الجمعة، مارس 6

ابحثوا معى عن رجالة مصر

كان فى مثل زمان بيقول اللى اختشوا ماتوا وانا اقول لااااااا ليه فى خير فى البلد والرجاله موجودة.
دلوقت بقيت حاسه إن البنت المحترمة هتعانى علشان تلاقى راجل بمعنى الكلمة.
ماهو اصل ليه ده بقى؟
لان الراجل بقى بالشنب والصوت التخين مش برعايته لبيته وأسرته على رأى احمد ماهر

أنا لا سمح الله مش بقول كده بتجنى عليهم انا بس بنبهكوا لانى خايفه على سلالتهم من الانقراض فوالنبى اللى يعرف راجل كويس يجيبه نحطه فى ظروف خاصه وتحت رعايه مكثفه علشان السلاله مش تختفى من الدنيا ونلاقى حد نتجوزه
كام موقف حصلوا فى يوم واحد بس رجالتهم انا عرفتهم بس بالملامح والصوت واشهدوا معايا

الموقف الاول

أيام امتحاناتى فى ذات يوم من الايام كنت قاعده براجع قبل الامتحان وإذا ببنت شكلها عجيب جت قعدت على سور قصادى بس جمبها هو اللى ليا شويه وجه واد كده وقف معاها بس كان فى زرع حاجب شكلهم عنى 
المهم لقيت بنت جايه من بعيد ولابسه شكل الولاد بالظبط وجايه عليهم تجرى وكأنها فى ماراثون -اه والنعمه الشريفه-
قوم ايه لقيتها بتسأل البت اللى قاعده
انتى حليتى؟...لا
خالص؟....خالص

وصوتهم كان واصلنى رغم المسافه اللى بيننا وصمت رهيب يطبق على المكان شويه والاقى البنت الاولانيه نازله من قعدتها وبتاخد نفس عميق من سجاره فى ايدها-فى الجامعه خدوا بالكوا-وراحت مخرجاه شكل الحشاشين كده بالظبط وراحت رامياها فى الارض ودايسه عليها وهاتك ياجرى هى كمان زى بتوع الماراثون ناحيه شله اصحاب ليهم.
ده كلللللله والبعيد واقف وبيشرب معاها السجاير. يعنى هو انت البعيد مش حاسس انك فى جامعه ولا مضايق انها بتشرب سجاير قدامك؟ 
طيب يامنيل على عينك ياريتها كانت اتقلبت عليك فعصتك وانت نايم جمبها يوم ماولدتك مش مضايق انها بجحه كده وبتشرب قدام كل ناس الجامعه؟.....طيب بلاش ده ولا ده  مش حتى تقولها مش تجرى قدام الناس اصلك تقريبا من جنس البنات يعنى عيب لو مكنش حرام
عجبـــــــت لــك يازمــــــن!!

الموقف التانى 

هو وهى ماشيين ومشبكين ايديهم ومشهد اخر رومانتيكيه وأنا كنت قاعده متشحتفه وبقول جتنا نيله فى حظنا الهباب ناس ليها حب وناس ليها امتحانات. مش قضيتنا المهم
دول عمالين يحبوا فى بعض وانا عماله احب فى الكتاب اللى فى ايدى 
شويه وجم ناحيتى وقربوا لحد مابقوا قصادى وبرضو صوت البنت كان عالى وواصلنى وهى بتحكى واذا بها بتخلع ايدها من ايد الواد وبتروى

هو بقى كان قاعد بينى وبينه اتنين ...والناحيادى كده.-تخيلوا معايا المشهد زى ماانا تخيلته-...
وانا كنت قاعده كده ...فهو لو اتلفت هيشوفنى 
شويه واجى ابصله لما اتزنق فى سؤال واضحك الاقيه يروح باصلى وضاحك هو كمان يجى 10 مرات والله ياحبيبى

يانهارك اسود وحبيبى لازمتها ايه بقى؟
لأ واللى يغيظ ان حبيبها بسلامته بيضحك على ضحكها وهى بتشرح الموقف 
طب هو انت مش غيران ياجبله يابارد؟!
ده انا توقعت انى هشوف قدامى يحيى شاهين فى فيلم مش عارفه ايه كده لما لطش لبنى عبدالعزيز قلمين سحنين  علشان سلمت بس على صاحب اخوها.
واسم الله عليه بيضحك!! ودينى الدقن دى تلاقيها عيره
اللى انا مش فاهماه لحد دلوقت 
البت بصت للواد 10 مرات معقول يكون الامتحان 10 اسئله بحالهم؟ ولا هى استنهزت الفرصه؟!

الموقف التالت 

كانت خلاص صحبتى جت علشان نراجع سوا قبل الامتحان-اه ماانا ده كله كنت براجع قبل الامتحان شفتوا الهنا؟-
وشويه عدى علينا الواد عكرمه-احمد زميلنا فى جروب المشروع وده الاسم اللى طلعناه عليه-
ومعاه واد كده زميلنا بس غبى 
وقف عكرمه يسألنا فى شويه حاجات وصحبتى قالت ايه هروح اشرب حاجه 
قام الواد التانى عمل راجل وقال عايزين ايه اروح اجيبهولكوا من الكافيتريا 
انا قلت متشكره والشباب قالوا حاجه ساقعه انا راسى والف جزمه لازوووما تعملوا مقاطعه

الواد : مقاطعه ايه ياحجه الله يكرمك كبرى
انا: نااااااعاااااااام اكبر؟ يابنى اكبر بقى وخليك ايجابى 
هو: هى يعنى جت علينا احنا يعنى؟ عيشى حياتك ياشيخه
  -الله يحرقك يابعيد مش طايقاك ياض غور من وشى بس للاسف لازم اخده بالسياسه علشان يسمعنى-
انا: ماينفعش علشان لو كل واحد قال كده البلد هتتخرب 
وكلام كتيييييييير اخرته قالى ايه
هو: طيب بصى هريحك مادام انتى خايفه تشيلى ذنب انا هجيبلكوا وادفع انا وانا اللى اشيل الذنب بس ريحى نفسك وريحى دماغى
انا: هو ده اخر حاجه وصلتلها؟ روح ربنا يهدك..خلاص انا مش عايزه حاجه

وقلت لصحبتى ودينى لو جبتى حاجه فى المقاطعه لادلقهالك فى الارض
وفى الاخر برضو اشترى حاجات مقاطعه 

طيب اقول ايه فى العالم دى؟؟
وقتها انا توصلت لقرار ظريف 
هو انى اركز فى المراجعه لانها هى اللى هتنفعنى انما الاشكال الضاله دى بترفع عليا الضغط

هناك 41 تعليقًا:

بسمة انور يقول...

مفيش

مفيش رجاله

عوضنا على الله يا حبيبة

اكيد ربنا هيعوض الصبر خير

بسمة انور يقول...

ايه دة

انا اول تعليق

ياحلاوة يا ولاد

( آلاء)daughter of egypt يقول...

في رجالة يا بنات خليكو متفائلين

مش شرط عشان اللي انتي شفتيهم عرة يبقا كده خلصين لاء
اي نعم دلوقت بقا في رجالة البنات ارجل منهم لكن خليكي متفائلة

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) يقول...

انتوا فين يا رجالة مصر
هههههههههههههههه
والله عنوان حكاية

المهم
يا اختى لك التحية على بوستك
ذو الاجراس العاليه اللى وجعت دماغى
رجاله رجاله رجاله
وانا مش عارف بتتكلمى عن ايه
ماهو كلنا لينا رجلين اهو ؟
ادم ليه رجلين وحوا ليها رجلين وساعات4

انتى بقى بتقصدى انى عدد الذكور كبير
وعدد الاناث اكبر
اممممممممممممم

طيب ما انتى عارفة انتى مافيش
حد فى الاسرة حاليا الا ذكور واناث
يعنى ولا اب ولا ام

طيب نعمل ايه

نستنسخ رجاله

بيقولوا حسنى مبارك
طلب خليفه ليه كده وفيه شبه منه
الوزرا قالوا ناخد شعر ه منك يا ريس
ونروح امريكا نستنسخ منك
فعلا عملوا كده
امريكا بعتت نتيجةالاستنساخ
وكان جحش صغير
الريس زعل ازاى
الوزرا قالوا بريطانيا متقدمة على امريكا
فبعتوا الشعرة الى بريطانيا
فبعتت بريطانيا جحش صغير برضوا
اوووووووووووووووه
الريس زعل
الوزرا قالوا يا ريس احنا عندنا البحث العلمى متقدم عنهم
احنا هانبعت للعلماء المصرين
فبعتوا
العلماء المصرين بعتوا
جحش صغير (اه عليك يا حسنى )
الريس زعل جدااااااا
العلما قالوا احنا لسه مخلاصناش
فبعتوا بعد كده
طفل امور وحلو صغير
الوزرا قالوا انتوا عملتوا ايه
قالوا العلماء
احنا خدنا شعرة من الجحش الصغير
طلع الطفل


ياااااااااااااقلبى

انتوا فين يا رداله فين فين ؟

هانى زينهم يقول...

عنوانك خضنا يا شيخة حرام عليكى !!
المواقف اللى حكيتيها يا حبيبة مواقف فردية لشباب لسة فى مرحلة التكوين . لسة سن الرجولة ما جاش عليهم الموقف الاول مثلا هو مش ابوها ولا خطيبها ولا جوزها عشان يملك يحكم على لبسها . ان دورتى على العيب هنا هتلاقيه عيب الاب والاخ والام والبيت والمنظومة بحالها .بس مش كل الناس كدة اطمنى .

princess يقول...

لا انا هكيلك حاجة تشل اكتر باه
اخويا وهو سايق عربيته سمع خبطة صغيرة كده بيبص لقى بنوتة سايقة وخبطت عربية تانية فيها راجل ومراته خبطة بجد هبلة يعنى مكسرتش حاجة
نزل الراجل الهمام من العربية وادى البنت حتة دين علقة والناس بتتفرج اه والله بجد دول مش رجالة
نزل اخويا وصاحبه وفضوا الدنيا وحاشوا عن البنت والهانم مرات الراجل بتتفرج
وكمان تخيلى كسرلها العربية
اخويا صمم انهم يروحوا التوكيل والراجل يدفع اللى كسره دى اقل حاجة
تخيلوا بقى الرجل الهمام هرب اه والله
راح اخويا وصاحبه خدوا البنت وراحوا القسم عشان يعمللوا محضر والموضوع يبقى قضية
تخيلوا بنت تضرب علقة فى وسط الشارع والناس بتتفرج
حسبى الله

الازهرى يقول...

صدقينى الرجالة موجودة لكن الثقافة العامة المنتشرة الايام دى ثقافة مدمرة وفيها اخطاء كتير
يعنى فيها انسلاخ عن كتير من اوامر الدين والعرف وحتى العقل السليم

نتمنى يوكن برة احسن بس طبعا لازم نحاول احنا نخليه كده


دا بخصوص الامتحانات
طيب سمعنا اشاعة ان النتيجة ظهرت وفى ج ج وحاجات كده مفيش اخبار عن اى حلويات او خلافه

romansy يقول...

بيبه
انتى كده ظلمتى 90فى الميه من رجاله مصر
دول احلى رجاله
والبنات دول احلى بنات
فى الدنيا
نعمل ايه ظروف الحياه وحشه
يا بنتى خلاص بقى نسيبلاجيال القادمه تعيش وتحب
جايز تعرف تعمل اللى مقدرناش نعمله
بس على فكره فيه ناس كتير حلوه

mohamed ghalia يقول...

لالا
فى رجالة طبعا
والموضوع مش تعصب لجنس الرجالة
بس هو فعلا موجودين
زى مقابلتى المواقف دى اكيد برده قابلتك مواقف شوفتى فيها رجالة بجد
مش صح برده؟
دمتى فى سعادة

وميض ابتسامة يقول...

حيرنى منطقك فى عدم وجود رجالة وبالرغم ان كلامك كان بيتكلم عن حالات صارخة ونماذج دميمة لبنات عايزين فعلا يتأدبوا .. وحتى يكون العنوان صح ياريت تسميه تعالوا معانا نبحث عن شباب مصر ... مش كدة ولا ايه!!
واحب اطمئنك ان هناك والحمد الله شباب فى مصر زى الفل .. يعرفوا يعنى ايه معنى الاحترام والادب والتربية ومن الجنسين
ياابنتى الحبيبة .. الدنيا لسة بخير بالرغم من كل ماسردتيه من نماذج مؤسفة

تحياتى

موجة يقول...

نهارك اسود ومهبب يابت ياحبيبة
بقى انا جبت فى اليوم ده حاجة من المقاطعة
انا جبت فيروز فى اليوم ده يامعفنة
مااااااااااشى
كلة كووووم وانك تفتشى سر الواد عكرمة وتقولى على اسمة ده كوم تانى
لما يقرا يابت الكلام ويعرف اننا فضحناه هيولع فينا الله يحرقك
وتعالى بقى فى البحث عن الرجالة
يابنتى انا ربيتك على كدة؟
انا مش قايلالك ومفهماكى ان الرجالة ماتو فى الحرب
ولا انتى نافعة فى حاجة
ابقى قابلينى لو نفعتى

حبيبة الروح يقول...

اسكتي اسكتي
هو محدش قالك يا اختي ولا ايه مش الرجاله راحو في 76
ايوة امال ايه ودلوقتي في اشباح رجال
بعيد عنك كدا لا طعم ولا ريحه رجاله
ههههههههههههههههههههههههههه
يلا هنعمل ايه هنعصر علي نفسنا جردل لمون يمكن نقابل حد يكسر القاعده السائده
هذه الايام شوفتيني وانا بكلم نحوي
ههههههههههههههههههه
يلا بقي سلاموزي

Meme يقول...

ممممم انا شايفه اعتراض من كل الرجاله اللي هنا هههههه معاهم حق
الرجاله موجودين بس يمكن الفصائل الغريبه دي اللي انتي شفتيها بقت بتظهر و بتتكاتر
اعوذ بالله اعوذ بالله

سكر اصحاب التعليقين اللي فوقي ابقي سلميلي عليهم
سلام

الحرامي يقول...

كده يا حبيبه
امال انا رحت فين
انا اينعم حرامي بس راجل قوي
ما تخافيش علي السلاله
بس ادعي بس ان حد يوافق علي ويتجوزني وانا حرامي كده
عشان السلاله ما تنقرضش

أحمد سعيد بسيوني يقول...

بسم الله

اكيد في رجالة وكتير كمان

بس للاسف النماذج اللي حكيتي عنها دي مش منهم خالص

الله المستعان

ســـهــــر يقول...

لا فى رجاله بجد رجالة شايلة مسؤلية عيلة بحالها أب وام واخوات
رجالة تعرف تحافظ على نفسها واللى حواليها
لكن كل الامثلة اللى قولتيها دى حزنت اوى لانهم لسة شباب صغير وبالهيافة دى

لكن نرجع ونقول لسة فى خير ولسة فى رجالة بالرغم من قليتهم

وربنا يرزقك براجل بجد يقدرك ويخليكى أسعد واحدة فى الدنيا كلها

وردشان smilyrose يقول...

اولا وحشتينى من يوم االلقاء

ومش تزعلى انتى لأنى كنت جاية من الشغل وكنت فاصلة

وفعلا موضوعك حلو

وخصوصا كلمة رومانتيكية

اصلها كلمة انسان عزيز عليه قوى

اختك

smilyrose

ورد شان

روح الحب الصادق

Bob يقول...

انتى بتردهالى
بس انا معتقدشى اللى انت مش قصدك مش كدة؟
ولا قصدك ولا يهمك
بس باردوة مش كلهم يابيبة
بس انتى مقلتيشى انتى مشروع اية
وعلى كدة انتى فى رابعة
سلاااااااااااااااااام
بهاء

سمكه واحده يقول...

مفيش راجاله!
لا ياحبيبه مصر لسه بخير ياحببتشي
مصر مليانه رجاله بس مستخبين
المصري معروف بقوته وجبروته
بتتكلمي في ايه ياشخه عيب عليكي
موجودين ياحبيبه اطمني متقلقيش هو في قله قليله او كثره كثيره مش بيمثوا الرداله دي ومواقف زي كده بس مش معني كده انهم انعدموا لالا
بس احلي ناس ناس بلدنا يا بيببه مش كله مش من كام موقف هنعمم ده حتي يبقي ظلم وحرام علينا وافتري ويقلعوا رسهم ويدعوا علينا يا شيخه
اتمني ان الفئه دي تنعدم بقي وتظهر الرداله الي بحق وحقيقي ودد ودديد
اصلي لدغه اعذروني
مبروك يا جميل

arsenalwy يقول...

ايه ياحبيبة الخبط ده

لأ زى ما فى كده فى كده بس للأسف النوع اللى انتى وصفتيه كتر اوى اليومين دول واللى اداهم الفرصة البنات التافهة اللى عايزين شباب شبههم

بس شكلك بترمى ودن جامد ياحبيبة

ههههههه بهرج متفهمنيش غلط

Unknown يقول...

هي مواقف تحرق الدم اه معاكي بس مش لدرجة ندور ع الرجالة كأننا بندور على ابرة في كوم أش
أثرتيني بكلامك يعني عصبتيني بس عندك حق فعلا بقى فيه رجالة كتير كده بس التعميم ع الكل مش صح
ع العموم ربنا يوفقك ويكرمك براجل ابن حلال راجل يعني راجل مش أي كلام
ويا ستي مسامح في الي قلتيه عن الرجالة يلا خلي قلبي كبير هههههههههههههه
تحياتي وخالص مودتي

مـجـنـووون يقول...

طبعا مش كل الناس كده

في الكويس وفيه الوحش
ومش علشان حالة فردية يبقي تعممي الكلام

لسه في رجاله بس الرجاله مش بيتسلوا ببنات الناس وبيلعبوا بيهم
واحد بيتسلي ببنت وبيحب فيها في الكلية منتظره منه ايه ؟؟؟

تقبلي مروري
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

ههههههههههه

عجبني تعليق سمكة واحدة


جبرتي بخطرنا ربنا يجبر بخاطرك

gogo!sf يقول...

حبيبة انتى بتقولى مش فى رجالة
عشان انتى مش بتتعملى غير مع اللى فى الجامعة ودول مش يتقال عليهم رجالة يتقال عليهم شباب بيروش مع احترامى للشباب
وعلى فكرة فى كتير اوى من الشباب الجامعى رجالة بمعنى الكلمة بس مش عارفة انتى اللى مش بتعترى عليهم
ومش معنى ان الشباب اللى بتشوفيهم كدة يبقى مش فى رجالة
الرجالة يا بنتى ملية البلد
بس انتى انوى وانتى هتلاقيهم كتير ادامك

أمير البلانكو يقول...

حبيبه


ازيك


احم احم نحن هنا

شويه شباب مصري في الغربه والله العظيم رجاله أوي أوي ورافعين اسم مصر بأخلاقنا وشغلنا بس انتوا اللي مش شايفنا علي العموم بأسم كل الرجاله احنا مسامحينك يا حبيبه وكمان بندعيلك ان ربنا يكرمك براجل يكون كويس جدآ ومحترم

وكمان يعمل معاكي زي ماعمل يحيي مع لبني في الفيلم

تحياتي لكي

maha zein يقول...

بصي بلاش نظلمهم
يعني اللى انتي بتتكلمي عليهم دول بيكونوا قلة
او كتير بس مش اكتر من الرجاله الحمشة
مكن الولد يكون تعبان و تافه
لكن بيجي عند اللى يخصه وبيبقه حمش
فيعني ربنا يستر علي شوية الرجولة دول
بس جدعة انك لسة بتقاطعي
انا كمان والله ما تنازلت عن المقاطعة حتي في اللبانة الا عشان مبقاش كدابة اشتريت وانا في الغردقة سفن اب وانا في مطعم باكل لان المطع مكنش عنده خالص
وبعدين انا كنت باكل سمك ومش بعرف اكله الا بشرب وسألته علي سبورت وقالى مفيش
كان اضطرار عشان اكل
بس الحمد الله من ساعة غزة والله مجبتش ولا اي حاجة حتي اللبانة التشيكلش

الميكروباص يقول...

الرجال موجودين والحمد لله بغض النظر عن بعض المواقف
والبنات المحترمين بردو موجودين
اقولك على اجه
انا عندي في المصنع 13 عامل وفي مصنع الدقيق اللي جنبي على طول 40 عامل
95% منهم "مرفعين حواجبهم" حتى الكبار في السن منهم
ألائي الواد من دول اخد اجازه وبعد الاجازه يرجع ولما يقف يتكلم معايا ابص في وشه الاحظ ان فيه حاجه غريبه
اكتشفت انه "عامل حواجبه"
ولما بصيت في وشهم كلهم لقيتهم كلهم بنفس الطريقه ماعدا 2 بس
وانتي تقولي الرجاله في طريقهم للإنقراض
يا شيخه حرام عليكي
كفايه ظلم يا ناس

غير معرف يقول...

انا شخصيا شايف يا حبيبه ان الامتحانات اثرت عليكى وخليتك تفهمى المواقف بشكل غلط خااااالص.....بالنسبه للموقف الاولانى انا متهيالى انهم تلات ولاد وفى دلائل كتير فى كلامك بتقول كده واظن كمان انهم كانوا فى سباق تتابع بعد الامتحانات علشان يعملوا ريفريش والسيجاره كانوا بيسلموها لبعض بدل العصايه......بالنسبه للموقف التانى اللى فهمته ان اخو البنت دى معاها فى نفس الامتحان يا اما هو اللى مدبلر يا اما هى مش عارف بالظبط. بس واضح ان المشاعر الاخويه بينهم قويه فكل ما بتحس انها مزنوقه بتبصله تاخد دفعه للامام........الموقف التالت الحقيقه هو اللى تعبنى شويه فى تخيله ومحاولة فهمه لحد ما الحمدلله فهمته فى النهايه. الواد زميلكم ده اكيد امريكانى او اوروبى وجاى يتعلم فى مصر مش كده؟ طبعا الراجل معذور لانه البعيد معندوش احساس بالمقاطعه اللى شغاله........متحاوليش تفهمينى ان فى تفسيرات تانيه للمواقف دى لانى مش حتخيلها ومش حتخيل ابدا تفسيراتك ولا حصدق ان حال شباب الجامعه فى مصر وصل للحاله دى.....امال مين اللى بيطلع فى مظاهرات الجامعه لما بتكون فى قضيه فى البلد؟ البنات؟ ولا شباب مستورد؟ ربنا يستر ويكون فهمى صح.....خالص تحياتى يا باشمهندسه.

Kiara يقول...

كويس انك قررتي تركزي في المراجعه

بس اللي انتي شفتيهم مش يعتبروا نماذج اصلا

سمكه واحده يقول...

هههههههه بموت فيكي ياقمر
انتي ديما كده فقساني هوووس اصلهم نامو
وانا بدبر مصيبه كله عندنا نام هوس يا حبيبه وطي صوتك
متنيله يا بيبه بجري في المدونات وعماله مدونه تشيلني ومدونه تحطني وحاجه هم انا عارفه ربنا هيتوب علينا امتي(وش مطلع لسانه ده مش وش ده بؤ بقي)
والله كنت لسه مرخمه علي اختي وشده شعرها ولبست الترننج بتاعي بتغيظ فيا وجرت نامت عشان مبهدلهاش اصلها عنها منه من زمااان قلت خلاص بس استني عليا لما تروح في النوم وبصي بقي مش هقلك علي اللي هيحصل هوسسسسس

سمكه واحده يقول...

اخويا امبارح روحت وهو في الحمام فصلت النور عليه معرفش بس حسيت اني عايزه اعمل كده واختي كانت واحده صحبتها بتتصل بيها وهي بتشورلي انها اقولها مش موجوده عشان البنت رخمه روحت قلتلها ثواني اهي بتشد مني السماعه عشان هتموت وتكلمك جيالك اهه ههههههه
اختي كانت هتعيط مني
اسكتي بعمل كل عمله واختها
عايزه اتوب انا عايزه اتوب بقي
سمحني يارب
كل سنه وانتي طيبه ياقمر بمنسبه مولد النبي عليه افضل الصلاه والسلام
عاملين اكل ايه يا حبيبه؟
اصلي جعانه وماسكه نفسي عشان مأكلش بليل

سمكه واحده يقول...

ايه ده يا كسوفي ياكسوفي
اذيك يا طنط اذيك اذيك سلميلي عليها يا بيبه وبوسهالي وقوليلها ان بنتها زي العسل
تسلم الايد اللي ربت ربنا يباركلها فيكي ويخليها ليكي يارب طنط بقولك ايه؟ الله يكرمك استري عليا انا بقولكوا اهو
الناس نيمين في امان الله احسن اخطفلك بنتك اهو بس ابقي شدي ودن حبيبه يا طنط كده هه حبتين واخده بالك يا بيبه
عيب يا بيبي اقلعها ايه مش ولاد ابلد الي يعملوا كده بس استني انتي عليا(ضحكات شريره متقطعه)
بردو مقولتليش طنط عامله اكل ايه جعاااااانه
سلميلي علي طنط بجد يا بيبه كتير

سمكه واحده يقول...

وش خجلان خجلان حجلان ومنكسر اه يا بيبه كانت هتحصل حاجه زي كده ههههههه بس خلاص عشان خاطر طنط بقي انا ليا اساليب تانيه كتير هبقي اقلك عليها وقولي لطنط مهي كانت قاعده منوسانه حبتين يا شيخه, قوليها تصبح علي خير
بالنوسبه لاكل انتي بنت حلال مصفي الله عليكي طب اجيب ايه طيب اجيب عيش؟
(وش مطلع لسانه) ده هتبقي احلي اكله يا جميل والله بالف هنا وشفه انا غرت يا بيبه انا هقوم انا كمان اكل ياله بلا نيله انا يختي ميته من الجوع يمكن اموت ولا حاجه ابر نفسي اه حدش عارف بكره يحصل ايه؟ اموت وانا شبعانه يختي
قومي نامي يابت عشان نعرف نصلي الفجر يا منيله سهرتيني ايه الناس دي
بالف هنا وشفا مقدما يا جميل
تصبحي علي خير بعد ما تكلي تغسلي سنانك ورجليكي فاهمه وتلحقي تنامي عشان تقومي تصلي الفجر

سمكه واحده يقول...

ههههههههه
يخرب عقلك يا بيبه طيب مش نيبه خالص
انا سمكه(وش مطلع لسانه )

بعد الشر عليكي يا بيبه الف سلامه عليكي عيزاكي تفرفشي كده وان شاء الله ربنا يشيل عنك كل هم ونامي يا جميل تصبحي علي خير
بكره الصبح المدونين هيطردونا ويتخضوا من كميه التعليقات ويقولوا كل واحد عند بيته وهيشتموا فينا شتيمه يا جدعان يالهوي

عالم ماريونت يقول...

رجالة مصر ماتو في الحرب يا حبيبة
اخرهم كانو سنة73وبعد كدة النوع ده معدش بينزل منه
تحياتي ليكي
رنا(يوميات نائمة في الارياف سابقا)

siraj يقول...

السلام عليكم

انا مش راح اتكلم علي رجالة مصر لاني بصراحة تعرفت على رجالة من مصر سعيد بيهم

بس انا راح اتكلم علي رجال ليبيا
احنا كمان هنا في ليبيا عندنا النماذج اللي انتي تكلمتي عليها
واكثر من كدة ده في شباب ما تعرفيش انهم شباب الا بعد ما تسأليهم
الوك زي البنات
والصوت ناعم
والله المستعان
انا بصراحة مع الاشكال دول واخذ سياسة
غض البصر
بس بالمقابل عندنا شباب بسم الله مشاء الله
غيرة علي الدين وعلي العرض وبدون مبالغة انا لي صديق متزوج مايسمحش لحد يركب في كرسي العربية مكان زوجتة لانه ايقول انا زوجتي لسة نازله دلوقتي ومكانها لسة سخن

شفتي الرجالة

يلااا سلام

Beram ElMasry يقول...

Habiba
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فى يوم ميلاد المصطفى صلى الله عليه وسلم ادعو الله لى ولك بالخير وجميع اهلك ومن احببتم بالسعادة والسرور
لك تحياتى والسلام عليكم ، ولا سلام مع اليهود

اهلاوى صعيدى يقول...

السلام عليكم

اهلاوى صعيدى يقول...

ازيك يا اخت حبيبة انا اول مرة هنا فى البلوق بتاعك وبصراحة انا معجب بية جدا وباءرائك وفعلا فى الزمن الرجال الحقيقين قلائل والسبب غياب التدين الحقيقى فلو نظرتى الى كل مشاكلنا سوف تجدى الدين مغيب فيها والجامعات المصرية مليئة بالشباب الذين يوهم البنت انه رجل عن طريق شرب السجاير الشكل مع زملائة من الشباب ويعملها انة ود مخلص ومفيش حاجة تقف قدامة هو دة حال اغلب الشباب فى الجامعات المصرية

gogo!sf يقول...

كل سنة وانتى طيبة

hasona يقول...

السلام عليكم

الرجال كثيرون
لكن لا تأخذي احد بذنب أحد

نحن في زمن أنلقبت فيه المعايير
وساعات كثير نمشي في الشارع ونكون مش عارفين البنت من الولد
،،،
لكن حضرتك مش علقتي علي البنت
وفي نفس الوقت الشاب ده هيضربها بمناسبة ايه( هو لا يعتبر حاجة بالنسبة لها) ولا هي كذلك
حياتهم ليست علي أساس صحيح لكي نحبث فيها علي شئ صحيح

يعني هناك فئات ضالة ( سواء فتاة أو شاب) يعيشون بلا هدف وبلا رؤية لما هم فيه أو تفكير

واللي يعيش يااااااااما يشوف

تحياتي