الجمعة، يناير 22

بالرغم منا قد نضيع



مسكت ورقه كبيـــــــرة وقلم
حاولت اكتب احساسى 
حاولت اتنبأ بكره مخبيلى ايه
.
.
.
طبقت الورقه وقطعتها 
بعد ما رسمت فيها 

وشى الحزين
وعلامة استفهام كبيـره اوى
وبعدهم سؤال واحد 
"ليـــــــــه؟!"
.
.
.
ابتاه...ايامى هنا تمضى
مع الحزن العميق
وأعيش وحدى...
قد فقدت القلب والنبض..الرقيق
درب المدينه ياأبى درب عتيق
تتربع الاحزان فى ارجائه
ويموت فيه الحب ..والامل الغريب
.
.
أبتاه
بالأمس عدت إلى الحسين
صليت فيه الركعتين
بقيت همومى مثلما كانت
صارت همومى فى المدينة
لا تذوب بركعتين



هناك 29 تعليقًا:

الميكروباص يقول...

نفسي أعلق


بس مش قادر

KEBLAWYAT يقول...

جميل جدا

romansy يقول...

ايزيك يا نور اخبارك ايه
مالك ايه اللى جرى
والله ايام الدراسه كانت اسهل بكتير من اللى بنواجه دلوقتى
بس نعمل ايه لازم نشوف بقى ايه اللى تعبنا ونحاول معاه ونحله

*الطالبة عفو الله *زوزو يقول...

ازيك يا نور وحشتينا
ايه الغيبة دي
و بعدها جاية بالنكد دة خير يا جميل مالك?
بوصي يا حبيبتي لو انتي بصيتي لي دنيا من زاويتها المسودة مش حتعرفي تعيش و حتمرضي
فالاحسن اننا نعمل نفسنا مش شايفين و لو انها صعبة
بس عشان نعيش والحياة تمشي
الله المستعان
و يبقى الامل ما دامت الحياة

دمتي بخير

ولــــــــــو يقول...

طب يعني تتعبي وتمرضي ومش نعرف
طب والله عيب
اينعم مش كنت هاجي ولا هاجيب برتقان ولا موز بس اهو على الاقل نقول الف سلامة
يارب تكوني احسن
انا بصراحة مش قريت البوست اساسا
يمكن اعلق تاني لو قريته
انتظرونا بعد الفاصل

ميرام يقول...

):
شدني قوي العنوان
ازاي ممكن نضيع غصب عننا .....؟
طيب مش ممكن نرجع نفسنا تاني للطريق
؟
طب هو احنا فعلا مسؤولين عن ضياعنا
؟
):
عجبني قوي اقتباسك لكلمات جويدة
تحيتي ):

حسن ارابيسك يقول...

قصاقيص حبيبة
إنتقاء جميل
وواضح قراءاتك لفاروق جويدة
لكن الحقيقة أنا أحب أن أقرأ لكي خماسياتك منذ وقت بعيد
فخماسيات التدوينة السابقة رائعة لأنها من القلب وبدون رتوش وتحمل جوانب وأبعاد لحنايا النفس الحائرة والمتعبة
قصاقيص حبيبة مازالت على روعتها وجمالها وتميزها
تحياتي
حسن أرابيسك

سمكه واحده يقول...

.

ابتاه...ايامى هنا تمضى

مع الحزن العميق

وأعيش وحدى...

قد فقدت القلب والنبض..الرقيق

درب المدينه ياأبى درب عتيق

تتربع الاحزان فى ارجائه

ويموت فيه الحب ..والامل الغريب


اممممممممممم جميل
تصدقي نفسي اروح الحسين
متيجي بينا؟
ها ها
ياله ياله
بينا بينا

اخبارك ايه دلوقتي يارب تكوني بخير يابيبه
وفعلا بالرغم منا قد نضيع

تحياتي

شهد الكلمات يقول...

انا عايزة اقولك اني قشعرت

بس طبعا حاجة مش جديدة على فاروق جويدة

اختيار جميل بجد

على فكرة يا بنوتة انتي وحشتيني جداااااااااا بجد و وحشتني مدونتك
اسفة اني مابجيش كتير و الله ظروف بعداني عن النت خالص

تحياتي يا قمر

siraj يقول...

السلام عليكم ورحمة الله

ازيك يا نور وحشاني والله ..عملة اية؟

انا قلت امر واسلم

اخوك سراج

momken يقول...

واتيت يوماً للمدينه كالغريب
ورنين صوت ابى يهز مسامعى
وسط الضباب وفى الزحام
يهزنى فى مضجعى
ومدينتى الحيرى ضباب فى ضباب

احشاؤها حبلى بطفل
غير معروف الهويه
احزانها كرماد انثى
ربما كانت ضحيه

انفاسها كالقيد يعصف بالسجين
طرقاتها..سوداء كالليل الحزين
اشجارها صفراء والدم فى شوارعها
كم من دماء الناس
ينزف دون جرح..او طبيب

لاشىء فيك مدينتى غير الزحام
احياؤنا..سكنوا المقابر
قبل ان ياتى الرحيل

هربوا الى الموتى ارادوا الصمت فى دنيا الكلام

ما اثقل الدنيا
وكل الناس تحيا ...بالكلام



بوست جميل ومعبر اوى
وجميعنا يخالفنا القلم



تحياتى

قلب ينبض لله يقول...

بزعل اوي لما بلائيكي زعلانة
بزعل لما بلائي الابتسامة اللي بحبها اللي هو انتي طبعا مابتترسمش علي شفايفك

نور انا بحبك
حاولي تكوني كويسة وبخير علشان خاطر ناس كتيير بيحبوكي :)

نـــــور يقول...

لورنس العرب
************

معلش
هكون احسن اكيد :(

ماتزعلش

نـــــور يقول...

قبلاوى
******

هو ايه بالظبط ياافندم؟

على اى حال متشكره لوجودك هنا

نـــــور يقول...

romansy
********

الحمد لله يااحمد اخبارك انت ايه؟

انا لسه ماشفتش وجع القلب بتاع الشغل اللى انت فيه يااحمد عشان كده الله يكون فى عونك

عموما ربنا يوفق كل واحد ويصبره على حاله

نورتنى يابشمهندس

نـــــور يقول...

الطالبة عفو الله*زوزو*
********************

متشكره يازوزو ازيك انتى
انا مش غايبه ولا حاجه بس مابقتش بتابع ولا بهتم اكتب زى الاول

وعندك حق العمى المقصود ده اسلم الطرق للحفاظ على الصحه
منورانى يازوزو وماتغيبيش

نـــــور يقول...

ولــو
******

شفت عشان تعرف بس انك مش هنا

بس خساره انا مستخسره الموز بس
كنت عايزة اعمل موز بلبن

متشكره لوجودك على اى حال وانا دلوقت احسن والحمد لله
انت اخبارك ايه؟

نـــــور يقول...

ميرام
****

سعيده ان الكلام عجبك وان كان مش كلامى :)

فعلا ممكن نضيع وغصب عننا وممكن يبقى لينا يد فى الضياع ده الاحتمالين واردين

وممكن اوقات كتير نضيع وبايدينا لكن مانقدرش نرجع نفسنا لان اوقات كتير الظروف بتبقى اقوى مننا

اسعدتنى زيارتك ياجميله
نورتينى

نـــــور يقول...

حسن ارابيسك
************

ايه ده هو حضرتك تعرف خماسياتى؟!! ومعجب بيها كمان؟ ماشاء الله
اسعدتنى والله جدا

ومتشكره جدا ان مدونتى بتعجب حضرتك
اتمنى تكرار الزياره
نورتنى ياافندم

نـــــور يقول...

سمكه واحده
*********

يلا؟
واللى يرجع؟ اكيد يبقى زى الفل لانى متأكده انه هيبقى انا
على فكره اخر مره رحته كانت من يجى سنه

انا تمام انتى اخبارك؟

نـــــور يقول...

شهد الكلمات
************

يااااه هاجر هانم عندنا؟ نورتى ياستى
انتى فينك يابنتى والله انتى كمان ليكى وحشه كبيره
خير يارب ايه اللى باعدك عالنت
يارب تكون كل امورك تمام واللى باعدك حاجه حلوه ;)

مفيش اتنين يختلفوا على جويده
كلماته حقيقى بتبهرنى

نورتينى ياجميله وماتغيبيش وطمنينى عليكى

نـــــور يقول...

siraj
******

ازيييك ياسراج؟ والله وحشتنى تعليقاتك
انت يابنى من اول ماارتبطت وشكل حبيبة القلب حلفت عليك ماانت معلق عند حد ولا مهزر معاه يعنى من الاخر دبحتلك القطه ;)

انا تمام وانت اخبارك؟

نـــــور يقول...

momken
*******

كويس انك جبت الباقى
هى كلها عاجبانى اصلا بس انا اقتبست اكتر جزئين كانوا بينطبقوا على نفسيتى

مبسوطه ان مدونتى كل يوم بتعجبك اكتر ياممكن
انت من اصدقاء مدونتى المقربين
منورنى دايما

نـــــور يقول...

قلب ينبض لله
***********

:) تعليقك قدر يرجع ابتسامه صافيه قليل لما بتطلع دلوقت يارودى

انا كمان بحبك
وعشان خاطرى ماتزعليش انا هحاول ابقى كويسه وماازعلش
عشان بس القلوب الجميله اللى بيحبونى زيك مايزعلوش على زعلى :)

حقيقى وبجد بفرح لما بشوف اسمك هنا يااجمل قلوب الدنيا :)

siraj يقول...

السلام عليكم ورحمة الله

ههههههههه

والله ذبحتلي القطة يا نور الله غالب ههههههه

وعلي فكرة احنا كنا شلة مالهاش حل اضرابات عن العمل هزار جايب لاخر الشارع لو مدير كوري او مدير انجليزى قل ادبة ياخذ علي راسة هههههههه
من الاخر المدير قال لا ما بدهاش بئي احنا مش عاوزين كدة انا قلت له وانا مش عاوز اللى انت عوزو يلا سلام فتكم بعفية

بس اوعك تعملي زينا هههههههه

احنا كنا عاملين نظام دلع المهندسين ....دلع المهندسين صعب

لو حابة الشغل في ليبيا مافيش مشكلة يا نور....احب شغل العصابات ههههههه

سلام

Butterfly يقول...

مممممممممممم
على العموم حمدالله على السلامه يا جميل

نـــــور يقول...

siraj
*******

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

اهلا ياسيدى
تصدق كنت مستريحه الاول بدال ماتقعد كده تكتب فى تعليقات وانا ارد P:

طب انت دلوقت بتعلق من وراها؟ اه يانهارك لو عرفت انك بتلعب بديلك من وراها :))
دى مش هتبدحلك القطه؟ دى هتدبح جنابك ويبقى عليه العوض ههههههههه

الشله بتاعتكوا دى اجرام
تصدق ليه حق الراجل الكورى يهرب ؟

وبعدين انا معنديش مشكله اشتغل فى ليبيا يلا هاتلى شغل عندكوا وانا اجى بكره الصبح :)

منورنى ياسراج وماتغيبش كده ياراجل
تعالى ومسى وصبح وادينى ميلها وانا هقولها انك بتيجى هنا :)

نـــــور يقول...

Butterfly
*********

امممممممممممممم تسلميلى يافراشتى :)

نـــــور يقول...

اسمي أحمد .. لو مخانتنيش الذاكره !!
********************************

:) يانهار ابيض ايه المبالغه دى بس؟
انا لا اسلوبى بارع ولا رائع ولا عندى اسلوب اصلا
حضرتك بس اللى ذوق اوى

تسعدنى طبعا زيارتك بس انا مقصره فى الكل حقيقى حتى اصحابى المقربين :(

حقيقى نورتنى واتمنى تتكرر تانى زيارتك