الخميس، أبريل 8

عم سيد والاوفيس بوى

عم سيد

غفير المنظفة اللى فيها الشركة اللى انا بشتغل فيها 
بأى شكل من الأشكال لا يمكن ان حد يصدق بسهوله انه غفير لعدة اسباب اهمها التكوين الجسمانى ليه اللى يبدو ضعيف جدا جدا عن كونه يقدر يحمى نفسه مش يحمى ادارات شركات

الحاجة التانيه شكل عيونه اللى يبدو عليها ضعف نظره 
مش ده كله اللى عايزة اتكلم فيه 

كل يوم كنت بستغرب ازاى الراجل ده بيجى قبل 8.30 ونمشى الساعه 5وهو موجود وقلت ساعتها اكيد هو ساكن هنا بس فين ممكن يسكن فى منطفة اقل شقه ايجار فيها ب1000جنيه 
سماحة وشه وطيبته اللى بتبان فى كلامه وحبه للناس اللى بيشتغلوا فى الشركة عندنا خلتنى بقيت استنى اشوفه كل يوم ولو يوم ماشفتوش بزعل

لحد مافيوم غيرت الشارع اللى بدخل منه للشركه واتفاجئت بعم سيد قاعد على الارض جمب صندوق خشب لا يعدو متر *متر ونص واكتشفت ان هو ده المكان اللى عن سيد عايش فيه!! 

الاوفيس بوى

الاوفيس بوى الدائم اللى بيجى الشركه غاب فى يوم فالشركة بتاعت السيرفيس بعتت واحد بديل

اعتقد ان مفيش حد أثر فى نفسيتى اد الولد ده لدرجة انى ناديتله فى المكتب وسألته انت متعلم؟ قالى واخد دبلون -بالنون وليس الميم- 

الولد سنه مايعديش 20سنه يملك من الطيبه ماهو ظاهر على ملامحه لدرجه تتعب اعصاب اى حد بيحس

اعتقد انى مااشتغلتش فعليا فى اليوم ده اكتر من 3ساعات وبقيه ال9ساعات سرحانه وبراقبه ومش مستقره نفسيا
معرفش ليه ياسر الاوفيس بوى الدائم عمره مااثر فيا رغم انه راجل كبير  وده خطف تفكيرى كده؟؟!!


عم سيد والاوفيس بوى الاتنين استفزوا جوايا نفس التساؤل؟
ليه انا كده وهما كده
!!!!!

لما شفت مسكن عم سيد احتقرت نفسى وسألت نفسى للحظه ليه مااكونش انا واهلى اللى عايشين فى مكان شبيه بده؟

دايما كنت ساخطة على بعد بلدى عن مناطق الشغل الحيوية ويوم ده بس لقيتنى بحمد ربنا عدد خلقه لانى عايشه ان واهلى فى بيت يمثل قصر بالنسبه لسكن عم سيد

والاوفيس بوى خلانى سألت
الولد ده بقى بيقدم سيرفيس للمكاتب اللى فيها مهندسين ومحاسبين ومديرين وسكرتاريه وهو مش معاهم ليه؟؟!!

ربنا وزع الرزق اه بس الفقر اللى مخلاهوش متعلم كفايه ومؤهل كفاية انه يتخدم بدال مايخدم؟؟
طيب مكنش ممكن يبقى اخويا مكانه؟

مفروض نعمل ايه عشان نحمد ربنا على اللى احنا فيه ومش عاجبنا؟
هو ده السؤال اللى مفروض كل واحد فينا يراجع نفسه فيه

ليه ماتكونش مكان عم سيد ولا الاوفيس بوى؟؟!!

هناك 13 تعليقًا:

Meme يقول...

سلام عليكم
ازيك يانور عاملة ايه؟

كنا الصبح انا و زمايلي بنحكي تقريبا في نفس الموضوع
كان في وحده ست جالها ولد مشوه خلقيا بقينا نفكر ازاي في ستات و رجاله مش بيحمدو ربهم و يزعلو لما تجيلهم بنت برغم انها طبيعيه و امورة

المفروض مش ننسى نحمد ربنا ابدا على اي حاجه بيدهلنا...الحمد لله يارب

موجة يقول...

بت ياضلمة
ازيك يا............بلاش اشتم ع الهوا
واطيه من يومك
وكمان بقى عندكم اوفيس بوى الله يرحم ستك
ال ايه عمك سيد والاوفيس بوى
طب عم سيد وممكن اصدق انك انتى اصلا سيد
لكن اوفيس بووووى
وده بيعمل ايه عندكو ياختى بينضف مكتب سيادتك
تعظيم سلام لسيادة المدير العام
امشى يابت فقعتى مرارة امى ال ايه صعب عليكى
خديه ياحنيه يبات عندكو فى الشقة
امشى يابت
امشى يارخمة ياللى مبتساليش ياقليلة الاصل

prince4ever يقول...

مساء الورد على نور اللي مش معبره اهلي من زمان
اولا مبروك ع الشغل...بقيتي موظف محترم و اخوكي لسه تلميذ في مدرسة الطب التجريبية المشتركة
بعد السلام و الوحشة و الكلام ده كله لازم اقول تعليق لاذع كعادتي
مينفعش يا نور نفكر بطريقة كان ممكن اكون مكان الشخص ده...لأنه ببساطة انا انا و هو هو...دايما بفكر ان كل واحد مسئول عن وضعه و عن ثقافته...و العقبة المادية مش عائق اساسي زي ما انتي فاكره..جدي الله يرحمه كان فلاح معدم و جاهل...بس ثقافته كانت بلا حدود و بذكائه بس عمل مملكته الخاصه و عاش عيشة محترمه جدا زي الباشوات...طب م العقاد مكملش تعليمه م الفقر..بس طلع العقاد...متحطيش الناحية الماديه هي الاساس...كل واحد فينا مسئول بشكل او بآخر عن مصيره...طبعا في حاجات قدرية منقدرش نغيرها بس احنا كائنات مخيره و ليست مسيره..و إن كان الموضوع ده شغلني لفتره قربت فيها ان اتجنن من كتر التفكير فيه
عم سيد فكرني بعم عليوه فراش المدرسه زمان...و احنا اطفال كان وحش كاسر و كنا بنجري لما نشوفه..كان نفسي اعرف بيته فين... ولما كبرنا و دخلت الكليه اكتشفت انه ساكن ف القوميه عندنا..اوضه 2 في اربعه..راجل عجوز مرهق افتكرني لما شافني و ضحكلي بفم خلى من الاسنان...لما عرفت انه مات أثر فيا فعلا...
باركيلي...مش انا كتبت قصه جديده...اه والله...بس حاجه اييييه...زي الزفت...
طولت عليكي بس بجد عاوز اسمع منك قريب...
بالحق...متعزمناش على حاجه بمناسبة اول مرتب يعني...اخص...اخييييييه
:)
اشطااااااات
سلام

مخنوق كيك يقول...

هههههههههه

من الواضح انك واقعة في قصة حب

بس احتياطي روحي اعملي رسم قلب !!

بجد مبسوط انك خرجتي من دائرة المجهول اللي كنتي عايشة فيها الي دائرة الوجود
وبجد نفسي اشوفك قريب تكتبي حاجة تفتح النفس وتفرح كرب الواحد ويطلعه من ام الخنقة اللي فيها

انا مش عارف اساسا ً ايه اللي جابني هنا ؟ يا تري بقي الراجل هيرضي يرجع البسبوسة وللا ايه ؟

تقبل تحياتي الحارة واتمني اشوفك قريب عشان اخد منك تمن الفراولة اللي عليكي

مخنوق كيك خالص اخر حاجة وانتي خنقتيني اكتر اساسا

مخنوق كيك يقول...

صحيح انتي اسمك لسه نور ولا حبيبة ولا غيرتيهم ؟

شكلك في الاخر هتطلعي عم سيد !!

فاتيما يقول...

كل سنة و انتى طيبة يا حبيبة

عيد ميلاد سعيد يا فندم

ان شاء الله العيد الجاى تكونى حققتى كل احلامك و اكتر

كل سنة و انتى بالف خير

اختك ام يوسف

نـــــور يقول...

MEME
*******

الحمد لله بخير ازيك انتى
توارد افكار ده؟ :)
طبعا الحمد لله على اى حال ولكن مش كل الناس بتفكر تحط نفسها مكان اللى قدامها عشان تشوف بعنيه
ربنا يعافينا واياكم
المهم انتى عامله ايه؟ واخبار نفسيتك؟
يارب تكونى كويسه ياصديقتى الغاليه :)

نـــــور يقول...

موجه
*****
ازيــــك
يعنى ده كله وبتقولى مش عايزة تغلطى عالهوا؟ امال لو هتشتمى كنتى عملتى فيا ايه؟ انتى كده ردحتيلى يابنتى وفرجتى عليا الناس

انا مابسألش؟ انا فى دوامه
انتى فين مش قلتى هتيجى تقعدى معايا كام يوم؟ فينك بقى؟

على الهامش ياصديقتى
طبعا بينضف مكتبى ومكتب المدير العام اصلى انا والمدير العام جيران :)
وعلى فكره
انا متأكده انك يوم مامسكتى البنت اللى عندك عالخط هزأتيها فى الحمام انتى كلمتيها باسلوب ارقى من اللى بتكلمينى بيه ده بشويه
غيرى المكان اللى انتى فيه عشان كده خطر عليكى تستمرى p:

نـــــور يقول...

prince4ever
***********

ازيك يادوك
بعد السلام والوحشه والذى منه لازم اقولك ان انت اللى مش معبرنى خالص
لانى اصلا بدخل نت فى البريك فى الشغل لانى معنديش نت فى البيت
وثانيا حضرتك انا غايبه اصلا عن بلوجر بقالى اكتر من شهر فين اسئلتك ياصديقى
انت اللى بقيت مش معبر حد خلاص ونسيت حبايبك فى بلوجر

الحاجه التانيه انت مش غلط وانا متفقه معاك كل واحد هو نفسه وبس وانا مش ضد ان كل واحد مسئول بشكل او بأخر ولو جزئيا عن تقرير مصيره انما انا مش بحكى فى ده خالص
انا بتكلم فى مبدأ النعمه اللى ربنا بينعمها علينا واحنا مش حاسين بيها بس
الفقر يمكن سبب ومعظم الناس الناجحين اللى بيتضرب بيهم المثل كانوا معدمين ماديا لكن انا بتكلم عن الاسباب المحيطه بصرف النظر عن الاسباب الشخصيه
ودلوقت كفاية عليك كده
ابقى اسال عليا
:(

نـــــور يقول...

مخنوق كيك
********

انا خنقتك؟
ماشى
ليك رد على رواقه لانى مش عارفه اكتب دلوقت
الى لقاء

نـــــور يقول...

فاتيما
******


تسلمى ياام يوسف
وكل سنه وانتى ويوسف بخير والسنه الجايه انا اللى اباركلك رجوعه لحضنك
اسعدتينى اوى بزيارتك وتهنئتك الرقيقه ياام يوسف
ويارب تنورينى دايما

Kiara يقول...

والله بيصعبو عليا طيب دول ومعاهم دبلومات امال لو عرفتي ان عندنا فيه ناس معاها بكالريوسات تعملي ايه

الحمد لله علي كل حال

وحشاني يابيبة

Maha Shahen يقول...

زى ما قولتى يا نور ربنا بيوزع الارزاق وكل واحد فينا وليه قدره ولازم يرضى بيه علشان يعيش مبسوط وسعيد ويمكن لما يوصل للشعور بالرضا ربنا سبحانه وتعالى يكرمه ويغير حاله للاحسن
صحيح هما حالهم زى ما انتى وصفتى من وجهة نظرك وحش قوى لكن مين قال انهم ممكن ميكونوش سعداء
بنقول كلام كتير ان السعاده مش فى المال ولا ولا بس عامة السعاده فعلا مش بتتوقف علي شىء معين دا احساس داخلى ربنا بيرزق بيه فعلا الانسان اللي يستاهله
الاهم اننا نحترم الناس دى ونعاملهم زى ما بنعامل اى حد تانى , وشغلهم ولا تعليمهم شىء ميقللش من قيمتهم بالعكس دا يزيد من احترامنا ليهم لأن فى ناس فى نفس ظروفهم اصبحو شحاتين أو انحرفو وبيرجعو السبب للفقر , لكن لا عمر الفقر ما خلى الانسان يتغير للاسوء لأن ربنا سبحانه وتعالى اللي ماسك زمام الامور لو توكلو عليه هيغنيهم ويرزقهم
والحمدلله والشكر ليه علي كل النعم اللي عندنا واللي بنشوف قيمتها لما نشوف اللي أقل مننا