الأحد، فبراير 14

صداع غبى وغباء مصدع




 أنا عندى صداع وحش أوى ياجماعة
الصداع هو حقا صديقى اللدود اللى مابيفارقنيش ابدا اللهم الا من ساعات تتعد على صوابع الايد الوحدة فى اليوم وبقاله معايا سنين عالحال ده
بس هو مش جالى من زمان 
من ايام السفر والدراسه

أنا حاسه ان دماغى ملوعة نار زى الصورة دى كده


وعارفه انها مابتبطلش تفكير زى الطاحونه
بس غصب عنى مش عارفه اوقفها عن التفكير 
وبالتالى الصداع مش راضى يروح 

أنا بكره الصداع اوى ياناس والله
بيخلينى عصبيه وحماره ومش طايقه نفسى ولا طايقه حد 
ومش عارفه افتح عينيا خالص حتى لما ضربت دماغى فى الحيطه مش راضى يروح

بس انا اساسا عاهات اليومين دول 
مره سوستة تى شيرت اخويا تقطع صابعى السبابه
ومن كام يوم السكينه تقسم صابعى الوسطى نصين وتخلينى ماشيه بايد واحده 
وبرضه رجلى اللى وقعت عليها على سلالم المدرسه وانا فى تالته اعدادى بتوجعنى

المشكله بقى اننا صنف غبى مابيدركش قيمه الحاجه الا لما يخسرها
يعنى مثلا صابعى ده طول عمرى بعمل كل حاجه من غيره-او بتصور ده-
لما اتعور منى بقيت حاسه ان حياتى وقفت بسببه وكأنه هو اللى كان بيعمل كل حاجه مش انا

هو احنا ليه صحيح كده؟!!

يلا اهو تكفير ذنوب الحمد لله
المهم برضه دلوقت الصداع يروح

والكارثه انى لا املك حرية الانعزال 

 يارب الرحمه بقى
ياتوقف الطاحونه ياتشيل الصداع من عندك

هناك 46 تعليقًا:

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
نـــــور يقول...

حاضر ياابو على
انا شلتها فعلا لانى وانا بقرا البوست تانى حسيتها غير لائقه

هرد على حضرتك رد مفصل بعدين لانى مش قادره دلوقت :(

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) يقول...

لما انجرح الصوباع وتاهت معالمه
احتجنا ليه لانه كيان فينا ليه يوم ونحتاجله

كيان الانسان جزء لا يتجزء منه
عندما يحمل نفسه فوق مالايطيق يشعر عضو عنه بالخلل فيبدء فى التعبير عما بداخله
فى صورة رفض لزيادة الحمل عليه
وتواصل استهلاكه فى امور قد يكون لها حكمة

همسات من الهدوء تفيد ونظرة الى السماء تجدى رب مجيب


ان شاء الله يهون الله كل شيىء

فيه دواء اسمه مجراسيد اقراص
مفيد فى حالات الصداع جدا وبالغ الامان
عن تجربة
ان كان الالم جسدى

ام ان كان معنوى
فارسمى بسمتك وانطلقى الى رب الارباب هو افضل

تقديرى

ENG./ELSAYED,PMP يقول...

Advil
ده برشام صداع حاجة كده زى السحر
لا بنادوول ولا نوفالجين

هوه كندى ... مستورد يعنى
ممكن تلاقيه هنا فى الصيدليات الكبيرة ف مصر
اصل انا عديت على جميع انواع برشام الصداع

زى حالاتك كده صداعى غبى

MaNoOoSh يقول...

يارب يا ستي الصدع يروح

على فكرة كان ليا قريب بيعاني من صداع مزمن
وطلع عنده حاجة اسمها صداع الشقيقة المزمن
أخد علاج شهر وبقى كويس جدا
الأفضل تروحي لدكتور تطمئني

Wish I were a Butterfly ... يقول...

:)

ألف سلامة عليكي يا بيبـا

طب إيه اللي فكرك برجلك اللي وقعتي عليها "في تالتة اعدادي"؟ :)
اممم...طب يمكن عشان أنا فكرتك بالسـلم؟
p:
بجد ألف سلامة عليكي يا جميلة. شفاكي الله و عافاكي

momken يقول...

لا الف سلامه عليكى

اما التوف عن التفكير فهو ممكن

فقط تعلمى رياضه الاسترخاء

الموضوع بسيط لكنه بيحتاج تدريب

الاصعب من الصدعاء ان التفكير واعاده الاحداث ووتعديل الاحداث وتخيلها بصفه مستمره بيحرق ملايين الخليا بالمخ انتى اولى بيهم

اقولك
خدى حبيتين بنادول


تحياتى

Unknown يقول...

الف الف سلامة عليكى شفاك الله وعافاكى
بصى احنا مش بنشعر بالحاجة اللى لما تختفى شوية بنبدأ ندرج اهميتها ومدى نعم الله علينا

سلامتك مرة تانية

عايش... ولكن !!!! يقول...

الف سلامه عليكى يا بيبه
حاولى تروحى تكشفى بسرعه عند دكتور كويس لان الصداع بطريقتك دى ميتسكتش عليه

psycho يقول...

الف سلامه
خلى بالك من السكاكين
مبتبقاش لطيفه بعد ما تعور
وخلى بالك من ايدك
دى اهم حاجه
وبالنسبه للصداع
خمس حبايات تريمادول
هيقوموا بالواجب
جربيهم وابقى بلغينى فى عيادتى

الميكروباص يقول...

كويس اني جيتبعد ما الصداع راح
لأنه لو مكنش راح وانا موجود كانت دماغك هاتنفجر (بعد الشر)


عااااااااااووووووووووووو

siraj يقول...

السلام عليكم

لا سلامتك من الغباء قبل كل شي

وسلامة صباعك السبابا وحافظي بئا علي الابهام هو صحيح السبابا مهم جدا لما اتكوني عايزة اتقولي لا او لما واحد غتت يتغاتت عليك واتحبي اتقولي احذر بس برضو الابهام حلو برضو ومهم خصوصا لما الوالدة الكريمة اتكون عاملة غدوة حلوة واتشوريلها بالابهام بمعني ان الاكلة حلوة وانتى يا ماما مية المية
ههههههه

ما تقوليش دة بتاع اكل
وسلامتك برضو من الصداع دة وحش اوى بس الاوحش وجع السنان اللى انا دلوقتي بعاني منة

فتك بعفية

وميض ابتسامة يقول...

الابنة الحبيبة نور

مش عارف اقولك ايه انا من كتر ما اضايقت شعرت بصداع بس مش عارف ليه انا عندى احساس ان النفسية مش كويسة ياترى حدسى كان فى محله
المهم سيبك من ده كله وخلينى اهنئك على مقالك الذى تشوبه شوائب الفلسفة يعنى الكلام كبير وفيه آلم وسخرية من الواقع
سلامتك الف سلامة

سمكه واحده يقول...

امممممم
صداع غبي وغباء مصدع

والله يابيبه انا لاحظت ان موضوع الصداع ده منتشر في مصر كلها والناس كلها بقي عندها صداع مش انتي لوحدك
ودي ظاهره بقت منتشره جداااااا
ومتعرفيش ايه السبب بس علي ما اعتقد انه من حجات كتير واساب كتير مثلا كتر التفكير وكمان النفسيه اللي مش تمام
بس في حاجه انا قرتها قبل كده من غير اي ادويه ولا حاجه
انك تسدي فتحه منخيرك اليمين وتتنفسي من الفتحه الشمال فقط لمده خمس دقايق نفس بطيئ
او العكس الفتحه الشمال وتتنفسي من اليمين بصراحه مش متذكره وهبقي ادور عليها واقلك بس جربي اتنفسي من الفتحه الشمال فقط لمده خمس دقايق

وان شاء الله يروح ولو ملقتيش فايده قرقشي اسبرين ايون مش تبلعي لا قرقشي اصل انا بحب اكله
(:
والف سلامه عليكي يابيبه من الصداع
ومتفكريش كتير في حجات كتير سبيها علي الله
تحياتي

Mano يقول...

فعلا الصداع دي شئ غبي
بيبقي الواحد مش طايق يعمل اي حاجة ومش طايق نفسه ومش طايق حد
ربنا يكون في عونك
والف سلامة عليكي

Unknown يقول...

الف مليون
لا بأس عنك ياحضرة
الباشمهندسة نور بقى
عندك صداع عامل فيكِ
كل دا وساكتة؟!روحى
للدكتورررررررررررررر
بسرعة!وماتأجليش الموضوع
اعملى كآفة التحاليل
والفحوصات المطلوبة
وبعد كده نشوف
حنعمل ايه؟

Unknown يقول...

وكلامك مضبوط يانور
ما بنحس بقيمة الشىء
الأ لو ضاع(الف بعد الشر)
أو اخدنا هدنة من دوامة الحياة
وفكرنا فى نعم الله سبحانه
وتعالى علينا وهى
كثيـــــــــــــرة.

د. محمد رضا يقول...

دا صداع العباقره يا بنتي طاوعيني

مش هقولك الف سلامه

ما انا كنت كاتب اني تعبان في الفيس بوك امبارح

:(

د. محمد رضا يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Sweet Violet يقول...

ماااالك يانواارتي بس
كل ده يحصل و انا مش هنا
الف سلامة عليك ياقمر v‎_v

قيس بن الملووووح يقول...

نحن في حاجه الي كل راي حكيم في مشاكل اصدقاء مدونة "دقات قلب فوق الخمسين"

Hossam يقول...

حبيبة قلبى حبيبة
بجد اشتقتلك كتير جدا
الف سلامة عليكى من الصداع انشالله اللى يكرهوكى hahahahahahahah
بجد الف سلامة
تحياتى صديقتى

Meme يقول...

استوقفني معنى ان الواحد ما يحشن بقيمة الاشياء الا بعد فقدانها
الصداع اسبابه كثيرة و ان علاف السبب بطل العجب
الف سلامة عليكي

Butterfly يقول...

ابعد يا صداع ابعد يا صداع

كبرى دماغك هو ده الحل ;)

نـــــور يقول...

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI)
************************

ونعم بالله ياابو على
تحليلك جميل جدا
بتفكر انت وبتحلل المواضيع اوى لدرجه بتخلينى ازعل من نفسى احيانا :)
اما عن الدوا فشكرا جداااااااا انا ربنا تاب عليا من ضرب الحبوب ده من يوم ماجتلى انفلونزا خنازير واخدت فيها اكتر من 60حبايه مابين مضاد ومسكن وانا بكره الحبوب ومابقدرش احطها فى بقى :(
نورتنى

نـــــور يقول...

ENG./ELSAYED,PMP
********************

سلامتك من الصداع ياهندسه
للوهله الاولى لما شفت كلمه ادفيل افتكرتها شتيمه :))

لا انا ربنا تاب عليا من اخد الحبوب مهما كانت فايدتها من ساعه ماجتلى انفلونزا خنازير
للتوضيح اكتر اقرا ردى على ابو على :)
نورتنى

نـــــور يقول...

MaNoOoSh
************

الله يسلمك ياجميل
بصراحه انا حالتى صعبه لدرجه انى اخدت عالصداع وهو اخد عليا بس مابحبش الدكاتره
شكرا ليكى يامنوش:)

نـــــور يقول...

Wish I were a Butterfly ...
*****************************

:) لا ياحبيبتى انا بتحصلى حاجه غريبه جدا
كل سنه فى معاد ماوقعت على رجلى دى وانا فى تالته اعدادى وانا رجلى بترجع توجعنى كانى لسه واقعه عليها
يفوت اسبوع مع الوجع وترجع لطبيعتها تانى
غريبه مش كده:)
سلامتك انتى يابوبه وان شاء الله تقومى وتخفى بالسلامه عشان ترجعى تنورى بلوجك ياعسوله :)
وماتقعديش عالجهاز كتير بقى اسمعى كلام الدكتور :) نورتى ياقمر

نـــــور يقول...

momken
********
فعلا انا اولى بيهم
عرفت عن تمارين الاسترخاء وان شاء الله اتعلم اعملها :)

حتى البنادول مابقاش بيجيب نتيجه معايا من كتر مالصداع غبى :(
والحمد لله بطلت اخده من بعد اتش وان ان وان :)
نورتنى

نـــــور يقول...

نهر الحب
*********

الله يسلمك من كل شر ياايناس يارب
اما عن معرفه قيمه الحاجات فلان ربنا خلقنا اذكيه بس راكنين دماغنا واحساسنا عالرف

نورتينى ياجميله

نـــــور يقول...

عايش... ولكن !!!!
*****************

مابحبش الدكاتره ياعلاء :(
هبقى تمام ماتقلقش :)

نـــــور يقول...

psycho
********

فى الاول افتكرت كلمه فى عيادتى تشير لانك دكتور ولكن الحمد لله ربنا خيب ظنى وطلعت مجنون :)
منور فى سرايا المجانين ياافندم

نـــــور يقول...

لورنس العرب
*************


ههههههههههه ياخبر ابيض ليه بتقول كده بس ياعمو ؟!!
ده انت منورنى والنعمه وعلى فكره هو مابيروحش اساسا يعنى خاف على نفسك :)

نـــــور يقول...

siraj
*******

ياخبر
انا عارفه ان وجع السنان صعب بس الحمد لله عمرى ماجربته
الف سلامه عليك ياسراج ربنا يخفف عنك يارب :(

اما عن صوابعى فأنا ممكن اعمل الحركه دى بس لو انا اللى عامله اكله حلوه مش ماما ههههههههه
نورتنى :)

نـــــور يقول...

وميض ابتسامة
************

:) سلامتك من الصداع ياوالدى
ان شالله انا بس اللى يبقى عندى صداع

النفسيه؟ معرفش
مش حاسه انها وحشه بس فى نفس الوقت مش حاساها كويسه

فى كلامى انا فلسفه وسخريه؟
اه ياوالدى ياعفريييييييييت
تصدق انك الوحيد اللى فهم قصدى :)
بجد والله
الله ينور عليك دايما فاهمنى كده ;)
منورنى دايما

نـــــور يقول...

سمكه واحده
***********

لحد دلوقت لسه مش جيتيلى بالخبر اليقين هى الفتحه الشمالولا اليمين؟ :)

وانا برضه بحب قرقشه الاسبرين والله اخيرا لقيت حد زيى

هو راح بس بيرجع تانى ياسموكه :(
ادعيلى

نـــــور يقول...

Mano
*****
الله يسلمك يامانو :)
منورنى

نـــــور يقول...

norahaty
***********

الله يسلمك يادكتوره يارب
بس مع كامل احترامى وحبى ليكى انا مابحبش زياره الدكاتره:(
دعواتك بقى :)

نـــــور يقول...

محمد رضا
*********

صداع العباقره؟ :)

شكرا يادكتور بس فين العبقريه دى
على فكره انا اسفه بقالى زمان مش بتابع على الفيس بوك خالض ماتزعلش منى وعموما الف سلامه عليك:)

نـــــور يقول...

Sweet Violet
*************

سويتى العسل
عشان تعرفى بس انى بتبهدل لما بتبعدى عنى :)

وحشانى
الله يسلمك ياروحى

نـــــور يقول...

قيس ابن الملووووح
****************

وتسعدنى المشاركه ياافندم
نورتنى

نـــــور يقول...

Hossam
*********

ياااااااه كفاره ياسى حسام
ازيك ياابنى مدونتى كان بتنادى عليك وانت منفض

نورتنى من تانى والله يسلمك

نـــــور يقول...

Meme
******

الله يسلمك ياميمى
مش هتظهرى بقى؟

نـــــور يقول...

Butterfly
***********

:) شكرا ياعسل

Unknown يقول...

ليه بـس!
دول ناس أمرا
وطيبيـــــــــــن

نـــــور يقول...

norahaty
**********

$:

وشى فى الارض منك يادكتوره
انا عارفه انهم محترمين وطيبين دول حبايبنا كفايه ان حضرتك منهم :)
بس انا كان ليا معاهم قصه وانا فى ابتدائى عقدتنى من زيارتهم والسبب الاكبر فيها انى بتكسف جدا من حكايه الكشف دى $:

شكرا لذوقك واهتمامك بالتعقيب يادكتوره