الثلاثاء، فبراير 23

عن البرادعى والأمل..وجهات نظر



البرادعى اللى أثار الاحاديث حواليه الفتره اللى فاتت لانه الامل المنشود للمصريين
فى الحقيقه لحد حواره مع منى الشاذلى مكنتش اعرف عن طريقه تفكيره ولا دماغه حاجه اكتر من إنه شخصيه محترمه لا تشوبها شائبه
ولأنى مكنتش اعرف هو ممكن يبقى رئيس كويس لمصر فعلا ولا لأ كنت بعلق الامل على انه قدر يدير وكالة الطاقة الذريه 12سنة اخد بسببهم جايزة نوبل إذن هو مبدأيا اهل لانه يقدر يتولى مسئوليه حكم مصر حتى ولو كان مش هيبقى قدها اوى مهما كان مش هيكون سئ زى الوضع الحالى

كنت خايفه جدا تطلع الناس متعلقة بيه من نفس منطلق البنت العانس اللى مابتصدق يجى اى حد البيت فتقول عريس يابوى حتى لو هو كان سئ لدرجه انه لو جالها ايام عزها وجمالها كانت رفضته بالتلاته

لكن الحقيقه حواره مع منى الشاذلى كشف كتير وهو افضل نسبيا عن كونه صامت وهادى وواخد جمب زى عادته ومش عارفين دماغه فيها ايه
لكن عن الحوار كان ليا شويه ملحوظات

أولا : مال كون الراجل سقط فى امتحان فى الحضانه ولا فى الحقوق بكونه هيمسك رئيس دلوقت؟ اذا كان الراجل اخد جايزة نوبل
طب ماهو ياما ناس كانوا اوائل ودلوقت موظفين فى الحكومه بيشيلوا البطيخه ويركبوا اتوبيس الهيئه ويحطوا منديل على قفاهم

وثانيا: هو كون الراجل اضطر لانه يمر من بين الناس بعربيته مش ماشى على رجليه يبقى كده هيتعامل مع كل المشاكل بسياسه التعالى والشوكه والسكينه زى ما منى قالت؟ وحتى لو كان بيعمل كده خوف من الناس اللى جايه تستقبله ما المانع يعنى فى انه يخاف على نفسه من وجود دسيس طب ماهو الريس الموجود دلوقت بيلقى خطبه احتفالات اكتوبر من مكتبه الخاص ومن تحت المكتب لو لزم الامر

وثالثا: تقديم تقرير عن عينات من الشعب لا ليها فى التور ولا فى الطحين زى اللى مايعرفش الاسم اساسا واللى فاكره البرادعى بتاع انا البرادعى يارشدى ولا يالطفى مش فاكره ولا واحد بيقول عليه واخد الايزو مايعرفش اكيد يعنى ايه ايزو والا مش هيقول ان ممكن بنى ادم ياخدها ده على اساس ان الهيكل التنظيمى بتاعه مظبوط مثلا!!
ده هما شايفينه يدينه هو فى ايه؟ عشان كان مسافر بره؟ طب ماهو شغله واللى قاعدين جوه بيعملوا ايه؟ ماهم بيخربوا
اهو ده على الاقل عمل حاجه لاسم البلد

 ورابعا: مهاجمة منى ليه على اساس انه مالوش حزب مناصر ليه وانه بيشتغل لوحده وبيقول كلام معسول يعشم بيه الناس قد يكون تنفيذه فى الحقيقه صعب بل مستحيل. طيب هو كونه مالوش حزب ده عيب؟ انا بصراحه شايفه ان مفيش حزب محترم يستحق ان ينتخب منه رئيس فى بلدنا.لا وطنى ولا معارضه ولا من اى تيار سوا اخوان او غيره.وجهة نظرى الشخصيه ان دول كلهم كل واحد على راسه بطحه تبعده بعد المشرق والمغرب عن اهليته للوصول لرئاسه مصر واعتقد ان البلد فيها محترمين كتير بس مش ظاهرين لان الفساد اكبر والراجل ده لو مسك الرياسه مش هيغلب انه يدور على شوية المحترمين دول ويمسكهم وزراء يساعدوه فى الحكم

وأخيرا: منى الشاذلى مكنتش قادره افهم موقفها.ده لو الريس نفسه هو اللى كان معاها بكل بلاويه ومصايبه مش هتحتد عليه كده !!
فى الحقيقه دورت على تفسير لموقفها مالقيتش غير تفسيرين محتملين
1- إما إنها كان بتلعب معاه بسياسة الاتهام بالاخطر عشان هو يتحط فى موقف الدفاع عن نفسه فيضطر يستخدم كل اسلحته وهى اخراج مافى جعبته لاظهار نواياه الحسنه وساعتها الناس تقدر تحكم عليه
2-أو انها كانت سلاح فى ايد حد اتحط حوارها ده فرصه لمحاولة تصغير البرادعى فى عيون الناس فمايحاولوش انهم حتى يثقوا فيه

البرادعى من وجهة نظرى الشخصية بارع وذكى ذكاء حاد وعنده سرعة بديهه جباره واحساسى كمان وان كانت السياسه ملهاش فى الاحاسيس ان الراجل ده يستحق انه يتأمن على الناس

منى كانت رائعه فى الحوار ومتألقه جدا وعرفت تلعبه كويس اوى حتى لو كان دوافعها حاجه غير اللى فهمته بس لو الدافع كان السبب التانى فى اللى فهمته فأنا هحتقر منى وهكرهها كمان لكنها ابلت بلاء حسن على عكس اشعاع الهمجية اللى اسمه عمرو اديب

وأخيرا وجهة نظرى الشخصيه ان مهما كان البرادعى سئ فهو مش أسوأ من النظام الحالى يعنى لو بفرض لا قدر له طلع وحش فهو اقل سوء يبقى هو الامل اللى فاضل

وإشارة أخيره لحاجه ترتبط بالموضوع
فاتتنى فرصه استخراج بطاقة انتخابيه فى شهر يناير وبعد محاولات مضنيه وبهدله عشان استخرجها فضلوا يماطلوا فيا عشانها ومعرفتش اطلعها انا واخويا
المهم اضطريت انى اتصل بخالى اللى هو ظابط فى القسم عشان يخرجهالى بدال مااتبهدل رغم انى مابحبش الجأله عشان حكايه الوسطه دى وفعلا قالى ابقى عدى عليا فى القسم هعملهالك المهم من غير رغى كتير
كنت عايزة اروح اعمل فيش فى القسم هو فضل معايا عشان الزحمه لحد ماعملته وخلص معايا كل حاجه وقبل مااخلص البصمات بدقيقه قالى هطلع اعمل حاجه وفعلا طلع خلصت واتصلت بيه عشان نعمل البطاقة ليا ولاخويا قوم ايه الاقيه بيقولى طيب يانور امشى انتى بقى عشان الراجل مش هنا!!!!!!!!!!!!!!
 نااااااااااعااااااااااااام ياخويا
عايزة اعمل البطاقه قالى مش النهارده
بقالك اسبوع بتقولى مش النهارده طيب خد صور البطايق بتاعتنا وابقى اعملها وعديها عالبيت قالى ابقى ابعتيهم عالبيت
المهم نستنتج ايه من الموضوع ده
ان خالى طبعا ندل وزيهم كلهم واننا بالعند فيهم لازم نطلع البطايق صح يارجاله؟

تدويانت أخرى كتبت عن الموضوع

هناك 22 تعليقًا:

غير معرف يقول...

بتتكلم فى السياسة يامرسي .. !!

حبيت احجز اوك مقعد , ولنا عودة


.

لا تـــشـــتــــاق يقول...

شوفي يانور
اولا حمد لله على سلامتى
ثانيا الموضوع كبير اوى
وادى اعده بقي واعمليلي فنجان قهوه عشان نقسم بقي ومن غير صداع
اول حاجه خالص احنا كشعب بعيد تماما عن الوعى السياسي
وان جيتى للحق مش السياسي بس
لكن خلينا في موضوعنا
الرجل ادارى ممتاز جدا جدا
لكن انا كفرد عمرى ما انتخبه رجل سمح لنفسه انه يعمل حاجات متتعملش مع العراق وكاله ايه الى بنتكلم عنها دى وانه كان رئيسها عاوزك تعرفي حاجه اى حاجه انشئتها الولايات المتحده لاتمت تماما للعالم بأى صله فما بالك العرب
فرحانين ان لنا رجل مدير الوكاله
الموضوع عامل زى المصري الى دخل اسرائيل عشان تصوير او اى حاجه يطلع منها مراقب طول حياته
وهو كان في الاسوأ
الناس دى عارفه ان الايدلوجيه الوحيده لانهيارهم هى شوكه الاسلام
وربنا يرحمنا جميعا ونحسن اعمالنا ونجتهد في طاعتنا
والله اعلم بالناس
والى يجيبه ربنا كويس
انا مش سلبي والله بس هو ده الواقع
سلام

sakayar يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بداية يا بشمهندسة في الكلام عن الأمل
هو فيه كتير من المصريين متعلقين بالأمل فعلاً زي تشبيه حضرتك بالبنت اللي لسه مش اتجوزت ... بغض النظر مين اللي هييجي وصفاته إيه ... بس شايفين انه أي حد هييجي هيكون أحسن من قاعدتها كده
لكن فكر البرادعي ... وأنا بصراحة شفت حواره كمان مع عمرو أديب وكان حوار أقوى شوية من السفه اللي كانت عليه منى الشاذلي اللي حسب اعتقادي خسرت شعبيتها فعلاً بعد حوارها الضعيف جداً والمستفز مع واحد بحجم البرادعي ... ففكر الراجل بيقول بالمختصر : نقعد نشوف حل المشاكل ايه وان شالله حتى يرموني ف أي حتة بعد كده بس نحل المشاكل ومش لازم ابقى القائد العظيم المحارب اللي الناس تهتف باسمه .... والنقطة التانية في طريقة تفكيره انه بيقول : كل اللي عاوز يعمل حاجة يعملها .... بس بنظام ... زي كلامه عن انه هيسمح ببناء كنائس في مصر و انه من حق جماعة الاخوان تكوين حزب معلن ... وانه ممكن يبقى لمصر رئيس مسيحي وقضية المنتقابات اللي بصراحة استفزني فيها لما استشهد برأي محمد عبده وقال دي عادة مالهاش دعوة بالدين ... حسسني انه وقع في المحظور سيادة الدكتور :)
بس نرجع ونقول الحرية اللي تسمح للجميع بممارسة معتقادتهم أفضل بكتير من الدولة الأمنية اللي بتسمح للجميع ممارسة كل شيء إلا معتقداتهم :)
النقطة التالتة انه الراجل وضح في خطابه مع عمرو أديب اللي سمعته ان كل اللي اتقال عليه ده اشاعات ومن باب الصحافة الحكومية وقال باللفظ العامي " أنا لو عاوز امرمطهم في المحاكم كنت عملتها بس انا مش عاوز انزل للمستوى ده " فالراجل برضه رغم أدبه وأخلاقه ينفع يبقى بلطجي في الوقت اللي نحتاج لبلطجي ههههه
والنقطة الرابعة في حوار منى الشاذلي ... انا ازاي اتعامل مع واحد معاه قلادة النيل اللي هي أعلى وسام في مصر ومعاه جايزة نوبل اللي هي أعلى تقدير على مستوى العالم ... واتكلم معاه بطريقة ركيكة جداً بتدل كإنها ملقنة الأسئلة اللي تسفه من الرجل نفسه
للأسف زي عمرو أديب وهو بيتكلم معاه وبيقول له لو مسكت الرئاسة هتعمل ايه في مشكلة "جدو" لاعب الكورة
للأسف مشوفتش حوار حتى الآن بيدل على رقي الاعلام المصري سواء على الفضائيات أو في التليفزيون المحلي طبعاً
والنقطة الأخيرة ... انه الدستور لا يسمح لشخص الدخول مستقل في انتخابات الرئاسة و ممكن البرادعي اتكلم في النقطة دي ... انه الفرصة الوحيدة علشان يرشح نفسه هو تغيير الدستور في خلال السنة القادمة لانه مش هيدخل تابع لحزب هو مكانش عضو فيه أو مؤسس فيه خصوصاً ان الأحزاب المصرية اللي نشأت في الفترة دي كلها نشأتها قايمة على فساد وأشياء أخرى
أخيراً لا نملك حتى الآن إلا إننا ندعي ربنا أن يولي أمورنا خيارنا ولا يولي أمورنا شرارنا
جميل البوست يا بشمهندسة وعجبني رأي حضرتك
:)
بس انا ماليش في السياسة وعيب تقولي على ولي الأمر بتاعنا " لو حكمت الظروف يلقي الخطاب من تحت المكتب " ههههه أنا هبلغ عن حضرتك ... وخالك الظابط هو اللي هيتولى أمر تعذيبك في جوانتانامو
دمتي بكل الخير يا بشمهندسة
:)

ENG./ELSAYED,PMP يقول...

هندزة
انا جيت اقدم تماسى ... اجمل تماسى ... احسن تقولوا ان انا ناسى

قريت البوست كله وربنا

بس معنديش تعليق غير التماسى

المهم استلمتى الفيش

وبعدين لا خال ولا عم بيشيلوا الهم ... يعينى ع الام وحنان الام

تحياتى

ENG./ELSAYED,PMP يقول...

هندزة
انا جيت اقدم تماسى ... اجمل تماسى ... احسن تقولوا ان انا ناسى

قريت البوست كله وربنا

بس معنديش تعليق غير التماسى

المهم استلمتى الفيش

وبعدين لا خال ولا عم بيشيلوا الهم ... يعينى ع الام وحنان الام

تحياتى

ENG./ELSAYED,PMP يقول...

لا تقارن نفسك مع أي شخص في العالم..إن فعلت ذلك فإنك تهين نفسك

جميلة اوووى

الميكروباص يقول...

ولله كنت لسه هاتكلم في الموضوع ده كمان كام يوم بس من وجهة نظر مختلفه خالص

على كل حال ما قاله في البرنامج ليس بجديد- فهو لم يقول إلا الكلام اللي كلنا بنقوله

والصراع القادم سيكون بين البراعدي وايمن نور على دور الكومبارس لحسني مبارك

شبــ اون لاين ـــاب يقول...

انا بحب البرادعى ع فكره


لكن انا شايف ان لحد دلوقتى مفيش واحد بجد


ممكن يكون رئيس لمصر


يمكن اكون غلط


-----------------------
كان معكى من امام الكيبورد
واحدمخه لاسع شويه
شبـــ اون لاين ـــاب
الاسكندريه
-----------------------

P A S H A يقول...

أنا ما قريتش البوست بصراحة بس حابب أعلق وأضم صوتي لصوت الباشمهندس /سيد وأقول لك مساء الفل :))

mahasen saber يقول...

والله يا حبيبه برادعى اوغيره مبئتش فارقه المواطن جاتله قناعه بأن مفيش حاكم هيحس بيه خلاص

فبتالى كل انواع الحكم بئت واحده

المهم انتى وحشششششششششششششانى جدا جدا جدا يا نور
اخبارك ايه
ياوحشه
يا وحشه
يا وحشه
وده عشان مبتسأليش وانا
اوحش
اوحش
اوحش
عشان مبسألش برضه

☼♫♪ عمــاد الدين يــوسف ☼♫♪ يقول...

اختي بيبه ، بصرف النظر عن الخط اللي مقق عنيا .. تحليلك لحوار منى الشاذلي مع د. البرادعي ، تحليل شيق ويدل على رؤية عميقة للموضوع ، مش سبهلله (:

وعموما ، انا عن نفسي بقترح نعتبر البرادعي باب للتغير وليس المخلص ، والتغير البسيط اللي بيتمثل في تلت قوانين سيئة السمعة والاخلاق ، دول لو اتغيروا تأكدي ان البرادعي هيغير مصر وهييجي وراه برادعه كتير يرحمونا من مستنقع القرف اللي كلنا غطسانين فيه .

تحياتي

بلال عادل رجب. يقول...

السلام عليكم
الدكتور البرادعى هو الافضل
مع انه يوجد اخطاء
اما المذيعه منى
فكان يجب ان تعطى له اكبر كمية من الاسئله عن العلاقات الخارجية وصلته بالمعارضة المصرية
انا هنتخب البرادعى ان شاء الله

number13o يقول...

بصيي البرادعي كالشخص ممتاز ينفع يقود دولتنا من الصبح
1-شخصيه دبلوماسيه ممتازه
2-فكر واضح وصريح
3-شخصيه محبوبه عنده كل القبول
4-متكلم بارع جدا
5-هو املنا الوحيد في التغير
ﻻ تعليق على منى

siraj يقول...

السلام عليكم ورحمة الله

ياه يا نور وانا بقرا البوست بتاعك عيني كانت حا دمع من البكاء انا في عقل بالي قلت دى فتاة احلامي اية الفكاكة دية واية الجمال دة في التحليل واية الذكاء في استنباط المغزي من الكلام واية خفة الدم

لحد ما وصلت لكلمة

نااااااعممممممم

ههههههههه

هب ووقعت علي الارض

اية يا بنتى انتى حا تردحي لخالك

لا بجد مشاء الله عليكي بس بطلي ردح
هههههههه

اما بخصوص البرادعي وسيادة الريس
مش راح اتدخل واتكلم ده برادعيكم ودة ريسكم وانا مالي

بس انا راح اقول كلمة وحدة فقط لا غير

وهي مقتبسة من الشيخ وجدى غنيم

حسبي الله ونعم الوكيل في من محاصر اخواننا في فلسطين
وحسبي الله ونعم الوكيل في من يبني جدار الفصل بين مصر ام العرب وفلسطين

ولا ازيد

الميكروباص يقول...

عااااااااوووووو

-_- يقول...

كلنا نأمل خيرا

غير معرف يقول...

بصى يا باشمهندسه نور
أنا شخصيل وجهة نظرى ان البرادعى مش أحسن واحد ممكن يحكم مصر ومش هو الراجل اللى هوبا قوى ممكن يعمل المعجزات فى البلد وهو نفسه عارف كده وقال انه جاى يحرك المياه الركده فى مصر وللسبب ده بالتحدديد وبعيد عن اى اعتبارات فى شخصيته ونجاح او سقوط فى كى جى وان انا انشاء الله حنتخبه (ده لو قدر يترشح فى الانتخابات) بس علشان نغير الدنيا حوالينا شويه.

بالنسبه لخالك......انتى اللى غلطانه....طبعا مادام الموضوع مهم قوى كده كان لازم تروحى فى الميعاد وتطلعى البطاقه الانتخابيه ومافيش حد يقدر يفتح بقه. والله انا متهيالى الراجل فعلا كان مشغول وقال بلاش لعب عيال بأه

ها عرفتى بأه مين معاكى؟

Tarkieb يقول...

البرادعي يا بلاش غيره والله مايلزمناش

غير معرف يقول...

السلام عليكم
بالطبع سعيك لاستخراج البطاقة بعد المد القانونية أمر غير مقبول وفيه خروج على الشرعية وكان عليك أن تسعي في الموعد المحدد فقط .. هكذا تُصان حقوق الوطن
وإن وجدت مشكلة وتعنت وقت استخراج البطاقة من المسئولين عنها في الوقت المحدد كان بإمكانك أن تحرري محضر في القسم وأنا شخصياً من كان يتصل بي في المدة القانونية كنت أوجهه لكي يحرر محضراً بالقسم والحمد لله كان الموضوع يجدي ثماره
بالنسبة للبرادعي .. هو عالم يحترم لكن لا أراه رئيساً لمصر

تبقى همسة في أذنك : أرى كلمة نذل الموجهة لخالك غير لطيفة .. علينا أن ننتقي الألفاظ المناسبة ونعظم معنى الولاء والبراء في كلماتنا

دمتش بكل ود

الميكروباص يقول...

??????????????

فين النور؟

انا مش معاهم يقول...

ههههههههههه
كنت ناوي اكتب تعليق بس لما شفت قسم ياعمده دي ضحكت وخلااااااااااص

الميكروباص يقول...

????????????????????