الأربعاء، أبريل 14

شيخوخة




لأول مره احتفل بعيد ميلادى قبلها بأيام

لعل السبب هو عدم تواجدى فى بيتى يوم الجمعة لذلك لن استطيع الاحتفال به فى معاده

اعتقد أنها كذبة كبيره لانى اسابق الزمن لأفرغ مابداخلى من هموم تصيبنى للمرة الاولى وانا احتفل به

من الممكن أن يكون السبب هو انه عيد ميلادى الثالث والعشرين وهو رقم كنت انظر له بعين الهيبه منذ صغرى وكأنى لو حققته فسأكون أكبر شخص فى الوجود ولا ادرى لماذا هذا الرقم بالتحديد!!

ولكن الاقرب للحقيقة هو إحساسى بأن البساط يسحب من تحت قدماى فلا اشعر الا بشيخوخه تصيب ملامح وجهى بعدما كان يتسم بالبراءة والطفولة إلى وجه آخر لشخص آخر يكبرنى بخمس سنوات على الأقل

لا أشعر بالفرح على أية حال
يوم السبت سيكون أول أيامى فى ربيعى الرابع والعشرين

ما أشعر به هو حتما ليست مشاعر كره النساء العقيم لإحساسهم بتقدمهم فى العمر 

ولكن هو حقا إحساس بالمسئولية يقهرنى وأجدنى لا أفكر إلا فى سؤال واحد...

ماذا فعلت فى ثلاث وعشرين عاما أمضيتهم من عمرى؟
وكم تبقى منه ؟ وهل سأستطيع أن افعل ماأعيش من أجله؟

الان أدركت سر حزنى وهو أنى..
لا أعرف الجواب !!


هناك 27 تعليقًا:

Maha Shahen يقول...

مش لاقيه شىء متفائل اقلهولك بس عامة كل السنين بعد كدا هتيجى شبه بعضها لو مقدرتيش تقضى العمر دا فى شىء مفيد هتحسى بأحساس متمناش توصلى ليه وهو ان العمر كله ضاع وكأننا وصلنا لأخر العمر , اعتقد فى مليون حاجه تتعمل بس بتتوقف بين انسان والتانى علي قدراته هو
اتمنى تقضى عمرك فى شىء مفيد يسعدك
ومتمريش بالشعور دا من جديد ولو حتى بفكره
والمفروض اننا دايما منحتفلش بالسنه اللي فاتت لأنها فاتت وقربت بنا وبين النهايه ولازم مفكر زيك تمام عملنا ايه فى السنه اللي فاتت
المهم خليكى واثقه دايما ان اللي جاى احسن بأذن الله
وربنا يوفقك ويباركلك فى عمرك

romansy يقول...

دا عيد ميلاد دا ولا ايه بالظبط
اومال يا بنتى اللى هيتحفل بعيد ميلاده 29 هيعمل ايه انتى لسه صغنونه يا نورا ولسه بدرى على تحقيق احلامنا كل وقت وله اوانه
كل سنه وانتى طيبه وربنا يفرج عنك وعننا وفكيها بقى

Kiara يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله

هو دا المفروض عيد ميلاد ولا نكدي يانكدى

يابنتي فكي وحاولي تستثمري وقتك وفي النفس الوقت تعيشي حياتك


اعمل لدنياك كانك تعيش ابدا واعمل لاخترك كانك تموت غدااا

وكل سنة وانتي طيبة

موجة يقول...

لا اله الا الله ياربى
ايه اللى حصل يابنتى ودوامة ايه اللى انتى فيها بتصل بيكى بقالى سنتين موبيلك مش بيجمع عبرى اهلى ياستى وكلمينى مرة من نفسك
وطمنينى عليكى
اما بمناسبة عيد ميلادك
كل سنة وانتى طيبة ياطنط ياعجوزة

prince4ever يقول...

صباح النكد الأزلي
ايه يا بنتي كمية العوء الرهيبه دي..
اه حياتنا كئيبة و ممله و دمها تقيل و مبنحققش حاجه احنا عاوزينها...بس برده منغمقهاش للدرجه دي...يعني لو موقف حزين نضحك...لأو موقف غضب نهدى...نعكس الموقف ونقلب الايه و نريح دماغنا...عندك مشاكل..اوكي..كلنا كده..بس اقله اختفلي بعيد ميلادك..انبسطي...افرحي انك خدتي سنه من الخبره..حاجات كده...لكن مش اقعد ادور عملت ايه و سويت ايه و بتاع..تؤ..أبدا..اسلوب غلط اني اقعد احسب كل حاجه بالورقة و القلم...شوية جنون مش هيضيعوا حد و لحظات مرح مش هتفرق كتير غير انها تعلي نفسيتنا شويه.. ممكن انا كدكتور بقيت متبلد الحس.. وده غير انطباع الناس المش دكتره عننا...فاكرين اننا بنطبطب ع العيان و نعيط جنبيه لحد ما يخف..انا اصلي الايام دي بروح الاستقبال كتير عشان اظبط نفسي كده قبل التخرج.. هناك هتلاقي حاجات مهيبه بتفقد معناها...الحاله تموت ادامنا...عادي جدا..تحسي اننا تلوح او جبلات...بس اصله بقى واقع حياة..مينفعش اندهش كل يوم ان الشمس بتطلع م الشرق..ما هو ده الواقع يعني...
كبري دماغك و لو في حاجه مدايقاكي نفضيلها...و و و
و كل سنه و انتي طيبه يا عسل :)
و اسألي على اخوكي...التلميذ الضغنن

سلااااااااموف

انترنتاوي يقول...

كل سنة و انت بخير

Meme يقول...

سلام عليكم

ياه فكرتيني لما كان عمري 16 سنه كان معايا زميلي في كورس اللغه الانجليزيه عمره 20 سنة كنت بحسه عجوز ههههههه يلا بلاش تعيشي حياتك في نكد و فرفشي عااااارفه في حاجات بنمر بيها بتسد نفس اي واحد و مش تخليه يفرح بس حاولي على الاقل عشان انتي تستاهلي تفرحي
كل سنة و انتي طيبة

زهور الامل يقول...

كل سنة وانتي طيبة وعقبال مليون سنة

وان شاء الله السنة دي تكون بداية جميلة وسعيدة لحياة افضل

متقلقيش كلنا عدينا بالمرحلة دي وحسينا انها بداية المسئولية الكبرى
بس والله كلها ايام وبتعدي
وان شاء الله تحققي انجازاتك واحلامك كلها في السنين اللي جاية

كل سنة وانتي طيبة

تحياتي

Wish I were a Butterfly ... يقول...

كل سنة وانت طيبة يا نور ياجميلة

مش عارفة فعلا السر!! بس أنا كمان لما كملت 23 كنت متدايقة أوي من الرقم ومش مستحملاه. يوم ما كملت 24 فرحت أوي:). مش لأي سبب غير إني خلصت الرقم اللي مش كان عاجبني

يمكن بس هي ضغوط الشغل والحياة الجديدة اللي انت دخلتي فيها. مش تقولي كدة بجد. انت يمكن متأثرة عشان حاجات تانية حواليكي مدايقاكي من جواكي الفترة دي. يمكن :). بس بجدبجد يا بيبة حاولي مش تحسي الاحساس دة. إن شاء الله هتعملي حاجات كتير أوي في حياتك، وحاجات تفيد الناس التانية وتسعدهم كمان
خليكي واثقة من كدة :). هابي كل سنة علطول :)

عالم ماريونت يقول...

اولا كل سنة وانتي طيبة
ثانيا
انا عايزة اقولك اني كل سنة بعد ما كملت 15 سنة وانا بيجلي نفس الاحساس و بحاسب نفسي نفس الحساب ده و بطلع خسرانة دايما
كل الي اقدر اقولهولك انك لازم تاخدي موقف في الحياة و تحاولي تحققي احلامك لان مفيش احلام مستحيلة
انا بردو كنت ببص كدة ل23 مش عارفة ليه؟
ههههههههه
بس سدقيني انا لما كملتهم حسيت ان الكارثة في ال24
انا اكبر منك بكام شهر كدة بس مشاعرنا واحدة
ربنا يوفقك للي فيه الخير ليكي يارب
اختك رنا

غير معرف يقول...

لا انتي عارفه الجواب .. بس بتتهربي منه ، او يمكن مش هو ده اللي انتي كنتي عايزاه يا نور ..

بس
بصي لقدام .. للي جاي وارمي اللي فات ورا ضهرك عشان تعرفي تبدأي من ال 23 صح :)

كل سنه وانتي طيبه :)

الميكروباص يقول...

الشغل بيخلي الناس تغيب كده

الميكروباص يقول...

لأ طبعا
والدليل اني جيت أسأل اهو
ولعلمك
انا مش بسيب الناس اللي انا أعرفهم أبدا
يعني انا عامل زي اللزقه الامريكاني
فيه حد صاحب مدونه انا أعرفه وبعد ما نقل سكنه بطل يدخل النت
انا مش بسأل عليه وبس- ده انا مطارده على الميل والفيس بوك وعلى المدونه وفي كل حته- ورغم انه مش بيرد لكن انا بردو لسه مطارده
وده حد عادي
فما بالك لما النور يقطع هعمل ايه.؟

Butterfly يقول...

كل سنه وانتى طيبه ولو انى عارفه انها متاخره أوى
بس أعمل ايه قلت استنى وابقى اكلمك ع الميل معتش بشوفك :(

ولما انتى حاسه باشيخوخه أمال انا أقول ايه :((

الميكروباص يقول...

كل سنه وأنتي طيبه بمناسبة عيد العمال

بالمناسبه دي بكره الصبح همسك مفتاح انجليزي ومفك وهاطلع اجري ف الشارع

الميكروباص يقول...

بخ

Unknown يقول...

دعواتى لك بالصحة
والعافية والرضا
النابع من نفسك
عن نفسك وعما
تحققيه:)
كل لحظة وأنتِ بخير.

الميكروباص يقول...

عااااااااااووووووووو

شهد الكلمات يقول...

اهلا بيكي في هذه المرحلة
واضح ان 23 دي بتحرك قلمنا
الخاطرة دي انا كتبتها لما تميت ال23
و اسمها 23

طَفيت شموع العيد
و القلب ما هو سعيد
ما في الحياة تجديد
و القلب كله شجون
عَدت سنة كمان
مغمورة بالاحزان
عمري بلا عنوان
مدفون بقاله زمان
بين الآه و الحرمان
و الجرح و الكتمان
يمكن شموع العيد
جاية بحلم جديد
جاية بنهار سعيد
في بداية عام جديد

و يابنتي لحد دلوقتي النهار السعيد مجاشششششششش ههههههههههه

المشكلة يا بيبو مش انك مضيتي ال23 سنة اللي فاتت في اية لا عادي مضناها في مذاكرة و كفاح المشكلة الحقيقية بقي احنا هانعمل اية في السنين اللي جاية اللي ماعدش في مذاكرة

بس ماتقلقيش هاتكتأبي شوية لحد ما توصلي لل24 و بعدها هاتحسي ان ماعدش في شيء فارق وصلتي ماوصلتي ولا شيء فارق و هاترضي بحياتك كما هي او ده اللي حصلي
و معلش على الاكتئاب ده اصل اخر الشهر ده هابقي تميت 24 و داخلة في ال25و انتي بالبوست ده فكرتيني و قلبتي عليا المواجع

بس نصيحة مني عيشي حياتك و ماتخليش السنة اللي بتيجي بسرعة تعدي منغير ماتكوني اخدتي حقك منها
و انا هاحاول اطبق المضوع ده برده
و السنة الجاية ابقي قوليلي عملتي اية فيها و خرشمتيها ولا لا و انا اوعدك لو خرشمتها هاقولك :)
و كل سنة و انتي طيبة
و يارب السنة الجديدة تكون احسن من القديمة و تحقيقي فيها امالك

تحياتي

الميكروباص يقول...

عااااااااااااووووووووو

الميكروباص يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Tarkieb يقول...

ههههههههه تصدقى بالله وربنا كنت في عيد ميلاد واحدة عندها 82 سنة النهاردة وكانت عازمة الشارع كله ..تلات وعشرين ايه بتاعة ال 23 ..يابنت دا انت لسة بتقولى ياهادي...كل سنة وطيبة وفين الجاتوة ؟

غير معرف يقول...

كل سنة وانتي طيبة يا باشمهندسة
يا رب تكوني بخير
بس فعلا برافو عليكي انك لسه متمسكة بمدونتك لحد دلوقتي وبتكتبي بانتظام
انا حبيت اسلم عليكي واستعيد شوية ذكريات الماضي لما كانت التعليقات عندي يادوب 3 او 4 علي كل موضوع وطبعا كنتي انتي واحده منهم
يا سلاااااااام كانت ايام
أحمد ( فارس بلا جواد)

الميكروباص يقول...

عووووووووووووووووو

الميكروباص يقول...

عاااااوووو

gogo!sf يقول...

نور انتى فين يا بنتى وايه كل الغيبه دى

لعل المانع خير ان شاء الله

يا ريت تطمنينى عليك هنا او على الميل ضرورى

نـــــور يقول...

طبعا هبقى كدابة جدا لو قلت انى هقدر ارد عالتعليقات لكن اقدر اقول شكرا للناس اللى سألت عنى والناس اللى الحت فى السؤال عنى
ظروف الشغل والحياة العملية ليس الا
شكرا لعمو لورنس خضاتة المستمره ليا فى بلوجى وشكرا احمد فارس بلا جواد على ظهورك وتشريفك ليا انا بالتحديد

دمتم بكل خير