة الا بالله
ربنا يرحمه رحمه واسعه
ويرحم جميع امواتنا
هم السابقون ونحن بهم لاحقون
ربنا يرحمه ويسكنه فسيح جناته
تقبلى تحياتى
ودمتى فى حفظ الله

نـــــور يقول...

سمكه واحده
*********
هو ايه بس ياسمكه اللى ليه؟
والله غصب عنى
بجد الموقف كان صعب اوى اوى اوى

انا بحمد ربنا انى خرجت من هناك على رجليا لانى اكتشفت انى ضعيفه اوى اكتر ماكنت اتصور

فى كل الاحوال ربنا يتقبل
اسفه على الالم اللى فى البوست
ربنا يرحم محمد يارب

نـــــور يقول...

Sweet Violet
************

امين يارب ربنا يستجيبلك ويستجيب لنا كلنا
نورتينى

نـــــور يقول...

maha zein
**********
ازيك يامها
ربنا يستجيبلك يارب

دى هى الصوره اللى مامته قالت انها ليه وهو فى خامسه ابتدائى
بس للاسف المرض غير من شكله كتير
ربنا يرحمه يارب
نورتينى يامها وماتغيبيش عليا كتير كده

نـــــور يقول...

حبيبة الروح
***********
بس احنا كنا دايما نقول العياط مش بيفيد يامى
اللى بيفيد قراءه القرآن والدعاء
مش كده؟
هونى عليكى ياقلبى

أبو العريف يقول...

انا لله وانا ايه راجعون
الحقيقه انا معرفش محمد وانا حديث عهد بالتدوين وما كنش ليه حظ اني اتابع مدونته
لكن من كلام الناس عنه حسيت اد ايه هو انسان طيب ومحترم وانا شخيا حبيته جداا ودعيتله كتير وربنا يجعل مثواه الجنه


حبيبه

انا سعيد بزيارتك وانك فاكره المدونه القديمه
وعلي فكره انا سعيد انك مهندسه زيي
وكمان برج الحمل زيي

نـــــور يقول...

gogo!sf
********
اسفه لان من اول مابدأتى تشرفينى بالزياره مش رديت ولا مره
بس هو انا للاسف كده نادر لما برد
عموما منورانى جدا
الموقف كان اصعب من الوصف بكتير
ربنا يستجيب لدعائك يارب
نورتينى

نـــــور يقول...

yoyo
****
سيرته العطره هى اللى باقيه فعلا يايويو
ربنا يرحمه يارب

امه ست عظيمه اوى يايوبو
تعرفى قالتلى حاجه نسيت اكتبها
بتقول اها مكانتش تحب تسيبه ابدا حتى لو فى فرح او عزاء كانت تبعت زوجه اخوه وتخليها هى جمبه علشان لو طلب منها حاجه

قد ايه هى تستاهل كل حاجه حلوه فى الدنيا
ربنا يرحمه محمد ويحسن ختامنا زى مااحسن ختامه

نـــــور يقول...

romansy
********
يارب يااحمد يارب
الموقف كان يموت
الحمد لله

أبو العريف يقول...

ماشي يا ستي انا اللي زيك رغم اني اكبر منك بيجي خمس سنين كده وبعدين انت تخصصك ايه
اوعي تكوني معماريه ساعتها هتبقي انت اللي زيي وستين زيي كمان

نـــــور يقول...

Ahmed Al-Sabbagh
*****************

ويبارك لك يااستاذ احمد
متشكره جدا عالكود انا اخدته فعلا ونزلته

نورتنى جدا

نـــــور يقول...

mohamed ghalia
***************
فعلا يامحمد
جزاكم الله خيرا
تقبل الله دعائك

نـــــور يقول...

غير معرف
*******
امين يارب
الوصف جميل جدا ماشاء الله وهو وصف يليق بروح محمد تماما

سعدت بالتعليق
ربنا يكرمك

نـــــور يقول...

أكون أو لا أكون
**************
وجزاكم يارب
متشكره اوى
نورتينى

نـــــور يقول...

زوجه
*****
امين يارب
نورتينى

نـــــور يقول...

Teawater
********
امين يارب ياعسل
ويكرمك ويجزيكى خير كمان

نـــــور يقول...

Meme
****
احمدى ربنا انك مش قريتى مدونته لانك كنتى بجد هتحزنى عليه

ربنا يرحمه بقى ياميمى
ادعيله بالرحمه دايما

نـــــور يقول...

momken
*******
ربنا يتقبل دعائك ياممكن يارب
وربنا يجزيك كمان خير
اكثر من دعائك ليه
ربنا يتقبل يارب

اسفه على الالم
وتحياتى ليك كمان

نـــــور يقول...

لورنس العرب
************
وجزاكم يالورنس
فينك غايب ؟!!

نـــــور يقول...

وميض ابتسامه
************
وجزاكم ياوالدى
امين يارب ربنا يستجب

منورنى دايما

نـــــور يقول...

كيارا
******
امين
ماتزعليش ماشى؟
:)

نـــــور يقول...

الازهرى
******
واى فراغ ياصديقى
ادعيله دايما
جزاكم الله خيرا

نـــــور يقول...

princess
*********
امين يارب
نورتينى

نـــــور يقول...

norahaty
**********
الصوره مثاليه اوى يادكتوره
اه لو حسيتى قد ايه الراحه اللى ممكن تحسيها فيه
ادعيله كتير
البيت مفتقده وحزين علييه
ربنا يصبر اهله

نـــــور يقول...

tarek alghnam
**************
امين يااستاذ طارق
ازى حضرتك
ربنا يستجب
نورتنى ياافندم

نـــــور يقول...

أبو العريف
************

اهلا بيك فى التدوين ياافندم
محمد كان من افضل الشخصيات اللى ممكن اى حد يتعامل معاها فى حياته ودى انا بشهدله بيها لمعرفتى بيه لفتره طويله

متشكره جدا يابشمهندس وانا اسعد بمعرفه حضرتك
نورتنى جدا

نـــــور يقول...

نسيت اقولك

غصب عنى لازم احترمك ياهندسه علشان حكم السن والعواجيز اللى زيك واجب احترامهم p:

(صندوق الدنيا) يقول...

جزاك الله خيرا يا حبيبة
اللهم ارحمه واغفر له
وعافه وأعف عنه
ووسع مدخله
واغسله بالثلج والماء والبرد
واجعل روحه في عليين

لم أعرفه إلا منكم...لكنني أدعو له
ترى من سيتذكرنا بعد موتنا
اللهم أذكرنا وأذكره في الملأ الأعلى

هــــــــــــايدي يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا يمكن معرفوش ولا حصل كلام او حوار بينى وبينه
بس كل المدونات ذكرت وفاته
فدا اكبر دليل انه كان حد كويس
واححنا مش نملك له غير الدعاء
ويكفيه نطق الشهادتين عند الموت
اللهم اغفر له وارحمه وتقبله عنده واجعله ممن تظلهم فى ظلك يوم لا ظل الا ظلك
اللهم قه غذاب القبر وضمه القبر ووحشته

تسنيم محمود حسين يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا لله وانا اليه راجعون
رحمه الله واسكنه فسيح جناته..اللهم احشره مع النبيين والصديقين والشهداء والصالحين..اللهم اسكنه الفردوس الأعلى..اللهم ارحم امواتنا واموات المسلمين..اللهم استجب
ربنا يصبر اهله وكل اللى بيحبوه وينزل على قلوبهم السكينه...
والبقاء لله......

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

د. محمد رضا يقول...

لا اله الا الله

ربنا يجزاكي خير

انا وانا بعيد وبقرى بس اعصابي اتحرقت

لسه واحد صاحبي مات من يومين الله يرحمه

لسه متخرج

الله يرحم جميع موتانا

ويهدينا جميعا

عايش... ولكن !!!! يقول...

انا لله وانا اليه راجعون
ربنا يدخله فسيح جناته ويجعل قبره روضه من رياض الجنه
الوصف اللى قريته ده مش لبشر ده لملاك ماشى على الارض
ربنا يرحمه

*********************
انا الحمد لله تمام يا بيبه ولسه منزلتش هنزل الاسبوع الجاى بقا
وانتى اخبارك ايه؟
مفيش اخبار عن النتايج؟

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

السلام عليكم
بارك الله فيكم وجمعنا واياه في الجنة وجميع اموات المسلمين
فعلا دول مالهمش مكان على الارض
رحمة الله عليه وعلى اخويا واموات المسلمين وربنا يصبر اهله ومحبيه يارب
تحياتي

Unknown يقول...

ليه بس كدة يابنتى انا مش قادر امسك دموعى خااالص بجد ولله ما قادر ، اللهم ندعوك برحمته وان يسكن فسيح جنات الفردوس ، وانا لله وانا اليه راجعون ، لازم نعمل اى شئ كتذكار للفقيد وقريباً جداً

هانى زينهم يقول...

ربنا يجعل ده فى ميزان حسناتك وتصدقى انا عمرى ما قريت للمرحوم محمد ولا عرفت مدونته الا من البوستات اللى اتكلمت عن وفاته بس البوست ده يمكن لانه واقعى شوية فحسيت بالم امه ربنا يصبرها ويجيرها فى مصيبتها خيرا .

الحرامي يقول...

حبييبه
حقيقي احساس جميل منكم انكم تعملو كده ربنا يجعله في ميزان حسناتكم

بس دا ما يمنعش اني هسرقك برضه
هذه نقره وهذه نقره وكل واحد يخلي باله من نقرته

Dr Ahmed Said@Black Armor يقول...

ما كانش نفسى يكون اول مرور ليه بعد الغيبة دى كلها حزين كده... بس هذا قضاء الله والبقاء لله وتغمده الله برحمته واسكنه فسيح جناته
دمتى بخير

نـــــور يقول...

أم البنين
********
اهلا بحضرتك
وجزاكم بارب
لو كنتى حضرتك عرفتيه كنتى هتزعلى عليه اوى

ادعيله دايما بالرحمه
نورتينى جدا

نـــــور يقول...

هايدى
******
هو فعلا كان حدكويس اوى وانا اتعاملت معاه عن قرب لانى كنت من اعز اصدقاؤه

ربنا يرحمه ويستجيب لدعاكى يارب
نورتنيى جدا

نـــــور يقول...

تسنيم محمود
*********
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
ربنا يتقبل منك وجزاكم الله خيرا على دعائك
نورتنيى جدا

نـــــور يقول...

د. محمد رضــــا .. هل تراني
***************************
اهلا يادكتور
ازيك
ربنا يرحمه ويرحم محمد يارب وكل اموات المسلمين

نورتنى واسعدتنى زيارتك جدا

نـــــور يقول...

عايش...ولكن!!!
*************
ازيك ياعلاء
عامل ايه
انا بخير والحمد لله
النتيجه لسه شويه
يارب تكون تمام ويارب تكون تمام دلوقت
نورتنى

نـــــور يقول...

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو"
********************************
اهلا بيكى
ربنا يستجيبلك يارب
وربنا يرحم كل اموات المسلمين
نورتينى واسعدتنى زيارتك

نـــــور يقول...

اصحى يا مصر : اسلام ديو
**********************
ازيك يااسلام
فرحت اوى بوجود تعليقك
واله يااسلام الموقف كان صعب علينا اوى وربنا يعلم
اسفه لو وجعتك
نورتنى يااسلام وفكرتك حلوه جدااااا
ياريت تسعى ليها وانا معاك

نـــــور يقول...

هانى زينهم
**********
اهلا بحضرتك
اسفه لو كنت اتسببت لك فى حزن
بس الحقيقه ان الموقف كان صعب اوى
ادعيله كتير بجد هو كان حد كويس
نورتنى ياافندم

نـــــور يقول...

الحرامي
********
اهلا بيك
ياسيدى يشرفنى ان عندى حاجه ممكن تعجبك وتسرقها بس ارجع ورا كتير لانى بقالى كتير نكديه :)

نورتنى جدا جدا وياريت تبقى تقولى سرقتنى امتى
ويارب تفضل تسرقنى على طول
لان مدونتك انا دخلتها وعجبتنى جدا

نـــــور يقول...

Dr.A.S. black armor
*******************
ازيك يادكتور
الف حمد الله على سلامتك
مايهمكش هو دهحال الدنيا
نورتنى وفرحت بتعليقك وبرجوعك رغم الحزن

Bob يقول...

الله يقدرك على فعل الخير

سفروتة يقول...

ربنا يرحمه
ويجعل مثواه الجنة ان شاء الله
للاسف انا عمري ما دخلت مدونة محمد قبل كده
بس يوم خبر وفاته لقيت مدونين كتير كاتبين عنه
حقيقي اثر فيا اوووووووووووووووي
ربنا يغفرله ويرحمه ويجعله مع الابرار والصالحين ان شاء الله

نـــــور يقول...

Bob
***
حمد الله على سلامتك
وانت كمان
لك مثل دعواتك

نـــــور يقول...

سفروته
******
ربنا يخليكى ولك مثل دعواتك
لو كنتى ىدخلتى عنده كنتى حبيتيه اوى
ربنا يرحمه يارب
نورتينى

Soooo يقول...

اللهم ارحمه برحمتك فانك غفور رحيم
اللهم انك قلت ادعوني استجب لكم .. اللهم انّا ندعوك .. فبرحمتك وعفوك استجب
الله ارحمه برحمتك يا أرحم الراحمين
اللهم اجعل قبره روضة من رياض الجنه
اللهم أبدل سيئاته حسنات
اللهم أبدل سيئاته حسنات
اللهم اجمعنا به في جنة الفردوس الأعلى وفي صحبة سيدنا محمد عليه أفضل صلاة وأتم تسليم
وصل اللهم وسلم وبارك على نبينا محمد وعلى آله وصحبه ومن والاهم برحمتك يا أرحم الراحمين
اللهم استجب
اللهم آمين

نـــــور يقول...

Soooo
******
دعواتك حلوه قوى
ربنا يتقبل يارب
نورتنى بزيارتك
بس اشمعنى الموضوع ده بالذات اللى علقت عليه ؟!

Soooo يقول...

تقدري تقولي محاوله مني اني الاقي اللي يدعيلي بظهر الغيب لما اموت

وربنا يتقبل دعائي لمحمد ويرحمه ويرحمنا برحمته يارب





سلاموووووووووووز