الخميس، يوليو 30

فضائل ناقصة



فى وسط جو صيف يخنق حقيقى وناس احوالها وهموما مافيش جبال تشيلها تلاقى الناس فى الشوارع حكايات والناس فيها كل واحد بير

فلسفه غريبه معرفش ليه بقولها.يمكن لانى فى سفرياتى الكتير والساعات الطويله اللى بقضيها اليومين دول فى مواصلات خلتنى بقيت مولعه بالاستماع لحكايات الناس فيها

مش فضول منى أو اقتحام لحرمة حد انما بس لانى ببقى حاسة انى عايزة اعيش مع اللى بيتكلم حالته معرفش ليه وازاى
لو كان بيروى حاجة تضحك مش بتكسف اضحك حتى لو هياخد باله 
ولو بيروى حاجه تزعل بلاقى غصب عنى ملامحى قلبت وحزنت ..تقريبا هى حب للافلام العربى باين
ماعلينا ياعيال أنا بقى ايه اللى فكرنى بالكلام ده؟؟!
شويه حاجات كده خلينى ارغى بيها معاكوا

النهارده وانا رايحه الجامعه ركبت مع سواق من المواصلات  ويعرفنى 
هو ولد صغير بس بيحترمنى وانا بستجدعه اوى المهم ركبت معاه لقيته مهموم اوى وسألته بصورة تهريج مالك شكلك مش مجنون زى كل مره
قالى مخنوق بسبب نسايبى-الولد لسه عنده 17 سنه وخاطب يعنى انا عنست خلاص- 

المهم فضلت استدرجه فى الكلام لحد ماحكالى ان اخو خطيبته خنقه وهو رجع مدايق راح فرح ولاقى البنت اللى كان ماشى معاها قبل مايخطب  واتمشى معاها بالليل لوحدهم بس من كتر خنقته ماحسش انه مع بنت ورجع تانى
وسبت انا كل حاجه ومسكت فى دى وخصوصا مع ملاحظتى ان الولد قالى حكايه ماشى معاها دى عادى دون ادنى احساس بالخجل منه
 
-ليه يامحمد تعمل كده؟
-كنت مخنوق وعايز افك عن نفسى
بالغلط يامحمد؟ -
-معرفش انا مش قادر اتكلم مع حد من امبارح وبعدين والله ماعملت حاجه حاجه
 -هو انت كنت عايز تعمل ايه ان شاء الله؟
 -والله انتى مش حاسه بيا ..انا لولا حسيتك اختى دلوقت ماكنت اتكلمت خالص ده حتى ابويا مايعرفش انا مالى؟
- لا حاسه بيك بس لو كنت غلطان هديك على دماغك
-موافق حاضر

وفضلت وراه لحد ما اقنعته ان مش معنى اننا نبقى مدايقين ده يكون مبرر قوى لينا عشان نعمل الغلط بحجه الخنقه ومحاوله التنفيس

ولقيت انه مش لوحده اللى بيعمل كده
كلنا تقريبا كده باختلاف الحاجه اللى بنعملها بنستغل الزعل عشان نغلط ومن غير احساس بالذنب
فكيت عن الواد شويه بهزار ونزلت

 

 جت فى بالى وقتهامعرفش ليه مقدمة واحد من افضل المسلسلات التربوية على الاطلاق من وجهة نظرى وهو "يوميات ونيس"
  
لما  كان بابا ونيس يقول
"اتفقت أنا و زوجتي أن نربي أبناءنا على الأخلاق و القيم الحميدة لنقدم للمجتمع أباً عظيماً و أماً فاضلة لكننا اكتشفنا و نحن نربيهم أننا نربي أنفسنا معهم"

كانت بتعجبنى أوى الجمله دى مع انى كنت صغيره
كنت ومازلت بحترم فيها الايمان بالمبدأ والسعى لتحقيقه وكمان التواضع فى الاعتراف بالغلط احيانا من جانب المربيين

المشكله بقى ابدا مش فى ان الاب والام مابيعرفوش يربوا اولادهم
لا ..المشكله من وجهة نظرى انهم بيربوا فيهم حاجات غلط من الاساس

يعنى لو ربنا اكرمهم مره وعلموهم حاجه تبقى اساسا غلط
يعنى الفضائل محتاجه تترسخ فى الاباء صح عشان يعرفوا يشربوها لولادهم صح

وعشان كده ومع انه سبب بيضحك ناس كتير عليا  دايما لما بشوف قناة طيور الجنه مثلا بقول مش مفروض الاطفال اللى يسمعوها
لا.... الاباء هما اللى مفروض يسمعوها لعلهم يستفيدوا قيمه وفضيله فى حياتهم يعرفوا يعلموها لولادهم صح


جايز اكون اتكملت فى حاجات كتير ملخبطه 
بس بيتهألى كلها بتنصب  فى اناء واحد وهو الفضائل الناقصه

هناك 42 تعليقًا:

Hadota ... حدوتة يقول...

احم احم احم
شكلى كده اول تعليق يا شعب

....

بصي يا نور انتى عندك حق جدا
بس فعلا الواحد من خنقته ممكن يلاقى نفسه بيعمل حاجة غلط وهو مش عارف اصلا انها غلطة
فاهمانى ؟؟؟
انا مش عارفة اوصلك ازاى
بس ممكن لو حد فى موقف تانى او الانسان نفسه بره الموقف كان حكم عليه انه غلط


مش معنى كده انى بشجع الانسان اللى بيعمل حاجة غلط
بالعكس
انا باستمرار بانتقد اى حد بيعمل حاجة غلط واقول مالوش مبرر مالوش عذر مع ان دا غلط برده
بس انا عندى مبدأ كده اللى يغلط تحت ضغط هيفضل يغلط طول العمر وممكن الغلط يتحول معاه مزاج .. بيغلط عشان هو حابب كده

طبعا فى النهايو بحب اوجه شكرى لكل وسائط الاذاعة والتلفزيون اللى اتاحتلى فرصة انى اقول رأى فى الموقف العظيم دا


واحب اقولك مبروك على التمبلت الجديد
جميل بجد
ورقيق بجد
زيك كده

:)

تحياتى يا جميلة

:)

Hadota ... حدوتة يقول...

فكرتينى بونيس :D

كنت بحبه اوى اول جزئين
لما كان بيقدم قيم بجد
بعد كده هيس ومبقتش احب المسلسل لانه جيه على الاخر والحكاية وسعت منه اوى واتحول المسلسل لحلقات لامة ضيوف شرف ناس كبار بيخلقولهم ادوار تقريبا مجاملة ولا ايه
انا افتكر انى شفت كم بشر فى المسلسل دا



متسألنيش خالص ايه علاقة كلامى دا بالموقف دا


بس اهو فكرتينى بونيس


واب ايه وام ايه يا شيخة

انا والله بشفق على العيال اللى لسه هيتولدوا


اذا كان الناس اللى هما ادنا اساسا اللى هيتجوزوا ويخلفوا فيه ناس كتير منهم مش متربية

تفكرى ولادهم هيجيبوا الرباية منين ؟؟
من اسوأ لأسوأ

وربنا يلطف بينا بجد

معلش حكمى قاسي جدا

بس تحسي الاخلاق اختفت بجد

نادر لما تلاقى حد بيتعامل معاك بقيمة اخلاقية

تبقى عاوزة تقوليله انت عيان ولا ايه ؟؟

والله يا نور لو واحد وقفلى فى مكروباص ولا حاجة ببقى عاوزة اقوله انت عيان
مش كده ؟؟

طب سخن؟؟؟

طب مختل؟؟؟

مبقاش عندى ثقة فى حاجة ولا فى حد

حاجة غريبة


معلش طولت

بس انتى جيتى ع الوجيعة لانى ماشية طول النهار ابص لحال البشر واستغرب والله .. واقول عليه العوض ومنه العوض


كفاية عليكى كده

هاخد المدونة لحسابى ولا ايه ؟؟



تحياتى

وسلام

ولاء يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عمر ماكان الغلط بيعالج غلط ابدا بل على العكس الامور بتزداد سوء وتعقيد
بس نقدر نقول ان دى طبيعه بشريه وضعف انسانى
أحيانا غضب وسخط الانسان من مواقف الحياة واللى كتير منها بيكون فوق الاحتمال بيبررله ارتكاب اخطاء كان هو نفسه بيعترض عليها
ويقولولك يالا ماهى(( بايظه بايظه))
وده احسن فرصه يدخل منها الشيطان لينا ويبررلنا افعالنا
بس صدقينى الانسان الكويس مش بيكمل وبيفوق بدرى وبيندم ويحاسب نفسه
انا بقول كده عشان على الجانب الاخر فى ناس دايما بتعلق اخطائها الكتيرة على مشكلات واخطاء ممكن تكون اهيف بكتير من اللى بيعملووه بس هما سعيدين بكده واهى شماعه جميله
بس نرجع نقول
لسه الظروف الصعبه بتبنى رجاله...مش منحرفين
ولسه الفقر بيزود شكرنا لله..مش نقمنا على الحياه
ولسه اليتم بخلينا اباء وامهات فاضلين..مش مرضى نفسيين كارهين كل استقرار وحاقدين
ولسه الحرمان بيخلينا نقدر النعمه مهما كانت...مش نحاول نسرق غيرنا
لسه الخير موجود ولو كانت القاعده غير كده
بس انا فى رايى هيبقى مفيد اوى لو اتكلمنا عن ايه اللى نعمله اول مانغلط او نقع فى مشكله وازاى منستسلمش لليأس والحزن اللى هيجرنا لسكه ههندم عليها اكيد
متشكرة على اتاحة الفرصه للتعليق

mohamed ghalia يقول...

اتفقت أنا و زوجتي أن نربي أبناءنا على الأخلاق و القيم الحميدة لنقدم للمجتمع أباً عظيماً و أماً فاضلة لكننا اكتشفنا و نحن نربيهم أننا نربي أنفسنا معهم"



أنا كمان كنت بحب الجملة دى أوووووووووى
والمسلسل كله رائع فعلا
احنا بندور على مبررات لأخطائنا دايما
هى دى المشكلة

أبو العريف يقول...

انا بقي افتكرت حلقه غريبه من مسلسل ونيس
كانت بتتكلم البخل تقريبا

الراجل محمد صبحي مرر ابن طول الحلقه وهو بيدورله علي شاكوش عشان هيدق مسمار معرفش فين

ولما الواد لف علي ابطال المسلسل ومالقيش شاكوش

قاله خلاص يا عز الدين روح قول لمامتك
تجيب الشاكوش الجديد اللي مشتريه امبارح


























تحياتي

riyadh يقول...

صدقتي فيما قلتي يا أختي الفاضلة
وأنا عن نفسي أشوف الأم لها دور كبير في أخلاق الأسرة
لأن لو صلحت الأم تأثر بها الزوج وكذلك الأبناء
ولا ننسى المقولة الشهيرة المرأة نصف المجتمع وكذلك " وراء كل رجل عظيم إمرأة"
يعني الأم مدرسة إذا أعدتها أعدت شعبا قيم الأخلاق
ومشكورة على الطرح الجيد
وعقبال إنت ما تنخطبي وتتزوجي وتجيبي عيال سكرة وحيطلعو زيك
يارب

Unknown يقول...

اولا جزاك الله خيرا على تذكرك الفارس الملثم رحمه الله واسكنة فسيح جناتة
ثانيا
كثيرة هى فضائلنا الناقصة وحتى عبادتنا الناقصة كثيرة جدا جدا
ندعوا الله ان يعلمنا ويادبنا
ويزكينا عن نواقصنا
تحياتى لك

صدفة جميلة يقول...

يعنى هاتقوليلى عرفت مدونتى ازاى هاقول مش عارف يعنى بالصدفه ممكن ياترى هاتتقبلى مرورى ولا امشى بعيدا
ثانيا زاد المى عندما لم اجد مدونتى بين مدوناتك المفضله مستنى زيارتك يمكن تغيرى رايك وضفيها
اقول سلام علشان اروح اتفرج واقرء ولا اقولك بعد ما اعرف هل قبلتى مرورى ام لا وهل مسموح لى ان اقرء ام لا سلام حتى تتيحى لى وتعطينى الموافقه

صدفة جميلة يقول...

لسه مش لاقى مدونتى بين المدونات المفضله يعنى ايه افهم انى مدونتى مش حلوه

وميض ابتسامة يقول...

مع انى قد اختلف معاكى فى نظرية الخنقة المفاجئة فى حياة الانسان حيث ان المفروض ان الانسان الذى ابتلى ببلاء ان يتجه مباشرا الى الله سبحانه وتعالى بالصلاة والدعاء لعله سبحانه ان يفك كربه ..وليس العكس ان يتجه الى فعل الاخطاء لانه مخنوق ( نظرية جديدة دى )

عموما انا احيانا مبقدرش افهم دماغ بعض الشباب رايحة فين!! والاخ اللى لسة مطلعش من البيضة ده ابو 17 سنة اللى رايح يخطب مش الاول يشوف يكون نفسه ويشوف مستقبله بدل حب المراهقين ده اللى آخرته معروفة ..وكان شئ طبيعى ان الاخ حديث السن ده كان لازم يرتبك ويقع فى الخطأ .. عموما جزاك الله خيرا على نصائحك .. وماتخفيش انت لسة صغيرة ياباشمهندسة على الجواز ( هو انت مش متابعة البورصة ولا ايه ؟ )

سمكه واحده يقول...

يعيني ياعيني علي الفضائل
بصي من الاخر
معدتش فيه خشه بلاهم
نربي اطفال منين ياحاجه مش لما نتربي احنا الاول
اما ونيس كنت زمان بسمعه ومعرفش ازاي!!!
طفله بقي وبتروش
ثم تعالي هنا يابت مش قلتلك تلت تلاف مره متكلميش رجاجيل في الشارع
تمشي متبصيش لا يمين ولا شمال خابط في راسك
حد ينادي حد يصفر حد يكلم ولا تردي
ال محمد ال
(وش مطلع لسانه)
والله تربيه في الزمن ده بقت صعبه اوي
وكل العيش مر ومحدش بيكلها بالساهل
وكده وشكره يعني
بصي يا حبيبه اهم حاجه وضع الاساس السليم من الاول والاختيار الصح ويكون الهدف واحد

prince4ever يقول...

بصي انا مقريتش حاجه الصراحه
انا جيت بس اسلم و اصبح و اقول مبروك ع الشكل الجديد
مدوناتي مش ف القايمه و شكلها سقطت عمدا و ليس سهوا :(
يالا ميجراش حاجه
سلااااااام

prince4ever يقول...

يا بنتي سيبي الناس في حالهم
بس انتي عندك حق...مش معنى اني اتخنق اني اروح اعك..وكويس انها جت على اد حاجه اقل سوءا...يعني كان ممكن لا سمح الله يشرب مخدرات و لا يرتكب رزيله و لا يعمل حاجه طين او ينتحر... الاكتئاب وحش و احنا اللي بنصنعه...انا بشبهه ببالونه بنفخ فيها بعزمنا لحد ما ندخل جواها و منعرفش نخرج
بيس يا معلمه و بعدين انتي فين.. و الله واحشاني

ابو على يقول...

انسانه انسانه انسانه

هانى زينهم يقول...

هى مش ملخبطة ولا حاجة احنا اللى ناقصنا حاجات كتير اوى عشان نرضى بيها عن نفسنا ولاسف مش فاضيين ندور عليها . هنا كل الاطراف مجنى عليها من الاهل اللى مهرييين جرى ورا المعايش للاولاد اللى مش لاقيين حد يراقبهم ويعلمهم .
اقولك .. سيبك انتى .. البوست حلو بجد .

أحمد فاروق الشاذلى يقول...

ياريت كل الناس تفكر كدة

yoyo يقول...

صباحك سكر يا نونو

وحشتينى جدا و الله
ويارب تكونى بالف خير يارب

الموضوع جاى من الاساس من تربية ناقصة فى ظل اسرة و حياة بتجرى ورا الماديات و نسيت معنى الفضائل و اصبح كل شىء ناقص
معالجة الغلط بالغلط مش بتجيب غير غلط اكبر و الم جوا النفس اننا ازاى عملنا كدا


حلقات و نيس فيها الكثير و الكثير واعتقد اننا ارتبطنا بيه قوى لاننا حاسين انه هو دا الصح واللى المفروض تكون عليه التربية

دمتى اختى بالف خير و سعادة
تحياتى
يويو

riyadh يقول...

و أنا بقول إنت جايبه النور منيين!

غير معرف يقول...

معاكى حق و الله يا بيبة

عارفة و انتى بتقولى انه اتغل خنقته و عمل حاجة غلط..حسيت ان الجملة دى ليا و بتقولى فوقى بس مع اختلاف الحاجة طبعا زى ما انتى قولتى


البوست ده حلو أوى على فكرة و ورانى حاجة كنت محتاجة اشوفها..مش حبقى بضحك عليكى لو قلتلك ان بوستك عيطنى

بجد مش عارفة اقولك إيه

Hossam يقول...

ياااااااااة واله العظيم انتى زيى بظبط
انا كمان من كتر سفرياتى حسيت انى بقيت اعيش حياة الناس بحلوها ومرها
بجد موضوع رائع جدا واكيد هنتقابل
كل سنة وانتى بخير
رمضان كريم

Maha Shahen يقول...

انا معاكى قلباً وقالبا واسمنت وجبس ورمل وكل شىء هههههههههه
والله عندك حق يا قمرتى
ثانيا وحشانى جدا
ثالثا بجد كنت اتمنى اقابلك وانا فى الشرقيه بس ظروف المرض منعتنى
كان عيب قوى اجيلك ببكرة مناديل بدل ما اجيلك بكيس قشر موز
بس قريب ان شاء الله اعلمك انى جايه اعمل عليكى كبسه واشوفك قولى امين
انا شيفاكى اوعى تدعى بشىء تانى انتى حره بلاش شر
تعرفى ما اجمل الرغى بتاعك بحسه كلام بسيط بس وراه حكم كتير بتدخل للعقل منغير تعب ولا مجهود ودا اجمل ما فى اسلوبك
وربنا ما يكتب عليكى الخنقه ابدا يا رب
واحنا مش ملايكه فى النهايه بنغلط وكتير سواء عن قصد او منغير والاعتراف بالحق فضيله

maha zein يقول...

نور الصغيرة
وحشتييييييييييييييييييييني
يا ست انتي


انا قلت ادخل اسلم سريعاً مريعاً
انتي طبعا عارفة انا فين
انا عند تيتا بكتب جزء من رسالتي وقلت اسرق شوية نت كده

كل سنة وانتي طيبة
مش ناوية تشتريلي لاب توب بقه
موحشتكيش؟

نـــــور يقول...

حدوتة
******
مبروك اول تعليق

ازيك ياجميله انا مبسوطه انى اخيرا شفت اسم سيادتك منور عندى بلوجى المتواضع :)

طبعا فاهماكى مش محتاجه تدورى هتوصليلى ازاى واللى بتقوليه صح جدا

اوعى بس تغلطى والغلطه تقلب بمزاج;)

وانا بشكر نفس وسائط الاعلان اللى اتاحت ليكى فرصه ابداء رايك :)
متشكره على ذوقك هو التمليت حلو بجد؟ :)
انتى اللى سكر بجد بجد بقى

وعلى فكره فعلا ونيس كان فى الاول بيقدم حلقات كويسه جدا بتربى الكبار قبل الصغيرين لكن انا مش حسيت انه استهبل الا فى الجزء الخامس بس مش عارفه هو بدأ معاكى بدرى ليه؟:)

عندك حق فى موضوع الاخلاقيات ياتوتا بس تعرفى مش عارفه ليه لسه عندى عقيده راسخه بتقول ان الدنيا لسه فيها خير وان الناس الحلوة لسه موجوده حتى لو كانوا مستخبيين وسط القش الكتير اللى موجود وهما صغيرين زى الابره
المهم انهم موجودين ومسيرنا نتكعبل فيهم :)

وحشتينى اوى يارب اعرف اوصلك الليلادى :)

نـــــور يقول...

2wzeyad
*******

اهلا بيكى ياقمر منوره البلوج

انتى كلامك صح جدا بس انا شايفه انه مش هيتحقق بالشماعات
انا شايفه انه هيتحقق باننا لو غلطنا تبقى نفسنا لوامه وقادره ترجعنا عن الغلط لو غلطنا

وانا متشكره على وجودك كمان :)
يارب دايما هنا

نـــــور يقول...

mohamed ghalia
***************

اسعدنى اتفاقك معايا يامحمد
متشكره على وجودك دايما :)

نـــــور يقول...

أبو العريف
***********

:)
لا اله الا الله
واشمعنى دى اللى افتكرتها يعنى
هو فعلا كان موقف مستفز جدا
بس ياعم انت فين رأيك فى الموضوع
انت بقالك كام موضوع كده مش معايا خالص

وبعدين ايه المسافه اللى انت سايبها دى كلها؟!!!!
هى البلوج دى مالهاش صاحب يحاسبك ولا ايه؟
طيب حاضر هوريكوا

منورنى يامحمد اخبارك ايه؟

نـــــور يقول...

أبو العريف
***********

:)
لا اله الا الله
واشمعنى دى اللى افتكرتها يعنى
هو فعلا كان موقف مستفز جدا
بس ياعم انت فين رأيك فى الموضوع
انت بقالك كام موضوع كده مش معايا خالص

وبعدين ايه المسافه اللى انت سايبها دى كلها؟!!!!
هى البلوج دى مالهاش صاحب يحاسبك ولا ايه؟
طيب حاضر هوريكوا

منورنى يامحمد اخبارك ايه؟

نـــــور يقول...

riyadh
*******

:) تسلم يارب
كلك ذوق وعيالى هيبقوا يجيبوا السكر منين بذمتك يعنى؟

ربنا يسعد قلبك يارب
منورنى دايما

نـــــور يقول...

نهر الحب
********

وجزاكم ياجميله
ربنا يتقبل دعائك ومتشكره على وجودك جدا

نورتينى

نـــــور يقول...

صدفة جميله
**********

اهلا بيك وفعلا صدفه جميله اللى جابتك هنا
طبعا ياريت كنت اشوف تعليقك على الموضوع وكان لازم تفهم من نفسك انك مرحب بيك هنا مش لازم تستأذن

مش معنى ان مدونتك مش موجودك فى المفضله انها وحشه
ابدا بالعكس دى جميله جدا
الحكايه كلها انى عمرى مابضيف بلوج بدخله لاول مره
لازم اقعد اقرا فيه مره واتنين وتلاته لحد مااضيفه
ده مبدا مش معاك انت بس ولانى فعلا مش بدخل نت مش عندى وقت اقرا خالص

منورنى ويارب دايما

نـــــور يقول...

وميض ابتسامه
************

والدى الجميل عندنا؟ يامرحبا يامرحبا :)
ازى حضرتك
مين قال انى اخترعت نظريه اسمها ان الواحد لما يكون غلطان لازم يغلط؟ انا بس بقول لحضرتك ان ده بيحصل كتير مع ان المفروض نلجأ لربنا زى ماحضرتك بتقول !!

البيه ابو 17 سنه مستعجل لانه كان بيحب بنت فى المدرسه
مش عارف انه لسه بدرى عليه

انا لسه صغيره وفى عز شبابى اه عارفه بس ايه علاقه ده بالبورصه؟ :)

حضرتك منورنى دايماااااا

نـــــور يقول...

سمكه واحده
**********

انتى يابت انتى عايزة تشلينى؟
انتى نصحتينى بالنصايح دى قبل كده وانا مش عملتها؟
طب عشان تعرفى ان انتى اللى بايظه اصلا مش عارفه تربينى كويس وفى الاخر بتلومينى

ايوه صح عشان كده بتقولى احنا مش هنعرف نربى طيب لما نربى نفسنا الاول P:

ازيك يازئرده واحشانى اوى
انتى فين يابت مابتسأليش عنى ليه؟
ها؟ اعترفى

نـــــور يقول...

prince4ever
*************

روميو يابرنس
ازيك ..انت اوحش يامعلم

اخباراتك انت ؟ واخبارات امتحاناتك

اسفه ياروميو هى بس لخبطه وضع التمبليت الجديد مش اكتر

منور الدنيا ياوحش

نـــــور يقول...

ابو على
********

:)
متشكره متشكره متشكره

نورتنى

نـــــور يقول...

هانى زينهم
**********

صح يامستر للاسف النظومه كلها بايظه
والله مش عارفه الوم على مين ولا مين الكل غلطان تقريبا وبرضو الكل مظلوم

سيبك انت متشكره بجد وجودك هنا احلى

نـــــور يقول...

احمد فاروق الشاذلى
******************

ياريت:)

وجودك اسعدنى جدا

نـــــور يقول...

yoyo
*****

اهلا يويو العسل
ازيك ياجميله عامله ايه
انتى كمان واحشانى اوى اوى
اخباراتك ايه؟

انتى صح جدا بس استسلامنا للظروف مش هيغير اى حاجه يايويو وانا شايفه ان عشان نتصلح بسرعه مفيش غير مبدا"عليك بنفسك"

منورانى ياقمر

نـــــور يقول...

riyadh
*******

وعرفت جايباه منين؟:)
كلك ذوق بجد

نـــــور يقول...

انا ودماغى
**********

ايه يااموره مالك قلقتينى عليكى

مالك ياحبيبتى ماتتخنقيش طيب يعنى اولع فى نفسى مثلا عشان خليتك تعيطى؟
انتى جميله وعسوله وحتى لو غلطتى وانتى مخنوقه ده مش غلط مادمتى ادركتى الغلط ده وعزمتى على اصلاحه مش كده ولا ايه؟

انتى اجمل واجمد من كده
استقوى كده شويه بقى

ربنا يخليكى دايما اجمل واسعد يااموره يارب :)

نـــــور يقول...

Hossam
********

ازيك ياحسام

يسعدنى انى زيك ياجميل
ويشرفنى ويسعدنى اكتر لو نتقابل

اخبارك ايه واخبار دراستك
ان شاء الله بخير دايما

منورنى :)

نـــــور يقول...

nour shahen
************

يااااااه نور شاهين فى بلوجى من تانى
يامرحبا يامرحبا

ازيك يانور انتى كمان واحشانى
الف لا بأس عليكى من البرد ياحبيبتى وماتزعليش انا مكنتش هزعل عالبرد اد كيس قشر الموز :))

تتعوض ان شاء الله واشوفك قريب ياجميله
متشكره على كلامك الجميل فى حقى

منورانى وماتغيبيش يانور

نـــــور يقول...

maha zein
*********


اهلا اهلا اهلا
دكتوره مهاميهو هنا؟!!! ياخراااااااااشى

والله البوست ده جمع الحبايب كلهم اللى غايبين بقالهم كتير
طبعا عارفه انتى فين
وبعدين يابت انتى ركزى انتى رايحه عند تيتا تذاكرى ولا تصيعى فى البلوجات؟
هه؟ ماتردى

ملكيش عين طبعا
انتى لسه ماجبتيش لاب توب؟ اخس ده انتى قديمه اوى
بقولك يامهاميهو الله يكرمك
ماتشترى لنفسك واحد وتشتريلى وعاكى واحد زيه هديه منك ليا
طبعا انتى كريمه وانا عارفاكى مش هتقولى لا والله اختك محتاجاه دوا

طبعا واحشانى
اخبارك ايه يامها؟
وايه نور الصغيره دى يابنت؟ شايفانى بلعب فى الشارع؟
:)