الثلاثاء، مارس 31

فلتبحث عن نفسك


إذا ماضاقت بك الدنيا بما رحبت

وما رأيت من السماء إلا لون الغيوم
وما رأيت من البحار إلا تلاطم الامواج
وما رأيت من ألوان الدنيا إلا أسودها


فلتعلم أنها إرادة الله
ليسمو بروحك إلى نقاء السماء بعد الغيوم
وليصفو صدرك لاستنشاق نسمات البحر عند شروق الشمس 
ولتزيح غبار أنفاسك المختنقة لترى ألوان طيف الدنيا السبع


ولتبحث عن نفسك

فى عينى رضيع
أو فى ابتسـامة غريب
أو فى لمسـة قريب
أو فى ضمـة حبيب
أو فى ... نفـسـك

هناك 39 تعليقًا:

Kiara يقول...

فلنبحث جميعا

انا عن نفسي شغاله بحث اما خلااص تعبت

عاااااااااااااااااااااااااااااااا

وردشان smilyrose يقول...

بت يا كيارا ياريت تدورى لى معاكى

عشان انا تعبت وخلاص مش قادرة

يمكن تلاقيها لانى محتاجة الاقيها

وممكن نعمل نشرة


smilyrose

وردشان

روح الحب الصادق

Kiara يقول...

البحث عن ودرشان

لا تشرب الدواء

الدواء فيه سم قاتل

ان انا اااااااااااااااان


انا كمان تبحانه من البحث بس انا تقريبا قربت الاقيها

قولي ياااااااااااااارب

وردشان smilyrose يقول...

طب خلاص اشرب الدوا بقى

يمكن اخلص

بلس قربتى تلاقيها بجد

يا مسهل بسقبل ما اخد استمارة 6

الحقى بسرعة

smilyrose

وردشان

روح الحب الصادق

Kiara يقول...

استماره ايه ال استماره ال معندناش بنات بتاخد استمارات

ومش تشربي الدوا امال انا بحزر من ايه

وردشان smilyrose يقول...

لا هشربة لو مش كلمتينى

وبجد والله مش هزار

انا خلاص بنتهى انتى حرة


smilyrose

وردشان

روح الحب الصادق

أبو العريف يقول...

ولتبحث عن نفسك

فى عينى رضيع
أو فى ابتسـامة غريب
أو فى لمسـة قريب
أو فى ضمـة حبيب
أو فى ... نفـسـك
او اعمل سيرش علي جوجل
هيجيبك اكيد عند حبيبه

وميض ابتسامة يقول...

ابنتى الحبيبة

احتار خيالى (مع الاعتذار للعندليب)

هى الحكاية ايه بالظبط ..!!

وما هو اصل الدعوة ...؟ وما سر نبرة التشائم هذه؟؟

الحياه حلوة والله .. ولا تضيق الا لتفرج هكذا خلقت .. وهكذا ستستمر!!

تمنياتى بالنجاح وراحة البال والصحة

موجة يقول...

ونعم بالله يا حبيبة
انها اراده الله فعلا
وسلام بقى دلوقتى الحق اروح ابحث
يمكن الاقى نفسى
اصلى عاوزة اغنى انا مش عارفنى انا تهت منى انا مش انا
ببص لروحى فجأة لاقيتنى...........
والباقى بقى معروف

blue-wave يقول...

الله عليكى يا بيبه
الله عليكى بجد
اذا ما بحثنا عن انفسنا فى ما ذكرتى
فلن تجدى تائها واحدا
تحياتى

Resala يقول...

حبيييييييييييبه
اخباراتك ايه؟
يارب تكونى بخير
على فكره جميل جدا ان الانسان يدور على نفسه كل فتره ويصلح العيوب وينمى الحاجات الحلوه
بوست جميل جدا...
وتسلم الايادى يا بيبه(بالعند فيكى)
وتقبلى مرورى...
اخوكى جيمى

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) يقول...

فلتبحث عن نفسك

ياااااااااا سلام على البحث

بس ذاتى ولا يدوى

هههههههههه

وان اشتد بك البرد يوما" فاحرق كتبك
فاءن الدف غالى

يا غالى انت يا غالى

صمت المشاعر يقول...

ياخبر ابيض الناس كلها ماشيه تبحث عن نفسها


الظاهر ان في حراميه منتشره اليومين
دول

كل واحد يخلي باله علي نفسه بعد كدا


بقترح فعلا اننا نسال عمو جوجل اكيد يعرف


بوست رائع دمتي بكل خير احتي

Wish I were a Butterfly ... يقول...

لمسة قريب و ضمة حبيب دي حاجات وحشتني أوي... مش عارفة هترجع تاني حتى و لا لأ
الناس بقت بعيدة أوي أوي يا بيبة

جميلة أوي كلماتك :). بتمنى دايما تلاقي نفسك وتكوني سعيدة بيها

Unknown يقول...

(إذا ماضاقت بك الدنيا بما رحبت
وما رأيت من السماء إلا لون الغيوم
وما رأيت من البحار إلا تلاطم الامواج
وما رأيت من ألوان الدنيا إلا أسوده)
*فقل لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين .قالها سيدنا يونس وانجاه الله من جوف الحوت ومن جوف البحر.

kochia يقول...

اجل هي ارادة الله

جميلة اوي
انتي بقيتي فيلسوفة
ياتري ايه السبب ؟؟؟؟

مصطفى محمود يقول...

اللهم فرج

آمين

romansy يقول...

سبحان الهادى
الحمد لله موقعناش من الجسر ولا حاجه
بس شكلك انتى توهتى
ياولاد الحلال حبيبه تايهه طول كده
رجلها الشمال
فيها بتاع زى دا
هههههههههههههههههههه

romansy يقول...

وكمان غيرتى اسمك
الحمد لله
نرجع نقول تانى
ياولاد الحلال
نور تايهه طول كده رجلها الشمال مسلوخه سلخ كبير كده
يلا بقى
مش جيتى وقعت الجسر

yoyo يقول...

صباحك سكر يا بيبة
اخبارك ايه يا قمر
يارب تكونى بالف خير

ايه موضوع تغير الاسم دا بقى نور او حبيبة المهم اانك موجودة معانا يا قمر

انها ارادة الله اغلبنا تائه فى ملذات الحياة فاقد الشعور بذاته و قد يبدا رحلة البحث الطويلة عنه عله يوم يجدها

كلمات تحمل بعد فلسفى جميل يا بيبة ولا اقول يا نور

بلاش قر و نق علينا بقى ههههههههههههههههههه

تحياتى
يويو

mohamed ghalia يقول...

جميل أن نبحث ونكتشف انفسنا
كلمات رائعة

Unknown يقول...

السلام عليكم

البوست جميل رغم قلة كلماته

وفهمت من مضمون الكلام ان حتي لو عندي مشاكل في نعم كتير ربنا عطهالنا


كلامك بجد كلام جميل كلام معقول
مقدرش اقول حاجه عنه


مستني زيارتك تشرفني

بالتوفيق


برقش

الشاعر الحزين يقول...

بسم الله

أولا البقاء لله وحده
واللهم أدخل الفقيد فسيح جناتك واقبله تائبا لا عاصيا يارب العالمين

ثانيا
دى أول مره أعلق فى مدونتك الجميله
وان شاء الله مش الاخيره

وبجد تسلم ايدك على الكلمات الجميله قوى دى

دمتى دائما مبدعه ودام قلمك المبدع

Meme يقول...

انا عندي سؤال...
هو انا ليه مش بيطلع معايا كلمتين جنب بعض حلوين زي دول؟؟؟
خودي بالك انا عيني مدوره و شويه كمان حبتدي النق ههههههههههه
لالالا بهزر معاكي بسم الله ما شاء الله الله اكبر ربنا يحفظك

momken يقول...

عارفه يانور

كنت عاوز انصحك حاجه

خدى البوست الجامد ده وحطيه على الديسك توب

وكبريه واعملى اوت برنت والزقيه على المرايه بتعتك

واطبعيه على التى شيرت الابيض بتاعك

لانك اكتر حد فى هذه المجره محتاجه

البوست فعلا رائع رائع

والاروع انه طالع منك انتى

انا عارف انك زى الفل غيرش هى عين وصابتك

تحياتى

محمد عتلم يقول...

ولتبحث عن نفسك

فى عينى رضيع
أو فى ابتسـامة غريب
أو فى لمسـة قريب
أو فى ضمـة حبيب
أو فى ... نفـسـك
ــــــــــــــــ
طبعا كلام واقعى ومعقول
طبعا اكيد الواحد بيلاقى نفسه فى الحاجات دى .. بس انا بلاقى نفسى جدا وبكون طاير من السعاده لما طفل صغير يبتسملى وكل ماصغر سن الطفل كل ماتكون السعاده اكبر ... مش عارف ليه

فتاه حالمه يقول...

Iam agree with momken 100%
متنسيش تشدي اللحاف
تشاو

قلب ينبض لله يقول...

كلامك جميل أوي يانور

يسلم أيديك بجد

أتمني مايكونش كلامك دا من جرح أو ألم بتمري بيه حاليا

وحشاني جدا أبئي طمنيني عليكي

سمكه واحده يقول...

عارفه
انا بحب الاسم ده اوي
يارب ديما حياتك كلها نور ويبعد عنك اي ظلمه
كل انسان له نصيب من اسمه صدقيني

كلام حلو اوي اوي اوي
نعم هي ارداه الله سبحانه وتعالي
ونعم بالله

خالي بالك من نفسك

عالم ماريونت يقول...

المشكلة ان الواحد يا حبيبة ساعات مش بيلاقي نفسه في اي مكان

بجد ازمة

رنا

غير معرف يقول...

الله عليكي بجد

gogo!sf يقول...

ازيك يا حبيبه

ايه الكلام الخطير ده

فعلا هى ارادة الله

ان الواحد يلاقى حياته كلها سوووووواد.....
ان الدنيا تضيق بك
ولا تسعى الى ان تبحث عن الهواء النقى وتستنشقه لكى يتسع صدرك بعد ان اختنقت ولا تبحث ايضا عن ابتسامه لكى تفرحك لحظات مؤقته
ولا عن اى شىء اخر

حقيقى تسلمى يا حبيبه
احساس بالحقائق ممتع جدا

بوست رائع رائع

عاشقه الاحزان

بلاش فضايح يقول...

اللهم ارحمه واجعل قبره روضة من رياض الجنة ويلحقنا بيه على خير

إذا ماضاقت بك الدنيا بما رحبت
فلتعلم أنها إرادة الله
ليسمو بروحك إلى نقاء السماء بعد الغيوم

أهم حاجة ان الانسان لازم يقتنع ان ربنا لما بيضيقها على حد يبئا علشان بعده فرج
( فإن مع العسر يسرا )

وان الضيق مش علشان الشخص ممكن يكون مذنب
دة ممكن يكون علشان ربنا بيحبه وبيختبر صبره

تحياتى

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمة
الله تعالى وبركاته
وعفواً يابيبا للازعاج
ولكنى اريد ان أسأل عن
اسم البرنامج اللى
المرحوم (محمد الفارس الملثم)
عمله لكِ وبه تستطعين معرفة
السبب او عما يبحث من يجىء
الى مدونتك إذا كنتى تعرفى
اسم البرنامج فأخبرينى
ولكِ الشكر الجزيل .

Unknown يقول...

قلبتى عليا المواجع
ابحث فين جربت كل مواقع البحث جوجل وياهوو ولايف وكل حاجه
وانتى ادرى واحده البحث ودانى فين

تسلم ايدك يا حبيبة قلبى

*الطالبة عفو الله *زوزو يقول...

روووووووعة بجد روعة يا جبيبة

بجد احيانا كتيرة نتوه عن انفسنا في زحمة هذه الحياة

و نحتاج لوقفة كي نبحث عن أنفسنا

بجد كتابة للبوست هايلة سلمت ايدك حبيبتي

فينك طولتي الغيبة يا رب تكوني بخير

ابقى طمنيني عنك

في امان الله

محمد فارس يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كلماتك جميله
(اذا ما ضاقت بك الدنيا)
فلتعلم انها ارادة الله
فلتقرب الي الله
ساعتها سوف لا نحتاج للبحث عن انفسنا
مع خالص تحياتي
وتمنياتي لك بالسعاده

MaNoOoSh يقول...

المهم فى الاخر نفهم نفسنا صح علشان نلاقيها ونرتاح بجد

siraj يقول...

حبيبة العجيبة

ازيك يا باش مهندسة

كلام حلو والله

دائما انا ابحث عن نفسي فلا اجدها الا فى سجدة لله تعالي

كلماتك حلوة ومؤثرة وفيها صدق ورقي محسوس فى المعني